Pagina 1 van 1

205 niet te stoppen

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 12:53
door Steven
Omdat ik niet weet wat het probleem echt is, berichte maar bij techniek algemeen.

Gisteren rondrit gedaan van zo'n 300 km met de 205 automaat uit 1987, 167.000 km.

Alles verliep heel vlot, tot de laatste 30 km.
Wil ik de autosnelweg af en de ring rond Brussel op (waar alles in file stond) merk ik dat de auto niet reageert op het indrukken van het rempedaal, ook het aantrekken van de handrem kon de auto niet tot stilstand brengen. Gelukkig ongeluk kunnen vermijden door de automaat van 4 naar 2 te trekken (was dit of op voorligger botsen) zo toch kunnen stoppen op een stukje braakliggend terrein naast de snelweg . Motor stilgelegd, opnieuw gestart, voorzichtig vertrokken en gereden op dat terreintje en die remt perfect. Toch maar weer de ringweg durven opgaan, file gevolgd (en geremd) en door gereden tot thuis en geen problemen meer gehad.

Dacht eerst dat er wat mis was met de remmen, maar als ik er goed over nadenk leek het alsof de gas bleef hangen, en dat de auto steeds sneller wou gaan rijden en dat de remmen gewoon de kracht niet hadden om hem stil te zetten, want als ik het rempedaal losliet had ik het gevoel dat de auto opnieuw begon te versnellen zonder dat ik het gaspedaal aanraakte.

Iemand een idee waar te beginnen zoeken? Want nu werkt alles weer perfect natuurlijk, maar wil dit liever geen tweede keer meemaken, is wel beangstigend als je je voorligger dichterbij ziet komen en je beseft dat je niet kan stoppen.
Was me wel al opgevallen dat hij in de loop van de dag stationair sneller draaide dan gewoonlijk (heb geen toerenteller)

Re: 205 niet te stoppen

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 14:55
door beeperhorrie
Ik heb bij een Ritmo 60 dat ook ooit eens gehad. Bleek dat de hevel van het gas de verkeerde kant om was gekanteld waardoor het gas driekwart open stond. Je kon nog wel gas bijgeven maar het ging niet meer lager dan driekwart. Het gevoel in het gaspedaal was niet anders dan anders.
Ik heb hem toen kunnen stoppen door de koppeling in te trappen, in vrij te zetten en contact even af. Daarna de vluchtstrook op.

Als het ooit weer gebeurd kan je misschien naar N en dan remmen. Beter is natuurlijk opsporen waar het vandaan is gekomen. Een 87-er automaat heeft een carburateur dacht ik, ik zou daar eerst eens gaan kijken of alles nog soepel loopt. Misschien is het gewoon een vastgelopen gasklep geweest.

Succes!

Re: 205 niet te stoppen

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 15:10
door RondeB
Dacht eerst dat er wat mis was met de remmen, maar als ik er goed over nadenk leek het alsof de gas bleef hangen, en dat de auto steeds sneller wou gaan rijden en dat de remmen gewoon de kracht niet hadden om hem stil te zetten, want als ik het rempedaal losliet had ik het gevoel dat de auto opnieuw begon te versnellen zonder dat ik het gaspedaal aanraakte.


:D Dat overkomt mij ook nog al eens....trap ik bij remmen ongemerkt ook gaspedaal in want brede voeten en smalle ruimte in trappelbak :mrgreen: Rare gewaarwording als je het niet in de gaten hebt 8) :lol:

Re: 205 niet te stoppen

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 20:28
door Steven
beeperhorrie schreef:Als het ooit weer gebeurd kan je misschien naar N en dan remmen. Beter is natuurlijk opsporen waar het vandaan is gekomen. Een 87-er automaat heeft een carburateur dacht ik, ik zou daar eerst eens gaan kijken of alles nog soepel loopt. Misschien is het gewoon een vastgelopen gasklep geweest.!


Om hem naar N te zetten en dan te remmen was geen tijd, moest zo vlug mogelijk stoppen, doet heel raar beseffen dat je nog 60 of zo rijdt en enkele honderd meters verder alles bijna stilstaat, vandaar de beslissing om naar 2 te trekken en de handrem laten opstaan en tenslotte kiezen om vol in de voorligger te gaan of de auto ernaast weg te duwen en naar de kant te kunnen. Deze laatste had wat door denk ik, want hij liet me onmiddellijk naar de kant gaan, zelfs zonder richtingaanwijzers.

De kans is dus vrij groot dat het de gasklep is, want de carburateur heeft wel slijtage, en steeds dat gesukkel met die automatische choke.
Kan het zijn dat dit te wijten is aan de grote hitte, en toch al een 70 km aan 120 km/u gereden te hebben?
Misschien hoog tijd om eens iemand te zoeken om een carburator te reviseren (heb er nog ene liggen, maar weet niet hoe die is, en een doosje met dichtingen), wil dit geen tweede maal tegenkomen.

Re: 205 niet te stoppen

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 20:31
door Steven
RondeB schreef: :D Dat overkomt mij ook nog al eens....trap ik bij remmen ongemerkt ook gaspedaal in want brede voeten en smalle ruimte in trappelbak :mrgreen: Rare gewaarwording als je het niet in de gaten hebt 8) :lol:

Ja veel ruimte is er niet tussen de pedalen, maar duwde toch enkel op de rem :mrgreen:

Re: 205 niet te stoppen

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 23:33
door EJH405
Zou het ook kunnen dat de vloermat los zat en het gaspedaal daardoor vastgehouden werd?

Dat heb ik wel eens gehad met mijn 405 2.0 automaat toen ik de kickdown even wilde demonstreren...
Heb toen direct het contact uitgezet, gelukkig kon ik de auto rustig laten uitrollen en ook zonder bekrachtiging kun je best remmen.