Beste allen,
Ik zal mijn auto eerst even voorstellen: Ik ben in het bezit van een metallic grijze Peugeot 406 SR 1.8 16V uit oktober 2000. Deze auto heb ik in 2007 gekregen van een familielid die hem in 2002 2e hands had gekocht.
Vanaf moment een heb ik eigenlijk al problemen gehad met de auto. Dat begon met het knipperen van het motorlampje en het stapsgewijs inhouden bij hogere toerentallen(boven 2000-2500) en dus ook hogere snelheden vanaf 100 km/h. Ik ben hiermee gelijk naar de garage gegaan en die hebben de auto uitgelezen. Hierbij kwam een foutmelding van de bobine boven water. Deze is vervangen door een nieuwe en daarbij zijn gelijk ook nieuwe bougies en bougiekappen gemonteerd. Dit had echter geen effect. Enkele weken later ben ik nogmaals terug gegaan en toen hebben ze de bedrading van de bobine doorgemeten en visueel de complete bedrading bekeken en ook nog nieuwe bobine pijpjes(?) gemonteerd. Dit echter ook weer zonder resultaat. Op aanraden van de Peugeot dealer ben ik toen maar gewoon door blijven rijden met de auto omdat het vinden van de oorzaak een ingewikkelde en dus dure zaak kon worden.
Toen ik de auto in 2012 voor een grote beurt naar de dealer bracht, heb ik gevraagd of ze toch niet nog eens de auto konden uitlezen ook tijdens het rijden. Dit hebben ze gedaan en hier kwam weer een foutmelding van de bobine boven water maar nu echter ook een foutmelding van de stappenmotor. Toen is de stappenmotor vervangen maar dat ook zonder resultaat, behalve het verdwijnen van de foutmelding. Daarop heeft de dealer aangeboden om de bobine nogmaals te vervangen omdat de in 2007 geïnstalleerde bobine mogelijk kapot zou kunnen zijn, ondanks dat die kans heel klein is. Dit had echter ook geen resultaat en wederom heb ik besloten maar genoegen te nemen met een auto die dergelijke klachten heeft.
In de loop van de jaren is het klachtenpatroon echter anders geworden(omdat het al even geleden is weet ik niet meer precies vanaf welk moment). Het motorlampje bleef gewoon knipperen maar de auto is op hogere toerentallen klachtenvrij geworden (zelfs een heerlijke auto geworden om mee op vakantie te gaan) maar nu loopt de auto stationair heel onregelmatig en valt hij, vooral als het buiten koud is, regelmatig uit bij een koude start en kort daaropvolgende stationaire toerentallen.
In september 2013 moest de auto apk gekeurd worden en kwam hij niet door de keuring i.v.m. een te hoge CO waarde. We hebben toen op aanraden van een van de monteurs additief aan de benzine toegevoegd en toen is hij wel goedgekeurd.
Afgelopen week moest de auto dus weer naar de APK en is hij(zelfs tot ongenoegen van de keurmeester die letterlijk zei: 'het is een perfecte auto maar ik kan hem zo helaas echt niet goedkeuren, ik heb mijn best echt gedaan') weer afgekeurd op een te hoge CO waarde op stationair toerental. We hadden ditmaal al bij voorbaat een additief toegevoegd maar dat heeft dus niet geholpen.
Ter info de resultaten van de 4gas meting:
Toerental: 1250 2870
Temperatuur: 25 27
CO2: 13,99 procent 14,68 procent
O2: 0 procent 0 procent
HC: 138 ppm 0 ppm
CO 1,06 procent 0,05 procent
CO corr 1,06 procent 0,05 procent
NO ---- ---
Lambda 0,963 0,998
Extra info: de temperatuur van de motor is goed.
Bij de garage wisten ze onderhand ook niet meer waar ze het probleem moesten zoeken( ze zeiden misschien is het de ECU maar die kunnen we niet meer nieuw bestellen, al kan ik hem wel 2e hands bestellen via internet). Ik heb zelf al het een en ander aan zoekwerk gedaan via internet en het klachtenpatroon lijkt op de Lambdasonde. Daarom heeft een familielid van mij deze bij de garage door laten meten omdat ik geen tijd had, en de garage had gezegd: de Lambdasonde geeft geen signaal, terwijl zelfs als hij versleten of kapot is hij altijd nog wel enig signaal geeft, dus de kans dat het aan de Lambdasonde ligt is klein. Ik weet niet hoe ze die doorgemeten hebben, daar ga ik morgen nog even achteraan.
Heeft een van jullie een idee wat te doen met bovenstaande auto? Ik en de dealer zijn ten einde raad en 4 oktober verloopt de APK.
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en hulp!
Martin