Distributie 205 1.6 AUT

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Distributie 205 1.6 AUT

Berichtdoor Jasmijn » 06 feb 2017, 23:55

Hallo allemaal,

Omdat ik overal onderwerpen kon vinden over 1.2, 1.4 maar nergens wat over een 1.6 automaat, zodoende dat ik hier mijn ervaringen even deel met jullie.

Ter bevestiging en uitleg voor als de vorige eigenaar geen markeertekens heeft achtergelaten.

Peugeot 205 1.6 automaat uit 1992.

Kappen
Bovenop zit er 1 kap, 2 bouten. Maat: 12 en 10

Onderin zitten er 3 kappen.
In de rechterwielbak, 3 bouten. Maat 10
Kap waterpomp en spanrol. 3 moeren 1 bout. Moeren maat 11 bout maat 10
Kap krukas. 3 bouten. Maat 11

Het is optioneel om de slang naar de radiator los te halen, geeft een boel bende maar het is erg krap als je hem laat zitten.

Timing
Poelie: Deze heeft 3 gaten, 2 te grootte van M8 en 1 te grootte van een M10 bout.
Het middelste gat de M10 gebruiken en deze doorsteken in het behorende gat om de poelie en krukas vast te zetten. Bij de 1.6 zit deze op 12 uur

Nokkenas: Deze heeft 1 gat waar ook een M10 bout doorheen kan en deze doorsteken in het behorende gat. Bij de 1.6 zit deze op 7 uur.

Demonteren/monteren
Nu kan alles eraf gebouwd worden en het nieuwe erop gezet worden.
Spanrol met de veer buiten de auto in elkaar zetten bij een 1.6 is het extreem krap!

Ik heb zelf de spanrol ontspannen door een bandenlichter de spanrol ingedrukt te houden en het lipje er klem onder te zetten. Dit lipje houd normaal gesproken de onderkant van de spanrol vast.
Riem erop gezet en uiteraard volle kracht op de langste kant gehouden.

Nadat de riem erop lag en lipje weg getikt (tegen de klok in) en de spanrol doet zijn werk.
Lipje aan de achterkant vast gezet met een sleutel 16 en de boutjes aan de voorkant (die over de veer heen zit) met een sleutel 10.

Vergrendeling eruit gehaald na wat gewiebel en vloeistoffen bijvullen en klaar was kees... eeh het leeuwtje :)
Jasmijn
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 jul 2016, 09:46

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten