Temperatuur peugeot 206+

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor Dvdburg » 23 jun 2017, 22:32

Goedenavond,

Ik ben nieuw, en zal me straks ook zeker voorstellen. Ik heb mij aangemeld omdat ik een peugeot heb en ten einde raad niet meer weet waar ik info moet zoeken.

Ik heb een mooie 206+ kunnen kopen met 25.000 op de teller en ik rij er met veel plezier in rond, kan zeggen dat ik erg trots/verliefd op de auto ben.

Nu is laatst helaas mij radiateur gesneuveld en is deze samen met de temp. Sensor vervangen. Nu is het probleem alsvolgt:

Temp loopt netjes op tot 90, maar dan zakt hij ineens terug naar 80. Dan loopt hij op tot 85 en blijft hij daar. Bij meer toeren loopt hij op richting 90, laat ik gas losbof rem ik zakt de temperatuur weer iets. Rij ik op de snelweg 130-140 stijgt de temp naar 95-100. Erg hoog denk ik.

Punt is, voor de reparatie deed die dat nooit! Hij was toen altijd 90 graden! De garage zegt dat het prima is, echter hoor ik uit mijn netwerk verschillende reacties, wel prima en zeker niet prima. Ik kom er echt niet uit.

Ik hoop dat jullie deze bezorge peugeot rijder informatie kunnen geven en mij weer vol vertrouwen kunnen laten rijden. Je weet wat ze zeggen, je voelt je lekkerder in een peugeot. En dat wil ik ook gaag!

Extra info:
Grote beurt + koppakking begin mei gedaan/vervangen.
Huidige stand: 48.000 km
Motor: 1.1, 60 pk. 2007 model

Mvg

Daan
Dvdburg
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 jun 2017, 22:24

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor alberts » 24 jun 2017, 12:17

"Temp loopt netjes op tot 90, maar dan zakt hij ineens terug naar 80. Dan loopt hij op tot 85 en blijft hij daar."
Wat je hier beschrijft is de werking van de thermostaat. Precies zoals het hoort.
130-140 rijden betekent dat je veel vermogen van de motor vraagt en er dus veel warmte moet worden afgevoerd. Logisch dat de temperatuur oploopt.
Een temperatuurmeter die altijd op 90 °C staat is niet normaal.
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor jerilo » 24 jun 2017, 13:32

Als ik ook mag reageren op dit verhaal.
In principe is het goed maar bij openen van de thermostaat een terugval van 10 graden is wel heel erg veel.

De thermostaat is dicht totdat er een temperatuur bereikt is van 92 graden. Dan gaat de thermostaat open en stroomt het koelwater door de radiateur om te koelen. Hierbij zal de temperatuurmeter enigszins zakken, maar 10 graden vind ik echt veel te veel.
Het doel van de thermostaat is om de temperatuur van de motor rond de 90 graden te houden ook op snelheid. Als de temperatuur op snelheid nog niet genoeg gekoeld word door de rijwind, meestal zie je juist het tegenovergestelde op snelheid dat dan de temperatuur daalt dit komt door de rijwind die door de radiateur gaat. Je kan wel begrijpen met de temperaturen van afgelopen week dat dat dan minder is.
Mocht de temperatuur oplopen dan zal rond de 95 graden de eerste snelheid van de koelmotor in werking treden. Loopt de temperatuur dan nog steeds op dan zal rond 100 graden de 2e snelheid in werking treden.

Dus als ik jou was zou ik toch eens naar de thermostaat kijken of deze nog goed is, of gewoon vervangen zijn niet duur. Of laat het koelsysteem nog eens goed ontluchten misschien zit er nog lucht in na de reparatie. Wat ik gewend ben bij Peugeot is dat deze altijd een stabiele temperatuurmeter hebben die rond de 90 graden (of in het midden) blijft staan.

Waarom is de temperatuursensor vervangen?

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor Dvdburg » 25 jun 2017, 10:44

Heren,

Bedankt voor de reactie.

Temp. Sensor heb ik preventief laten vervangen. De garage twijfelde of het moest, echter ga ik binnenkort op vakantie (kamperen) en wou niet stil komen staan. Dus ik heb maar een nieuwe laten plaatsen.

Is de thermostaat makkelijk zelf te plaatsen of kan je dat beter laten doen?

Ik hoorde ook mensen over de waterpomp, kan dit het zijn?
Dvdburg
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 jun 2017, 22:24

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor maan » 25 jun 2017, 12:12

Je waterpomp is goed, anders zou de temp niet zo snel zakken als de thermostaat open gaat.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor Dvdburg » 25 jun 2017, 15:59

Ik heb even de koelvloeistoftank opengetrokken, en de kleur is bruinig en zo dun als water. Erg vreemd. Op de bon staat ook 0,1L xTreme Cool.

Begin mei is de koppakking vervangen en ook de vloeistof omdat ik er een grote beurt aan koppelde.

Vorige week de vloeistof vervangen door de garage omdat de radiateur vervangen is.

Misschien zitten er nog wat restjes in van de kapotte koppakking, echter lijkt me dit sterk na twee keer verversen...

Ik zal de garage morgen eens opbellen, vragen wat ze erin hebben gedaan. Misschien dat hun een special goedje er doorheen hebben gegooid of dat het gewoon fout is. Als het fout is laat ik hem zelf wel leeglopen, maak ik de tank goed schoon en vul ik hem zelf wel weer.

Ik denk dat dit ook nog wel invloed kan hebben op de koeling.
Dvdburg
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 jun 2017, 22:24

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor jerilo » 25 jun 2017, 19:06

Het lijkt erop dat ze de oude koelvloeistof terug gedaan hebben.

Het bruine komt waarschijnlijk van de olie die door de koppakking bij het koelwater is terecht gekomen.

Maar oude koelwater word ook vies bruin van kleur.

Je hebt bij de automaterialen zaak een middel wat je bij de oude koelvloeistof doet om het systeem te reinigen en dan met warme motor aftappen. Daarna schone verse koelwater in het systeem doen.
Maar let op bij het aftappen haal je niet alles uit het systeem er blijft altijd nog wat achter zoals in het kachelsysteem.
Je zou dan met de tuinslang moeten gaan spoelen net zolang dat er alleen nog maar schoon helder water uitkomt.
Het is een werk maar wel te doen.

Oja koelwater is altijd zo dun als water.

Is bij de koppakking ook de distributie met de Waterpomp mee vervangen??
Dan zou het inderdaad nog een waterpomp kunnen zijn die niet helemaal meer zijn werk doet. De schoepen willen nog weleens wegrotten. En dat kan inderdaad ook al met deze kilometerstand en leeftijd.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Temperatuur peugeot 206+

Berichtdoor alberts » 25 jun 2017, 23:24

jerilo schreef:Als ik ook mag reageren op dit verhaal.
In principe is het goed maar bij openen van de thermostaat een terugval van 10 graden is wel heel erg veel.

De thermostaat is dicht totdat er een temperatuur bereikt is van 92 graden. Dan gaat de thermostaat open en stroomt het koelwater door de radiateur om te koelen. Hierbij zal de temperatuurmeter enigszins zakken, maar 10 graden vind ik echt veel te veel.
Het doel van de thermostaat is om de temperatuur van de motor rond de 90 graden te houden ook op snelheid. Als de temperatuur op snelheid nog niet genoeg gekoeld word door de rijwind, meestal zie je juist het tegenovergestelde op snelheid dat dan de temperatuur daalt dit komt door de rijwind die door de radiateur gaat. Je kan wel begrijpen met de temperaturen van afgelopen week dat dat dan minder is.
Mocht de temperatuur oplopen dan zal rond de 95 graden de eerste snelheid van de koelmotor in werking treden. Loopt de temperatuur dan nog steeds op dan zal rond 100 graden de 2e snelheid in werking treden.

Dus als ik jou was zou ik toch eens naar de thermostaat kijken of deze nog goed is, of gewoon vervangen zijn niet duur. Of laat het koelsysteem nog eens goed ontluchten misschien zit er nog lucht in na de reparatie. Wat ik gewend ben bij Peugeot is dat deze altijd een stabiele temperatuurmeter hebben die rond de 90 graden (of in het midden) blijft staan.

Waarom is de temperatuursensor vervangen?

Jeroen


De schaal van de temperatuurmeter is zodanig dat je geen exacte temperatuur kunt meten. De aanwijzing van 85-95 °C kan daarom evengoed 88-92 °C zijn. Bij mijn 406 zie ik al acht jaar exact hetzelfde. Dus ga er gerust van uit dat de thermostaat goed is.
Mijn 406 komt alleen in stadsverkeer en file boven de 95° en niet bij 130 km/u, maar deze heeft 110 pk. De 1.1 met 60 pk zit op de snelweg dan al dicht bij z'n maximum vermogen en ook de koelcapaciteit nadert z'n grens. Daaromis het goed verklaarbaar dat de temperatuur oploopt. De meter heeft een rood gebied en zolang de aanwijzing daar niet inkomt zit je goed.
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten