sloten/slotvangers Peugeot 205 Génération

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

sloten/slotvangers Peugeot 205 Génération

Berichtdoor harmjan72 » 17 nov 2016, 09:44

Ik heb een prachtige 205 Génération van mei 1998, in februari dit jaar gekocht van de eerste eigenares. De auto had nog geen 74dkm gelopen; daar heb ik nu een kleine 8.000 bij gezet. Het rijdt heerlijk!

Maar er zijn ook probleempjes. Ik ervaar dat, als het buiten kouder wordt, de deuren niet goed sluiten. Het is net alsof de slotvangers dan in de winterslaap gaan. De truc is vaak om de deur dan zachtjes dicht te trekken, maar als je kinderen meeneemt dan kun je dat natuurlijk vergeten: die gooien de deur keihard dicht, en die slaat dan onmiddellijk weer open.

Dit probleem is, met de winter voor de deur, hinderlijk. Wie weet wat er aan de hand kan zijn? Ik heb de deuren afgelopen maandag laten nakijken maar ik bespeur geen verbetering.

Hopelijk kan iemand van dit forum mij uit de brand helpen!

Groeten,
Harm Jan
harmjan72
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 mei 2013, 23:41
Woonplaats: Friesland

Re: sloten/slotvangers Peugeot 205 Génération

Berichtdoor Duco » 17 nov 2016, 23:03

Beste Harm Jan,

Gefeliciteerd dat je een 205 met zo weinig gereden kilometers hebt kunnen bemachtigen. Vaak zit bij een 205 de oorzaak van het slecht sluiten en/of openen van de portieren niet in slotvangers maar in de buitenportiergrepen. Het zwarte kunststof is verbonden met een stalen soort schaarmechaniek met veer die dan verder middels stangetjes het portierslot bedient. Deze schaar gaat door oxidatie en vuil vastzitten in de openstand, waardoor het portier niet meer wil sluiten of erger, niet meer open wil. Je kan proberen de greep van buitenaf te smeren door de greep omhoog te doen en dan in de naad wat smeermiddel te spuiten, beter is echter om greep te demonteren en dan de schaarmechaniek goed schoon te maken en te smeren.
Succes,
Peugeot 504 GL bleu aurore métal 1978, mijn eerste auto
Peugeot 204 sable 1976
Citroën GS orange ténéré 1974
Citroën DSpécial Confort bleu camargue 1972
alle met toit ouvrant en origineel nederlands en rijdend
Duco
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 okt 2008, 21:18

Re: sloten/slotvangers Peugeot 205 Génération

Berichtdoor harmjan72 » 12 dec 2016, 14:36

Hoi Duco,
Nog bedankt voor je snelle reactie! Ik ga daar even mee aan de gang. Of liever gezegd, ik ga naar iemand toe die dat beter kan dan ik. Dat zal snel het geval zijn, met mijn linkerhandjes :-)

Hartelijke groet,
Harm Jan
harmjan72
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 mei 2013, 23:41
Woonplaats: Friesland

Re: sloten/slotvangers Peugeot 205 Génération

Berichtdoor pauldevries » 18 dec 2016, 02:12

Beste HarmJan, de oplossing al gevonden? 8)
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten