Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor Peugeot406fan » 28 sep 2014, 13:30

Beste allen,

Ik zal mijn auto eerst even voorstellen: Ik ben in het bezit van een metallic grijze Peugeot 406 SR 1.8 16V uit oktober 2000. Deze auto heb ik in 2007 gekregen van een familielid die hem in 2002 2e hands had gekocht.

Vanaf moment een heb ik eigenlijk al problemen gehad met de auto. Dat begon met het knipperen van het motorlampje en het stapsgewijs inhouden bij hogere toerentallen(boven 2000-2500) en dus ook hogere snelheden vanaf 100 km/h. Ik ben hiermee gelijk naar de garage gegaan en die hebben de auto uitgelezen. Hierbij kwam een foutmelding van de bobine boven water. Deze is vervangen door een nieuwe en daarbij zijn gelijk ook nieuwe bougies en bougiekappen gemonteerd. Dit had echter geen effect. Enkele weken later ben ik nogmaals terug gegaan en toen hebben ze de bedrading van de bobine doorgemeten en visueel de complete bedrading bekeken en ook nog nieuwe bobine pijpjes(?) gemonteerd. Dit echter ook weer zonder resultaat. Op aanraden van de Peugeot dealer ben ik toen maar gewoon door blijven rijden met de auto omdat het vinden van de oorzaak een ingewikkelde en dus dure zaak kon worden.

Toen ik de auto in 2012 voor een grote beurt naar de dealer bracht, heb ik gevraagd of ze toch niet nog eens de auto konden uitlezen ook tijdens het rijden. Dit hebben ze gedaan en hier kwam weer een foutmelding van de bobine boven water maar nu echter ook een foutmelding van de stappenmotor. Toen is de stappenmotor vervangen maar dat ook zonder resultaat, behalve het verdwijnen van de foutmelding. Daarop heeft de dealer aangeboden om de bobine nogmaals te vervangen omdat de in 2007 geïnstalleerde bobine mogelijk kapot zou kunnen zijn, ondanks dat die kans heel klein is. Dit had echter ook geen resultaat en wederom heb ik besloten maar genoegen te nemen met een auto die dergelijke klachten heeft.

In de loop van de jaren is het klachtenpatroon echter anders geworden(omdat het al even geleden is weet ik niet meer precies vanaf welk moment). Het motorlampje bleef gewoon knipperen maar de auto is op hogere toerentallen klachtenvrij geworden (zelfs een heerlijke auto geworden om mee op vakantie te gaan) maar nu loopt de auto stationair heel onregelmatig en valt hij, vooral als het buiten koud is, regelmatig uit bij een koude start en kort daaropvolgende stationaire toerentallen.

In september 2013 moest de auto apk gekeurd worden en kwam hij niet door de keuring i.v.m. een te hoge CO waarde. We hebben toen op aanraden van een van de monteurs additief aan de benzine toegevoegd en toen is hij wel goedgekeurd.

Afgelopen week moest de auto dus weer naar de APK en is hij(zelfs tot ongenoegen van de keurmeester die letterlijk zei: 'het is een perfecte auto maar ik kan hem zo helaas echt niet goedkeuren, ik heb mijn best echt gedaan') weer afgekeurd op een te hoge CO waarde op stationair toerental. We hadden ditmaal al bij voorbaat een additief toegevoegd maar dat heeft dus niet geholpen.

Ter info de resultaten van de 4gas meting:
Toerental: 1250 2870
Temperatuur: 25 27
CO2: 13,99 procent 14,68 procent
O2: 0 procent 0 procent
HC: 138 ppm 0 ppm
CO 1,06 procent 0,05 procent
CO corr 1,06 procent 0,05 procent
NO ---- ---
Lambda 0,963 0,998

Extra info: de temperatuur van de motor is goed.
Bij de garage wisten ze onderhand ook niet meer waar ze het probleem moesten zoeken( ze zeiden misschien is het de ECU maar die kunnen we niet meer nieuw bestellen, al kan ik hem wel 2e hands bestellen via internet). Ik heb zelf al het een en ander aan zoekwerk gedaan via internet en het klachtenpatroon lijkt op de Lambdasonde. Daarom heeft een familielid van mij deze bij de garage door laten meten omdat ik geen tijd had, en de garage had gezegd: de Lambdasonde geeft geen signaal, terwijl zelfs als hij versleten of kapot is hij altijd nog wel enig signaal geeft, dus de kans dat het aan de Lambdasonde ligt is klein. Ik weet niet hoe ze die doorgemeten hebben, daar ga ik morgen nog even achteraan.

Heeft een van jullie een idee wat te doen met bovenstaande auto? Ik en de dealer zijn ten einde raad en 4 oktober verloopt de APK.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en hulp!

Martin
Peugeot406fan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 sep 2014, 12:38

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor jerilo » 28 sep 2014, 14:38

Het uitvallen van de motor kan duiden op een vervuild gasklephuis en stappenmotor (stationaire regelmotor). Alles goed schoonmaken en met diagnose apparatuur terugzetten in de basis afstelling. Of bij warme motor accu loskoppelen en weer monteren.

Uitlaatgas die niet goed is kan inderdaad een kapotte lambda-sonde zijn maar zou ook heel goed een versleten katalysator kunnen zijn of een combinatie van allebij.
Ook omdat je in het begin op hoge toerentallen problemen hebt gehad (verstopte katalysator).
De verwarming van de lambda-sonde kan doorgemeten worden en met diagnose apparatuur kan je zien of de lambda-sonde een pendelend signaal geeft.

Een aantal suggestie's op afstand is het altijd lastig om een oorzaak aan te geven.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor MarcoPeus » 28 sep 2014, 18:46

Stappenmotor al eens schoon gemaakt? MAP sensor misschien defect/vuil?
Alles eens goed schoon maken. Accu klem er een uurtje af. Aansluiten en dan nog eens testen/rijden.
Heb je niet ergens een vacuüm lek? Misschien een kapot uitlaatspruitstuk(pakking) of een slang ergens kapot waardoor hij valse lucht zuigt?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor joospeugeot » 28 sep 2014, 21:28

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 18 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor Peugeot406fan » 30 sep 2014, 11:55

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er vandaag of morgen mee naar een (andere) garage om inderdaad hem nog eens te laten uitlezen.
In 2007 is de stappenmotor vervangen en daarna is die niet meer schoongemaakt of iets dergelijks, dus dat zou ik nog kunnen doen inderdaad. De auto heeft 2 lambdasondes een voor en een na de katalysator. De auto was op 'bedrijfstemperatuur' tijdens de keuring...
Peugeot406fan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 sep 2014, 12:38

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor EH Autoservice » 30 sep 2014, 12:20

Met lambda's die helemaal geen signaal geven , heb ik al een paar keer gehad dat de verwarming van de sonde weggevallen was :idea:

Een lambdasonde werkt geheel NIET zonder werkende verwarming :!:

Maar dat is binnen 5 minuten gemeten bij elke garage :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor jan-03 » 30 sep 2014, 12:43

Je zou denken dat de genoemde suggesties ook bekend zijn bij de garage..
Hopelijk heb je snel een diagnose.
gr Jan


.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor Peugeot406fan » 30 sep 2014, 18:18

In de garage heb ik helaas inderdaad door het verleden weinig tot geen vertrouwen meer. Morgen dus naar een andere dealer.

Echter vandaag op eigen aanvraag de 4gas meting nogmaals laten uitvoeren als test. Na heel erg goed warm rijden, het tanken van octaan 102 en het toevoegen van additief van Forté was de CO waarde ruim binnen de normaalwaarde( ongeveer 0,05) op het moment dat het stationaire toerental stabiel bleef op de 800. Als het toerental uit zichzelf omhoog schoot naar 1200 dan schoot automatisch ook de CO waarde weer naar de foute waarde ( 1,05). Monteur zei me dat ik het daardoor eigenlijk eerder moest zoeken in de stappenmotor(ondanks dat die in 2007 vernieuwd is).

Morgen opnieuw een poging om hem officieel apk te keuren, maar ik zou nu toch ook graag het onderliggende probleem op willen lossen. Iemand van jullie die aan de hand van de ervaringen van vandaag meer erover zou kunnen zeggen?
Nogmaals dank!
Peugeot406fan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 sep 2014, 12:38

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor EH Autoservice » 30 sep 2014, 21:45

De gaskleppositiesensor gaat eerder stuk als de stappenmotor ........

Als een stappenmotor echt stuk is , heb je geheel geen stationair toerental meer :idea:

Als de ECU , middels een defecte gaskleppositiesensor , niet weet dat de motor stationair moet draaien , doet deze dat ook niet :mrgreen:
Dan wordt het "half gas" , waarbij het stationair toerental omhoog gaat .........
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor jan-03 » 01 okt 2014, 08:35

Reactie's op problemcar:
Klik
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Problemen Peugeot 406 1.8 16v bouwjaar 2000

Berichtdoor Peugeot406fan » 03 okt 2014, 21:17

Uiteindelijk is de auto wel door de APK gekomen, op het moment dat hij mooi stationair liep was de uitstoot ook ruim binnen de norm. Echter is het probleem nog steeds niet verholpen... Aangezien ook een andere dealer zegt dat dat wel eens een dure grap kan worden (en de auto dat dus eigenlijk helaas niet meer waard is laat ik het zo voorlopig maar.
Bedankt voor jullie hulp!
Peugeot406fan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 sep 2014, 12:38


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten