Het APK topic

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Espagna

Berichtdoor jan eend + » 02 feb 2007, 00:51

Hadagdan. De 205 voor zoonlief in Spanje is klaar :evil: 8) :mrgreen:, vanmiddag om half 4 afgemeld. Geen steekproef :mrgreen: Voor de APK: Twee voorbanden vervangen; schijven slijpen, remklauwen gangbaar gemaakt en nwe rembloks; ashoes RV; RAW-unit RV; spoorstangkogel L :( Voor de rest: Koppakking vernieuwd; distributie-riem+spanrol+waterpomp vernieuwd; ontstekingshuis vervangen (vak.vervroeging was lek, dus valse lucht en k*t optrekken); grote beurt + kleppen stellen; raambediening RV vervangen; diverse kleinigheden 8) :?: :roll: :wink: 25 uur sleutelwerk ( in 4 dagen) bijelkaar, inkluis het demonteren van diverse onderdelen uit sloopwagens. Het kost een paar uur, maar dan heb je ook wat. . . Houd je van de straat, zulke kinderen :mrgreen: Zaterdagochtend vroeg rijden. Eerst een daggie Barcelona, daarna door naar Nerja (bij Malaga), daar woontie. Vakaansie-groeten komen nog :wink: Nu alvast gewone Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Edzo » 02 feb 2007, 00:59

Zo goed als nieuw dus :mrgreen: :wink: :!:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

205

Berichtdoor jan eend + » 02 feb 2007, 01:11

Moio. Nu wel, dus. . . :mrgreen: :wink: Meer een gouwe ouwe :lol: Vanavond proefrijden en ff op d'r staart trappen. Stonk/rookte wel errug, die olie opput blok die door de pakking heengelekt was. . . Ben zelfs gestopt om te kijken of er niet egt iets mis was :oops: Viel gelukkig mee. Greetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor pp » 02 feb 2007, 09:46

te dunne olie gebruikt??
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

koppakking

Berichtdoor jan eend + » 02 feb 2007, 10:48

pp schreef:te dunne olie gebruikt??


Moi. Nee, voorzover ik weet niet. Olie-lekkage via de koppakking boven 2 ton is een kwaaltje bij TU-motoren :cry: Relatief simpel te vervangen :lol: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Harrie » 03 feb 2007, 01:12

JD schreef:Vandaag de 304 laten keuren:
Naast een kleine beurt was CO afregelen, voorremmen gangbaar maken en verlichting afstellen voldoende om hem er door te krijgen. Ik kan weer een jaartje :mrgreen:


Hoi JD,

Welk bouwjaar is je 304 cabrio?
Aan de "oudere" hoeven ze geen CO te meten , dus niks afstellen..
Bij mijn 304 S cabrio is de hele carburateur elk jaar weer ontregeld
omdat ze i.v.m. CO aan de schroefjes zitten te draaien...
Terwijl dat voor een 1973 'er helemaal niet hoeft voor APK !
Nu doen ze het gelukkig al een aantal jaren niet meer...

2 jaar geleden nog zo'n APK geintje: gordel RV is beschadigd..
Hebben ze die gordel gedemonteerd want er hoeft toch geen gordel in...
Afgelopen jaar: AFGEKEURD: GEEN GORDEL RV aanwezig!
Dan val je toch van je stoel! Tja, blijkt toch te moeten (1973)
Probleem: gordel beschadigd. Ik in de middagpauze naar de garage,
zit er een heel klein gaatje in het uitloopeinde van de gordel,
net voor de plastic eindstukje. Dit deel van de gordel komt nooit voorbij
de verstel-gesp, wordt dus nooit gebruikt! Niks mis mee dus in mij opinie.
Ik heb toen het plastic kapje losgeboord, het uiteinde van de
gordel 1 cm ingekort, en het eindkapje er weer aangezet. APK OK !
WAT EEN WAANZIN ! Ik hekel de APK, is vaak een aanfluiting.
Op veel gebieden zoals veiligheid, remmen, stuur- en fuseekogels,
moet het goed zijn en is APK een goed instrument voor veilige auto's
op onze wegen. Dat scheelt veel mensenlevens en gewonden!
Maar op sommige vlakken zijn ze volledig doorgeslagen!
Onze 406 Break heeft vóór NIEUWE lampjes van mij gekregen ( mrt 2006)
Nu APK: lampje clingoteur moest worden vernieuwd, APK afkeur ! Er scheen een heeeeeel
klein stipje wit licht door het oranje.,..... Daar zakt toch je broek van
op je enkels! Wat een kolder!

APK voorzichtig, groetjes Harrie
( volledig gediplomeerd 1e monteur )
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jan eend + » 03 feb 2007, 01:25

Moio. Uit m'n hart gegrepen :mrgreen: :wink: Zie ook de volgende bijdragen in :
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... teloorgang
Daarin kom je ook zaken tegen waar jij het over hebt. Bovendien hebben we het ook al eens gehad over preventief afkeuren :( :? Via de zoekfunctie ( "preventief" ) wel ergens te vinden opput Forum, denk ik. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Leeuwtje » 03 feb 2007, 12:36

Ik ken het gevoel belazerd te worden.

Inmiddels een aantal jaren geleden met een 4 jaar oude 106 die we toen hadden naar de Peugeotdealer in toen onze nieuwe woonplaats. APK afkeur. Uitlaat, banden, draagarmen en ik weet niet wat nog meer allemaal voor kleine zaken moesten vervangen worden. Rekening tegen de € 1000,- Viel destijds rauw op ons dak aangezien de auto net 4 jaar oud was en 3 maanden daarvoor bij dealer in onze vorige woonplaats een grote beurt had gehad waarbij de uitlaat al was vervangen.

De 106 aangeboden bij een andere dealer en daar werd de auto in 1 keer goedgekeurd zonder dat 1 van de punten van dealer 1 genoemd werden. Rekening incl. vervangen achterwisser een goede € 100,- Hierna bij deze dealer de auto in onderhoud gedaan en nog probleemloos 2 jaar mee gereden zonder dat er ooit 1 van de APK afkeur genoemde zaken is vervangen. Dealer 1 vond dat we de APK rekening moetsen betalen en was niet voor rede vatbaar. Nadat ze een kopie van onze klachtenbrief aan Peugeot NL en de BOVAG hadden gehad hebben we nooit meer iets van deze dealer gehoord en hebben we ook geen incassobrieven meer gehad. Peugeot Nederland deed destijds de zaak af met het antwoord dat we de dealer de mogelijkheid hadden moeten geven de auto nogmaals te bekijken nadat elders geen APK afkeurpunten waren geconstateerd. De BOVAG stuurde een brief dat men de zaak in behandeling zou nemen en ons op de hoogte zou zouden. Van de BOVAG hebben we nooit meer iets vernomen :shock: APK = kassa!!

Het jaarlijks APK keuren van auto's is kolder. Helemaal van relatief jonge auto's of klassiekers die weinig gebruikt worden waarvan de eigenaar de auto maar al te goed kent. De politiek ziet dit ook maar is traag in de besluitvorming door de sterke lobby van de brache met als argument verkeersveiligheid. We kunnen hier een voorbeeld nemen aan de Belgen die dezelfde constatering gedaan hadden en binnen 3 maanden het jaarlijks keuren hebben teruggebracht naar tweejaarlijks keuren....
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Robert_Eefting » 03 feb 2007, 17:34

Lijkt mij toch geen goede zaak om de twee jaar.

Ik ken een aantal mensen die hebben apk als enige onderhoud. Zo zijn er vast wel meer. Als dat soort auto's om de twee jaar voor de keuring gaat :roll: .

Apk beperkt onderhoud en een moment opname.

Oorzaak denk ik van deze maatregel is dat er te weinig reparatie punten worden gemeld bij de rdw, das jammer. Bijna iedere auto wordt dus als "goed" gezien. Dus het precentage goede auto's is gewoon hoog, maar eigenlijk dus niet.

Ik ben zelf keurmeester en er mankeerd haast aan elke auto wel wat. Soms is het alleen een lampje of ruitensproeier. Rdw zit er nu dus op te hameren om zoveel mogelijk rep. punten op te schrijven.

Robert
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Edzo » 15 feb 2007, 22:09

De pas gekochte 205 forever diesel voor m'n zussie voor de APK. In 1 keer goedgekeurd, geen adviezen. APK was een half jaar verlopen, en de 5e versnelling lag eruit. (elders te lezen, bij 205/309)

Relatief goedkoop aangeschaft dus :mrgreen: dinsdagochtend opgehaald, zelf de bak gerepareerd, zelf een grote beurt gedaan, en klaar. Vanmiddag APK gekregen dus.

Achterremmen bleken nieuw, voorremmen hoefde ik alleen maar gangbaar te maken na een half jaar stilstand. Stuurkogels, fusees, achteras, etc.etc. perfect in orde. Verlichting in orde (!! en dat voor een 205 ! )

De enige zaken die nodig waren om aan te schaffen: twee nieuwe ruitewisserbladen, 2e hands ruitewisserschakelaar, olie, filter, 5e versnellingstandwielen + synchromesh van de sloop.

Da's snel verdiend, want een hele flinke hap van de vraagprijs afgekregen op deze manier. :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Evert G.D » 18 feb 2007, 00:48

Mijn 21 jaar ouwe 205-je GE pas naar de keuring gebracht: niet één mankement! Het werd een 'unieke' auto genoemd. Hadden ze zelden of nooit meegemaakt dat een zo oude auto nog zo goed was. :D :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Edzo » 18 feb 2007, 02:22

Evert G.D schreef:Mijn 21 jaar ouwe 205-je GE pas naar de keuring gebracht: niet één mankement! Het werd een 'unieke' auto genoemd. Hadden ze zelden of nooit meegemaakt dat een zo oude auto nog zo goed was. :D :D :D


205: Le Sacré Numéro!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

wat dacht jij dan . :wink:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor jan eend + » 18 feb 2007, 02:34

Edzo schreef:
Evert G.D schreef:Mijn 21 jaar ouwe 205-je GE pas naar de keuring gebracht: niet één mankement! Het werd een 'unieke' auto genoemd. Hadden ze zelden of nooit meegemaakt dat een zo oude auto nog zo goed was. :D :D :D


205: Le Sacre Numero!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

wat dacht jij dan . :wink:


Moio. Zelden idd zo'n probleemloze oto als de "heilige" 205 GE meegemaakt :mrgreen: Behalve de Visa 11 RE uiteraard, dan, dus 8) :lol: Zit weer thuis de wereld te regelen. Dag jongens, leuk jullie te horen/lezen. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Evert G.D » 19 feb 2007, 00:52

Ah, wereldregelaar! Dat is niet zo gek van die Visa, want die heeft volgens mij zeer veel overeenkomsten met de 205.... :wink:

Ben weer helemaal gerustgesteld nu Jan de wereld weer in z'n hand heeft :D :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor risky » 25 feb 2007, 21:24

Mijn grijse 76er 504 ti kan weer een jaartje verder
het enige wat er aan mankeerde waren de stuurhoezen en het c,o afstellen.Wat mij overigens erg mee viel,en dat de motor heel lekker ging lopen.Hij stond ruim op 9% en nu op 3 en een half %
Volgende week gaat de rode 404 voor de apk met bijna een hele nieuwe bodem :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Idranor » 27 feb 2007, 13:58

Gefeliciteerd. Degelijke wagens die Peugeots, je leest hier alleen maar positieve berichten. :D
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Bert » 28 feb 2007, 10:36

de 306 is ook zonder kleerscheuren door de APK gekomen.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Goed sluiten?

Berichtdoor Jeroen Baron » 16 maart 2007, 11:14

Hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft het "sluiten" van een schterklep bij APK keuring.
Aangezien ik 2 auto's heb staan waar redelijk wat aan gebeuren moet voor de APK en ik dat niet red in een korte tijd, wil ik ze schorsen en kan ik tijdelijk de 306 van mijn ouders gebruiken.
De 306 is overigens ook aan APK toe maar hier mankeert weinig aan, los van het feit dat de auto schade heeft aan de achterzijde door een aanrijding. Hierdoor sloot de achterklep niet meer. Deze week heb ik me even uitgeleeft met een voorhamer en inmiddels sluit de klep weer en past het achterlicht weer :D .
Nu nog APK dus....Ik lees op de site van de RDW dat de deuren-motorkap-kofferdeksel goed moeten sluiten. Wat houd dit in? De koffer valt goed in het slot en is van zowel binnen als buiten te openen. Alleen ligt een kant van de klep niet goed aan op het rubber (spleet van 1-2 cm) omdat de klep ook een tik heeft gehad, is dit dan afkeur of gaat het alleen om het sluiten qua slot??

Groeten Jeroen
Jeroen Baron
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 maart 2007, 12:39

Klep

Berichtdoor jan eend + » 16 maart 2007, 20:37

Hamoi. De klep moet sluiten, dwz in het slot vallen en dan 'vastzitten' Wel of niet op slot kunnen doen is geen APK-eis 8) Beetje (zelfs een boel)beweging is toegestaan, zolang de klep maar niet spontaan uit het slot schiet :oops: :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

ok

Berichtdoor Jeroen Baron » 16 maart 2007, 22:04

Dan weet ik genoeg! Thanx Jan!
Jeroen Baron
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 maart 2007, 12:39

Visa

Berichtdoor jan eend + » 20 maart 2007, 15:36

Moio. Weliswaar off-peu, maar ff on-topic :oops: :mrgreen: De pas gekochte Visa 2-cylinder afgemeld. 20 jaar oud, 95.000 echte km's en een knetterhard koetswek. Wsl. binnenslapertje geweest :lol: 2X koplampglas 'plakken' met siliconenkit, voorrems gangbaar maken, 2 banden (LV & LA ivm diepe droogtescheuren; wsl. de 'in de zon sta-kant'), wat lampjes. 'k Ben een gelukkig mens, nu kan ik de J7 wat rust gunnen :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor risky » 20 maart 2007, 15:36

na veel laswerk en remrevisie en complete voor terein revisie
is vandaag toch mijn rode 404 goedgekeurd
hij kan er lekker weer een jaar tegen aan 8)
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Edzo » 21 maart 2007, 20:54

de paar maanden geleden aangeschafte 309 1.4 van m'n vader voor de APK vandaag:

lekke uitlaatdemper, en de achterasrubbers kapot.

Uurtje sleutelen, en klaar !! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: kan weer een jaar sturen.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Idranor » 21 maart 2007, 22:06

Gefeliciteerd allemaal! Gaat makkelijk, Peugeots APKen. :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor jan eend + » 22 maart 2007, 00:39

Idranor schreef:Gefeliciteerd allemaal! Gaat makkelijk, Peugeots APKen. :wink:


Moi. En Visaas ook :mrgreen: :lol: :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten