Advies gevraagd mbt gebruik verfsoort.
Wat is de bedoeling ;
Een motorblok, kleppendeksel, in- en uitlaatspruitstuk, dynamosteun waterpomp en motorsteunen opfrissen.
De meeste delen zoals kleppendeksel, distributiedeksel etc lijkt mij de makkelijkste, mooiste en beste methode deze te demonteren en te laten poedercoaten. Gezien de thermische belasting mag dit volgens mij geen probleem zijn, heb het al bij diverse (soorten) auto's zo gezien.
Mijn probleem zit een beetje in het inlaatspruitstuk (gekoeld door koelwater dus zal hooguit 110 / 120 graden worden (?) Wordt dit te heet is nog een idee het inlaatspruitstuk blank te laten (is nu aluminium en kan met wat schuren en polijsten redelijk opgehaald worden.
Een ander verhaal is het spaghetti- uitlaatspruitstuk. Deze is door te lang in een vochtig klimaat stilstaan redelijk aangetast door vliegroest welke is doorgezet. De buizen zijn niet rot. Je zou ze met grof schuren en zandstralen wel weer goed krijgen. Maar wat er na er mee te doen ? Er gaat als alles af is wel meer mee gereden worden en geen stilstand buiten dus het zal niet heel snel terugkomen denk ik.
Ik heb het idee dit spruitstuk met hittebestendige (bestaat dat eigenlijk wel echt?) lak te behandelen, heb het bij o.a. gamma wel in spuitbus gezien maar dan heb je een best wel dun laagje. is zoiets niet in half- of liter-verpakking te krijgen om te kwasten ? En natuurlijk, is dit wel te doen of is dit brandgevaarlijk??? Zo'n uitlaatspruitstukje wordt onder volle belasting toch zeker wel 380-430 graden (soms kersen rood op vermogenstestbank). Lijkt me niet dat daar enige verf tegen bestand is.
Je zag vroeger ook wel een soort jutentape welke je om de spaghetti buizen wikkelde met ijzerdraad. Dit werd gedaan om het spruitstuk niet te veel af te koelen (scheelt motorvermogen schijnt het ). Maar dat vind ik persoonlijk niet zo fraai gezicht.
Iemand idee of tip, van harte welkom ?