Voortgang in restauraties, klussen en wat dies meer zij....

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor jon » 06 dec 2004, 14:20

Mooie reportage JT. Duidelijke foto's ook. Helaas gaat het bij mij nog niet zo voorspoedig. Hij laadt nog niet (goed) bij. Heb er van 't weekend wat mee gereden en dat gaat prima, maar opnieuw starten is er dan niet bij. Ik ga deze week de koolborstels vervangen voor nieuwe. Daar kun je nog een beetje redelijk bij, slechts het oliefilter moet er dan af.

Gewoon volhouden :)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JT » 27 dec 2004, 18:51

Zo, de stabilisatorstang bij de coupé zit weer vast op z'n plek! Ook zijn de 2 lampen in de hemel weer voorzien van afdekplaatjes. Dit laatste was natuurlijk een zeer zware klus.. ;-)
Bij de cabrio heb ik de luchtslang welke met tape was omwikkeld omdat in het verleden deze een keer was opengesneden vervangen door een "nieuw" exemplaar.....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 29 dec 2004, 19:02

Vandaag moest ik op kantoor aan de bak, helaas...
Gisteren de lampen weer "geactiveerd". Nieuw relais, goed op het schema letten, de zut die de vorige eigenaar daarbij extra erin had gelegd (waarbij hij ook een paar nummers had weggeknipt :evil: )eruit gehaald.

Trouwens, wie zegt dat het electrische schema bij Peugeot altijd een ellende is, moet ik zeggen, dat valt wel mee, zorg dat je een schema hebt...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jon » 30 dec 2004, 01:07

Vandaag voor het eerst een niet origineel PSA onderdeel op m'n auto gezet. De grille dus.

Afbeelding

Je zult begrijpen dat kap en grille zwart gespoten en gesteld worden tzt.

Ook ben ik nu zeker dat m'n gloeirelais niet werkt. Met 2 startaccu's tegelijk erop starten hielp niet. Klein beetje startpiloot in z'n luchtwegen gespoten en hij kwam tot leven. Toen een stukje gereden, auto stil gezet, kijken of ik kon starten en jawel! Morgen maar 's een ander relais halen en kijken of het werkt.

20 januari (apk datum) nadert...

Groet, Jon.

(valt dit onder sluikreclame? ;))
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor 205GRIFFE » 30 dec 2004, 02:05

@Jon
Automatenkappie zie ik en is dat een Gutmann grilletje???

Mijn zus woont in Lochem is dat bij je in de buurt?

Grt. Martijn
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor jon » 30 dec 2004, 09:42

Automatenkap zit er al op sinds de intercooler erop zit. En het is een Gutmann look grille. Lochem is +/- 15 km hier vandaan.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Jeetje » 30 dec 2004, 09:45

Sorry dat ik het zeg, maar met die grille lijkt ie van voren wel heel erg veel op een Mazda 323... :-|

Afbeelding
:?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JT » 30 dec 2004, 10:57

Jeetje schreef:Sorry dat ik het zeg, maar met die grille lijkt ie van voren wel heel erg veel op een Mazda 323...
Jeetje maakt vrienden! oeioeioei! :D
@Jon, sluikreklame? Sluikreklame? Jij heet toch Florijn!! Dan is dat wel toegestaan, toch?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jon » 30 dec 2004, 20:45

Jeetje is echt de eerste die de vergelijking ziet met een mazda...
Hoe kom je er bij?

Zélfs mijn moeder vond 'm mooi en normaal zegt ze nooit wat.

En JT, de foto is gemaakt voor de werkplaats van m'n vader. :)

Vanmorgen heb ik een ander voorgloeirelais gehaald. Op de heenweg naar Snuverink had ik constant tussen de 13,0 en 13,8 volt. Op de terugweg, met ander relais was het rond de 12, 12,5 volt. Ook ging af en toe het lampje branden van 't voorgloeien. Het is dus nog niet helemaal jofel. Dat kon nog wel 's volgend jaar worden voordat dat opgelost is...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JT » 31 dec 2004, 10:13

jon schreef:En JT, de foto is gemaakt voor de werkplaats van m'n vader. :)
Wist ik! Ik had al ergens opgevangen dat het familie was. Ik dacht eigenlijk je oom, maar het is dus je vader.... Damn jij hebt gewoon professioneel gereedschap!

jon schreef:Op de heenweg naar Snuverink had ik constant tussen de 13,0 en 13,8 volt
MK open, voltmeter op de polen en Jon half uit het raampje hangend..... :wink:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 05 jan 2005, 23:33

Eindelijk de tijd genomen om het dashboard eens goed door te meten.
Ben er nu uit hoe het zit. Er was één spoor onderbroken, gerepareerd. Alle lampjes gecontroleerd en enkele vervangen...
Enige wat een beetje vaag is en waar ik vandaag geen zin in had, waren de meters, ik weet welke connector voor welke meter is, maar meer ook niet, want ik had de auto er niet bij... (lees: geen zin om na doormeten het dashboard in de garage te gaan aansluiten en dat eens te checken).
Maar de meters deden het voorheen ook, dus dat zullen ze nu ook wel blijven doen (hopelijk).

Ik heb er een schema van getekend, als iemand iets wilt weten over de aansluitingen, dan hoor ik het wel!

O ja, en de onderdelen voor de luchtafzuiging zijn binnen, ik ga eens experimenteren en als het werkt heb ik een afzuiging van € 50,- !!!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 08 jan 2005, 22:53

Ja, ja, dat van het licht dat ik in orde had gebracht?
ik was de achterlichten vergeten
:oops:
Vanochtend ook in orde gebracht...

Vorige eigenaar had waarschijnlijk geen schema, heeft van voor naar achter nieuwe kabels getrokken voor de lampen. Alles netjes in orginele staat hersteld. Voor.... en achter..

Alles in orde nu, pfui

Ook eindelijk het probleem met het "contactslot" opgelost.
Het probleem was niet het contactslot, maar een sluiting in de zekeringendoos, waardoor alle vitale delen continue onder 12 V stonden.
Dat de bobbine nog werkt is een wonder...

"Werkplaats" opgeruimd.

"Proefritje" gemaakt...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 22 jan 2005, 19:45

Door ge-exprimenteer met de koppeling de vorige weken, heb ik deze bij de cabrio mooi onklaar gekregen. Alle topics over gelezen en verschillende keren vol goede moed aan begonnen. Zonder resultaat.
Vandaag de oorzaak gevonden.... De nippel was verstopt....
Inderdaad, ontluchten is een fluitje van een cent. Heb direct remvloeistof ververst. Ik kan iedereen de hier ( http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1541 ) besproken EeziBleed aanbevelen (Dank Veen!)! Werkt als een speer en je kunt hiermee in je eentje ontluchten! Geen getraumatiseerde koppelings-intrapper en gefrustreerde ontluchter onder de auto meer!
Bij de coupe ook ontlucht, nippel was daar wel ok. Ondanks ontluchten blijft het pedaal licht gaan, platen kleven waarschijnlijk aan elkaar.

Verder een stuk brandstofleiding vervangen, deze lekte doordat hij tegen de achterbrug schuurde.

Het lasapparaat van een vriend aan de gang gekregen en de benzinetank van de coupe alweer gedeeltelijk dicht gelast (bak-en-braad, ik wil cursus!). De tank heb ik vorige week open gefreesd (een stuk uit de bovenkant) om de leidingen schoon te krijgen, dat was van de week al gelukt.

Todo korte termijn:
Cabrio:
Toerenteller defect
Temperatuurmeter in dash goed plaatsen (wijzer zit niet in midden van de schaal)
Kilometers maken, zodat we volgende week de bouten kunnen aanhalen.

Coupe:
Benzinetank dicht maken, schoonmaken en coaten
Benzinetank terughangen (moet een plaatje worden gelast, omdat één van de bouten doorgefreesd moest worden).
Koppeling
Remmen
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor veen » 22 jan 2005, 19:56

Die benzinetank kun je ook wel met tin dicht solderen je legt er een plaatje op die aan alle kanten een centimeter groter is dan het gat goed schuren en dan solderen
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor jon » 22 jan 2005, 21:48

Ik had vandaag eindelijk vrij, dus ik kon mooi met de 205 bezig. Naja, dat ging eerst al mis doordat de motorkap van de Trafic besloot open te waaien toen ik 90-100 km/h reed. Dus eerst naar de garage toe... Maar 's middags dan toch met m'n bolide bezig geweest. Volgens mij heb ik de bron van de ellende gevonden: een verrot voorgloei relais. Gloeien doet hij nu goed, sturen doet hij nu lekker soepel, alleen de motor draait lekker door, ook al sta ik met de sleutel in de hand naast de auto.. :)

Maar volgens mij zijn de grootste problemen nu écht achter de rug. Nu de kleine dingetjes nog... :-|

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JT » 23 jan 2005, 19:33

jon schreef:alleen de motor draait lekker door, ook al sta ik met de sleutel in de hand naast de auto.. :)
Ik ken het gevoel...
Een diesel moet ëlectrisch" worden gestopt toch? Zelfontbrander.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 23 jan 2005, 19:38

Het gas is op, dus niet kunnen lassen...
Wel alvast wat plaatjes geslepen om de tank onder de coupe te kunnen hangen.
Me mentaal voorbereid voor de komende week...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jon » 05 feb 2005, 19:02

Vandaag eindelijk fatsoenlijk kunnen klussen. Het bleek dat het voorgloeirelais constant bekrachtigd werd. Ook als de auto niet op contact stond. Dit verklaart de lekspanning. Dit heb ik verholpen en daarna heb ik wat proefgereden. Ook heb ik de afsluiter vervangen zodat ik de motor kan stoppen zonder de motorkap open te hoeven doen. :) Ik krijg nu eindelijk het idee dat ik het opgelost heb. Mag ook wel, ben al vanaf oktober/november met die stuurbekrachtiging en bijbehorende elektronica bezig...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JT » 05 feb 2005, 19:17

Cabrio
Vandaag "alleen" de temperatuurmeter gemaakt. Al het electrische was ok, alleen de wijzer was iets verbogen.... :oops:
Als een kampioenschap demonteren - uit elkaar halen - in elkaar zetten - monteren wordt gehouden, dan ben ik een goede kanshebber :-)

Coupé
Afgelopen week "alleen" de benzinetank van de coupe dichtgelast en er een coating in aangebracht (mijn dochter roept: "ik heb wel een beetje geholpen hoor!". Ook een plaatje achterin gelast om straks de tank weer op te kunnen hangen.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jon » 07 feb 2005, 11:14

Nou, als vervolg op zaterdag heb ik zondag even gekeken of de accu niet was leeggelopen... En hij startte! Oftewel, geen lekstroom meer! Alles werkt nu dus: starten, laden, voorgloeien, stuurbekrachtiging en de afsluiter. Ik kan me nu dus serieus op de apk gaan richten. :-)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor jon » 11 feb 2005, 01:04

Zo, volgens mij is m'n bolide weer apk klaar.

Andere wieltjes:

Afbeelding

Omdat 195/15/15 wat aanloopt met 4 cm verlaging:
Afbeelding

De originele claxon zat vol water, de luchthoorns wilden helemaal niks doen, dus kwam ik op deze professionele tijdelijke oplossing.
Afbeelding

Zicht onder de kap:
Afbeelding


Let vooral op de geweldige kwaliteit van de foto's van m'n telefoontje.

Omdat m'n vader waarschijnlijk binnenkort m'n auto nodig heeft overdag, zal het niet zo lang duren voor hij gekeurd is. :-) Hopelijk komt hij niks tegen.

Naja, ik heb er vertrouwen in.

Misschien staat hij dan binnenkort wat minder hier:
Afbeelding

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JT » 11 feb 2005, 09:40

:!: :!: Ik wil ook zo'n brug :!: :!:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jon » 12 feb 2005, 21:18

M'n vader heeft vandaag gekeken of de 205 door de keuring komt en helaas, hij komt er niet maar zo door. Ik weet niet wat ik nu moet doen, of weer tijd insteken en repareren of gewoon een andere kopen. Er zit nu al zoveel tijd in en het is nog niet goed... Ik baal er van... :evil:

Groet, Jon.


ps. wat er aan mankeerde: trekhaak zit voor de kentekenplaat... verder helemaal niks!
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JT » 13 feb 2005, 22:51

Goed werk Jon!!!
Maar ik schrok wel! Want ik had dat lichtgrijze streepje niet aangezien voor een stuk tekst!! Grapjas! ;-p
Laatst bijgewerkt door JT op 13 feb 2005, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor deVreugd » 13 feb 2005, 22:55

Trekhaak in de weg?! Verkopen die wagen!!


:mrgreen:
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten