Peugeot 205: Schurend geluid uit de voortrein

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 205: Schurend geluid uit de voortrein

Berichtdoor Pruttel » 05 jul 2018, 23:15

Hallo,

Zoals eerder in een voorsteltopic aangegeven ben ik in het bezit van een 205 1.1 XE van '90 met een 1124 cc TU1M motor. Naar volle tevredenheid overigens. Vorige week heb ik de distributie+waterpomp vervangen en de KVS daarbij ook ververst. Afgelopen weekend heb ik samen met mijn vriendin de auto naar Langres in Frankrijk gereden en ben zelf een paar dagen terug alleen terug gegaan. Hierbij is op een gegeven moment een raar geluid ontstaan uit de voortrein. Kort gezegd klinkt het alsof je met een oude houten keukenstoel over de plavuizen schuift, maar dan constant. Dit zijn mijn overige bevindingen:

- Niet toerental afhankelijk
- Niet versnelling afhankelijk
- Koppeling ingetrapt: geluid blijft
- Bij sterk afremmen op de motor/Sterk versnellen is het geluid volledig weg
- Bij deellast minder hoorbaar dan uitrollen op de motor
- Als ik een kort moment stil heb gestaan, keert het geluid de eerste paar minuten niet meer terug

Ik weet overigens dat mijn aandrijfassen aan beide zijden wel een keer aan vervanging toe zijn, beiden hebben hun vettige inhoud aan de wielkasten gedoneerd. Zelf dacht ik aan het tussenlager van de lange rechter as.

Overigens is er nog een tweede probleem: de auto bokt en stottert nogal bij normaal versnellen maar niet bij rustig of sneller optrekken. De motor houdt daarbij echt in en vooral op Franse klimmetjes levert dat een bokkende auto op. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Probeer het eerst zelf, dan kan de monteur gelijk zien waar het fout is gegaan

Autohistorie:
- Citroën BX 16 TZI 1990 (verkocht)
- Peugeot 205 1.1 XE 1990
Pruttel
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 jun 2018, 21:38
Woonplaats: Nijmegen

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten