Achterruitverwarming werkt niet.

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Achterruitverwarming werkt niet.

Berichtdoor Peugeot106 1.4 » 11 nov 2018, 14:20

Goededag,

Ik heb een peugeot 306 station uit 1999 gekocht.
Nu werkt de achterruitverwarming helaas niet.
Als ik de knop in duw, gaat het lampje niet branden in de knop.
Het relais hoor ik wel klikken. De zekering is nog heel.

Iemand enig idee?
Kan de knop stuk zijn gezien daar geen lampje brand wanneer de knop word ingedrukt.

Alvast super bedankt!
Ronald
Peugeot106 1.4
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 maart 2018, 00:11

Re: Achterruitverwarming werkt niet.

Berichtdoor RobinHoed » 11 nov 2018, 14:30

Heb 2 linkerhanden, dus weet niet of het het juiste antwoord is.

Maar in theorie gaat de stroom pas door de zekeringskast nadat je de schakelaar omzet. Dus lijkt me een kwestie van meten en de stroom volgen?

Gaat er 12 volt de schakelaar in en gaat deze er uit als je hem omzet. Zo ja, kun je schakelaar uitsluiten. Anders probleem gevonden.

Gaat er 12v de zekeringskast uit na omzetten schakelaar? Zo ja, kun je zekeringskast uitsluiten anders probleem gevonden. Dan nog even kijken of dit voor of na de zekering gebeurd om probleem beter te kunnen identificeren

Gaat er 12v de zekeringkast uit is volgende stap het relais. Dus zo langzaam dingen uitsluiten tot je de oorzaak vind

Dus kwestie van meten?



Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Achterruitverwarming werkt niet.

Berichtdoor 404noir » 15 nov 2018, 15:02

geen idee hoe dat bij de 306 break zit maar bij veel stationcars en hatchbacks loopt de bekabeling voor slot, ruitenwisser, nummerplaat verlichting en achterruit verwarming vaak langs een scharnier naar het plafond van de auto. Op dat knikpunt komt wel vaker draadbreuk voor.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Achterruitverwarming werkt niet.

Berichtdoor EJH405 » 16 nov 2018, 01:55

Ik heb hier een bundel elektrische schema's van de 306 uit 1995. Echter jouw auto is van na 1997 en heeft dus een BSI, daardoor is de codering van zekeringen ongetwijfeld veranderd, maar het werkingsprincipe niet. Ook heb ik gekeken in schema's uit 1998 van de 406 met BSI, en de schema's van de 405 uit 1995, daarin zie ik steeds hetzelfde werkingsprincipe. Tenslotte vond ik een instructieboekje van de 306 break uit 2001, ik ben er vanuit gegaan dat ze zekering-nummers dezelfde zijn als in 1999.

Er zijn altijd twee zekeringen die invloed hebben, de ene voert de hoofdstroom naar de verwarming, de andere voert de stroom via de schakelaar naar de spoel van het relais. Meer info over die zekeringen:
[*] "Schakelaar achteruitverwarming", zekering F22, sterkte 10A
[*]"Achteruitverwarming, verwarming buitenspiegels", zekering F7, sterkte 30A

Het lampje in de knop laat zien of er daadwerkelijk spanning staat op de verwarming, het maakt niet uit of er ook daadwerkelijk stroom loopt door de verwarming. Er staat dus geen spanning op. Het probleem ligt dus ergens tussen de zekeringkast en de schakelaar, er vanuit gaand dat er maar 1 oorzaak is. Het is waarschijnlijk dat zekering F7 eruit ligt. De vraag is: waarom is die geploft?
Het zou kunnen dat er in het verleden een incident gebeurd is waardoor de zekering stuk ging. Dus nieuwe zekering erin en gaan met die banaan.
In een minder gunstig geval is er sluiting tussen de aanvoerdraad en de carrosserie, bijvoorbeeld bij de flexibele doorvoer van dak naar achterklep. Maar check ook of de geleidende laag op de ruit zelf sluiting maakt met de carrosserie, op 1 of andere manier. En als je verwarmde spiegels hebt, dan zijn ook de doorvoeren naar de voordeuren verdacht want die verwarmingen zitten parallel geschakeld aan de achterruitverwarming. Denk ook aan: verwarmd spiegelglas vervangen door onverwarmd glas, draden hangen los te bungelen in de spiegel, zekering fikt door zogauw de auto over een hobbel rijdt met achterruit-/spiegel-verwarming aan.

Als je zeker weet dat zekering F7 goed is, dan zou het nog kunnen zijn dat het relais stuk is (schemacode 8116): er klikt wel iets, maar hij laat geen stroom door. Of dat de draad tussen zekeringkast en relais defect is. Het relais zit op een relais-paneeltje onder het dashboard. Volgens alle schema's die ik heb, zit hij op een oranje stekker, relais zelf is waarsch ook oranje. Het relais is een tijdrelais, je zou kijkend naar de codes op het ding even moeten googelen naar een vervanger, gaat vast lukken via ebay, of via http://www.rdae.nl, of grasduinen op het locale autokerkhof.

Happy hunting en laat hier nog even weten wat je gevonden hebt!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Achterruitverwarming werkt niet.

Berichtdoor maan » 16 nov 2018, 09:32

De draadbomen tussen deurstijl en deur zijn bij veel 306-en verdacht, vaak zijn er draden gebroken in de bocht in de draadboom die elke keer beweegt bij het openen van de deur. Als de draad van de spiegelverwarming dan ergens sluting maakt met eeen andere draad dan heb je het effect wat EJH405 beschrijft.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten