Wielkasten schoonmaken

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wielkasten schoonmaken

Berichtdoor joel95 » 09 apr 2015, 15:24

Hallo,

Ik zie weleens foto's van wielkasten van een Peugeot 205 waarin je nog mooi kunt zien dat het daar ook in kleur gespoten is. Nou bij mij is dat denk ik al in geen 18 jaar gedaan, dus een groot gedeelte is zwart aangekoekt ip.v blauw.
Met een spons en warm water krijg ik het heel moeilijk weg. Dus Ik vroeg me af of er misschien een simpele truuk is hiervoor.
Ik las op internet over ontvetter met een zachte borstel, even in laten trekken en daarna de hogedrukspuit erop. Is dat een optie?
Wil het nog niet proberen want straks verpest ik de lak eronder :roll:
Dus iemand net de gouden tip zodat ik dit weer "zo goed als nieuw" kan krijgen :-)

Gr.,
Joël
Peugeot 205 Generation 1.4 uit 1997 (1e auto)
Avatar gebruiker
joel95
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 dec 2014, 23:03

Re: Wielkasten schoonmaken

Berichtdoor MarcoPeus » 09 apr 2015, 17:19

Jouw auto zal wellicht voorzien zijn van een extra tectyl laag in zwart. Als je daar aan gaat beginnen kun je je hart ophalen. Dat spul moet je warm stoken en afsteken (met het risico dat je de gespoten fabriekslaag aantast) en de restanten oplossen met thinner met ook weer het risico dat de laklaag die de fabriek er op heeft gedaan los laat.
Ik zou t gewoon goed schoon houden met een tuinslang en spuitkop of een HD reiniger in de laagste stand. Zand en modder zo veel mogelijk weg spuiten, dat is de bron van roest en rottigheid. Zo kun je ook de tectyl laag goed inspecteren en bijhouden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wielkasten schoonmaken

Berichtdoor pauldevries » 09 apr 2015, 19:17

Beste Joel

Probeer eerst een Dasty te koop bij de Wibra :)
(doorzichtige fles de vloeistof is geelachtig)
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Wielkasten schoonmaken

Berichtdoor joel95 » 09 apr 2015, 21:28

MarcoPeus schreef:Jouw auto zal wellicht voorzien zijn van een extra tectyl laag in zwart. Als je daar aan gaat beginnen kun je je hart ophalen. Dat spul moet je warm stoken en afsteken (met het risico dat je de gespoten fabriekslaag aantast) en de restanten oplossen met thinner met ook weer het risico dat de laklaag die de fabriek er op heeft gedaan los laat.
Ik zou t gewoon goed schoon houden met een tuinslang en spuitkop of een HD reiniger in de laagste stand. Zand en modder zo veel mogelijk weg spuiten, dat is de bron van roest en rottigheid. Zo kun je ook de tectyl laag goed inspecteren en bijhouden.


Er zit geen tectyl laag op lijkt me hoor! Het is echt gewoon zand/modder/wieweetwaternazo'ntijdopzitgekoekt/troep. Maar ik ga in ieder geval de hogedruk gebruiken dan :)

pauldevries schreef:Beste Joel
Probeer eerst een Dasty te koop bij de Wibra :)
(doorzichtige fles de vloeistof is geelachtig)


Bedankt voor de tip! Heb nu een fles Dasty gehaald en ik denk morgen even proberen bij een wielkast.
Borstel erbij, poetsen en daarna even laten zitten en de hogedruk erop. Ik denk dat ik de band er dan af haal.
Lijkt me slim om even een plastic zak over de trommelrem te doen alvorens te beginnen?

Hopelijk gaat het lukken en benieuwd wat ik tegen ga komen. Hopelijk geen roest of rot :roll:
Bedankt voor de antwoorden in ieder geval!
Peugeot 205 Generation 1.4 uit 1997 (1e auto)
Avatar gebruiker
joel95
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 dec 2014, 23:03

Re: Wielkasten schoonmaken

Berichtdoor RG1992 » 11 apr 2015, 11:46

Hogedrukspuit gebruiken. Heb ik gisteren nog gedaan. Na een zo'n 2 uur wassen ziet de 205 er weer fantastisch uit, inclusief de wielkasten ;-)
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten