Distributie timing

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Distributie timing

Berichtdoor jd6330 » 14 nov 2015, 16:23

Hallo,
Vandaag tijdens het vervangen van de distributieriem van een peugeot partner 1.6 16v uit 2003 een fout gemaakt.
Nu ben ik mijn timing kwijt. Hoe kan ik de krukas in de juiste positie stellen en de nokkenassen goed stellen om de riem erop te leggen?
Ik wou mijn krukastandwiel merken op het blok en een merk zetten op een tand van de riem. Ook de 2 nokkenas tandwielen wou ik markeren met een punt op de riem en tandwiel en vervolgens met het aantal tanden ertussen de positie bepalen van de nieuwe riem. Hier heb ik een fout gemaakt met het markeren van de krukas.
Wie kan mij helpen?

Groeten
Lars
jd6330
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 nov 2015, 16:17

Re: Distributie timing

Berichtdoor willem_jacobs » 14 nov 2015, 19:15

aan de voorzijde van t onderblok ter hoogte van de aangegoten deel waar het vliegwielhuis op bevestigd zit zit een gat waar een (6mm?) dikke pen door kan... die blokkeert in een gat in t vliegwiel.

je moet dit echter blokkeren met de riem nog in situ. ik hoop voor je dat de timing wel al goed stond.. anders is de kans groot dat kleppen en zuigers gaan raken.

de nokkenassen hebben een gat / sleuf in de tandwielen die overeen komen met een tweetal gaten in de kop. die blokkeer je met een tweetal pennen met een verloop in diameter als t goed is.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Distributie timing

Berichtdoor jd6330 » 14 nov 2015, 21:03

Als ik cilinder 1 in het BDP zet en de nokkenassen in de blokkeerpennen zet klopt de timing toch ook? of zie ik dit verkeerd?
jd6330
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 nov 2015, 16:17

Re: Distributie timing

Berichtdoor willem_jacobs » 14 nov 2015, 23:18

als ik t goed voor heb staan 1 en 4 boven bij het blokkeren van de distributie bij de tu5 motoren ja.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Distributie timing

Berichtdoor willem_jacobs » 14 nov 2015, 23:27

maar dan nog. timing komt best precies he! het beste is om toch gewoon de orginele pennen te gebruiken.
heeft deze ook verstelbare nokkenas wielen?? ( slechts een spanner en een vaste looprol op de riem toch? )
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Distributie timing

Berichtdoor jerilo » 15 nov 2015, 12:23

Afbeelding

Hier zie een plaatje van de 1.6 16V.

Aan de onderkant van het krukastandwiel staat een merkteken die moet naar beneden wijzen. Dan kan je bij de nokkenastandwielen pennen instoppen om ze vast te zetten.
Als het goed is staat er ook op de nieuwe riem strepen die moeten overeen komen met merktekens op de tandwielen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Distributie timing

Berichtdoor EH Autoservice » 18 nov 2015, 11:46

Merktekens ?
Tekens op de riem ?

Allemaal onzin :roll: :wink:

Gewoon krukaspen er in , 2 stuks nokkenas-pen en gaan , werkje van niks bij zo'n TU :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Distributie timing

Berichtdoor jerilo » 18 nov 2015, 12:32

EH Autoservice schreef:Merktekens ?
Tekens op de riem ?

Allemaal onzin :roll: :wink:

Gewoon krukaspen er in , 2 stuks nokkenas-pen en gaan , werkje van niks bij zo'n TU :mrgreen:


Voor ons is het ook een werkje van niks :lol: .
Ik doe de pennen er nog geeneens in. Ik zet hem op tijd en doe daarna inderdaad met de merktekens die op de riem staan in lijn leggen met de poelies en spannen maar.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten