Pagina 1 van 16

Het APK topic

BerichtGeplaatst: 30 maart 2006, 21:14
door ceegee
Succes morgen Jeetje met de J 7 en de APK en neem morgen de cavia ook even mee naar de dierendokter. Naar mijn idee 2 Prozakjes minder per dag. :lol:

Prozakjes

BerichtGeplaatst: 03 apr 2006, 19:32
door Paull en Paulla
vectorix schreef:neem morgen de cavia ook even mee naar de dierendokter.


Onze blonde leeuw "leest" ook mee op dit forum en als de ADHD cavia
van Jeetje in beeld is, raakt-ie hélemaal over zijn toeren en hapt het hele beeldscherm vies.....

Tijd voor een pilletje (voor de Cavia) :P

Vriendelijke groente,
Paull en de blonde leeuw (en dat is dus niet Paulla....)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2006, 21:10
door Jeetje
Inmiddels bericht ontvangen van de garage...

Jeetje is -nog- niet goedgekeurd, maar erg indrukwekkende dingen zijn er niet aan de hand.

Woensdagochtend moet ik even wat dingen bij Jonkhart gaan ophalen:

- remlichtschakelaar (en dat is spannend, want Jonkhart weet niet zeker of hij die wel heeft)
- oliefilter en luchtfilter
- contactpuntjes met condensator
- bougies
- kleppendekselpakking (i.v.m. opnieuw afstellen van de kleppen)

Wat verder nog gaat gebeuren:

- startmotor reviseren
- dynamo reviseren

Al met al zal Jeetje er -bijna zeker- weer spik en span bijstaan op 16 april...



Ennuh... Ik heb de cavia naar de psych gestuurd voor een cursus 'anger management'... :wink:

BerichtGeplaatst: 03 apr 2006, 21:59
door Edzo
Ennuh... Ik heb de cavia naar de psych gestuurd voor een cursus 'anger management'... Wink


:mrgreen: ojee....hoelang blijft-ie weg ter observatie?? :wink:

groeten, Edzo

BerichtGeplaatst: 03 apr 2006, 22:21
door Gilletti
A.s. woensdag moet de 304 break voor de APK. :-|

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 13:01
door Idranor
Mijn GTX hoefde nog niet voor de APK maar is vandaag wel even naar de auto-arts geweest voor onderhoud en dingetjes. Resultaat: uitlaat dichtgelast (wel een beetje saai nu :lol: ), binnenspiegel vastgeplakt (stootte ik er gisteren per ongeluk af :roll: ), olie ververst en andere onderhoudsdingetjes. Volgende week mag ze nog even terug voor nieuwe voorbanden en een nieuwe ashoes (schijnt nogal een lastige klus te zijn).
Tot zowel mijn verbazing als die van de autodokter verbruikt de motor geen olie. De autodokter vertelde dat hij goed gezocht heeft maar er nergens sporen van lekkage oid waren te vinden. In 15.000km hoefde de olie niet bijgevuld te worden! :D Dat is echt uitzonderlijk voor een 305GTX met 237.000km.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 14:16
door Edzo
goeie berichten Robert! betreffende het olieverbruik. Houen zo. :mrgreen:

groeten, Edzo

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 14:29
door pEus
:D 505 is vorige week goedgekeurd en geen bijzonderheden :!:

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 20:18
door knutsul
Idranor schreef: In 15.000km hoefde de olie niet bijgevuld te worden! :D Dat is echt uitzonderlijk voor een 305GTX met 237.000km.



elke moter verbruikt in principe olie, soms komt het voor dat de olie verdunt word door de brandstof, in dat geval lijkt het dat een moter helemaal geen olie verbruikt, ik heb zelfs al eens gezien dat het oliepeil was gestegen, door deze verdunning.

dus een tip: ruik ook eens aan de peilstok als je pijlt, wellicht ruikt deze ernstig naar benzine. en benzine smeert niet zo goed als olie he.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 20:46
door Idranor
Goeie tip, zal ik eens doen. Maar ik denk dat mijn autodokter dat soort dingen ook wel opvalt; hij is erg ervaren en zorgvuldig. Maar je kunt altijd iets over het hoofd zien he!

Olieverbruik Peugeot 604

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 21:07
door Paull en Paulla
In onze (zomer) 6 :lol: 4 vervang ik iedere 15.000 km de olie (volgens het boekje moet het iedere 5000 km) en vul met vol-synthetische olie (5W40).

Tussentijds is het oliepijl niet meetbaar gedaald en nog brandschoon. Maar het lijkt wel ietsje "dunner" geworden.

De motor heeft inmiddels 406.000 Km gedraaid en is ook nog brandschoon. Vanaf ongeveer 100.000 Km loopt de auto hoofdzakelijk op LPG.

Overigens wordt de auto niet afgerost....(en voordelig is 't ook niet, want je betaalt op LPG dubbele wegenbelasting en dat is toch zo'n € 300,-- per 3 maanden). Maar de motor loopt er wel schitterend mooi op.

Binnenkort mail ik een fotootje van de kleppentrein (ziet er als nieuw uit).

Met vriendelijke groet,
Paull

BerichtGeplaatst: 04 apr 2006, 21:58
door Idranor
Netjes Paull! Dacht ik dat mijn GTX bijzonder was... Maar inderdaad schijnt de voornaamste reden te zijn dat de motor altijd zachtzinnig behandeld is/wordt. Kun je nagaan hoe lang een Peugeot dieselmotor mee moet kunnen! :wink:

BerichtGeplaatst: 05 apr 2006, 00:53
door Joliet Jake Blues
Ik ga vanmiddag een afspraak maken voor de APK keuring van de SR
Ik hoop op het beste er moeten iig nieuwe voorremmen op en verder is er denk ik weinig mis dus duim maar voor me als het zover is.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2006, 12:07
door Gilletti
Jawel, de break is vanmorgen weer voor een jaar goedgekeurd! Afbeelding

Er was nog even wat twijfel rondom de remwerking achter (40% verschil), maar een stevige proefrit en een paar keer remmen met de handrem bracht gelukkig uitkomst.

Ik kon er op wachten en kon ook rustig meekijken. Wel gezien dat de middendemper wat knisperig begint te worden, dus daar binnenkort maar eens rustig naar op zoek gaan.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2006, 12:54
door Idranor
Gefeliciteerd Giletti! En ik zal voor je duimen, Ravon 305! :wink:

BerichtGeplaatst: 05 apr 2006, 14:54
door Jeetje
Net terug van Jonkhart...

Die had -dus- alles, behalve die verd*mde remlichtschakelaar (die in de hoofdremcilinder gedraaid zit).

Er is een pootje afgebroken en daardoor doettie 't niet meer...

Nou kan ik wel gaan klooien met een parkertje en een stekkertje en dat soort ongein, maar liever wil ik gewoon een nieuwe/andere schakelaar.

Heeft iemand toevallig nog een hoofdremcilinder voor een J7 liggen waar dat ding nog inzit? En zou die persoon dan bereid zijn om die schakelaar uit de hoofdremcilinder te draaien en aan mij te verkopen???

Het gaat overigens om Peugeot bestelnummer 4608.11

Alvast bedankt...


<<< edit >>>

Net een spiksplinternieuwe schakelaar besteld via Peugeot De Jong in Amstelveen. Bestel- en/of onderdeelnummer 4608.11 is nog gewoon leverbaar. Als het goed is, kan ik 'm aanstaande vrijdag in m'n pauze op gaan halen...

De prijs valt me overigens niet echt mee : € 27,00 (inclusief BTW)...
Maar ja, als die het dan ook weer 30 jaar doet... :wink:

BerichtGeplaatst: 06 apr 2006, 00:44
door Joliet Jake Blues
de 13de moet ik er aan geloven maar ik denk toch dat het wel mee zal gaan vallen 8)

BerichtGeplaatst: 06 apr 2006, 06:50
door pp
Jeetje schreef:
Net een spiksplinternieuwe schakelaar besteld via Peugeot De Jong in Amstelveen. Bestel- en/of onderdeelnummer 4608.11 is nog gewoon leverbaar. Als het goed is, kan ik 'm aanstaande vrijdag in m'n pauze op gaan halen...

De prijs valt me overigens niet echt mee : € 27,00 (inclusief BTW)...
Maar ja, als die het dan ook weer 30 jaar doet... :wink:

heb er eentje via Ebay in Argentinië gekocht, was 5.- euro +porto, alles bij elkaar was ik 9.50 kwijt :D :D :D staan een hoop onderdelen op, tenminste voor een 404, maar dat is toch motorisch uitwisselbaar met een J??klik hier

BerichtGeplaatst: 06 apr 2006, 08:54
door Jeetje
Motorisch is inderdaad heel veel uitwisselbaar aangezien het in beginsel om dezelfde motor gaat (al ligt deze in de J7 anders dan in de 404, waardoor het spruitstuk etcetera toch wel iets anders is).

Het remgedeelte van de J7 wijkt toch wel behoorlijk af van de 404, dus de remlichtschakelaar van een 404 gaat niet passen... Helaas...

Maar goed, met een beetje mazzel is de nieuwe remlichtschakelaar er vrijdag en is Jeetje begin volgende week weer voorzien van een spiksplinternieuwe apk.

En ach... Die € 27,00 zal ons de kop niet kosten. Ik vrees dat de revisie van de startmotor en de dynamo meer (gaan) kosten... En wat te denken van het arbeidsloon???

Voor Jeetje is alleen het beste goed genoeg! :wink:

BerichtGeplaatst: 06 apr 2006, 12:50
door pp
startmotor is 120.-( bij Cor Wilkes in A'dam)
heb er ook nog wel eentje liggen, mocht je intersse hebben( is goed, komt uit m'n oude 404)
startmotor is easy erin te zetten, dynamo weetr ik niet, nog nooit bij een 404 of J gedaan

BerichtGeplaatst: 07 apr 2006, 22:00
door Mockenrue
Weer een jaar goedgekeurd. Ditmaal wel met wat opmerkingen ... :(

BerichtGeplaatst: 27 apr 2006, 11:14
door Dick
Vandaag met de 72er coupe naar de RDW geweest. Hwelemaal goedgekeurd gelukkig, dus nu een paar dagen wachten op het kenteken. Kan niet wachten!

BerichtGeplaatst: 27 apr 2006, 11:48
door Jeetje
Jeetje is -zoals jullie wellicht al weten- inmiddels goedgekeurd en rijdt weer súper!

Nieuwe dynamo, gereviseerde startmotor (geen hangende bendix meer :wink: ), nieuwe bougies, nieuwe contactpuntjes mét condensator, nieuwe vloeistoffen (versnellingsbakolie, motorolie, remvloeistof, ruitenwisservloeistof, koelvloeistof, etcetera), nieuwe remlichtschakelaar, kleppen gesteld (dus inclusief nieuwe kleppendekselpakking), alle filters vervangen en nog wat andere kleinigheden...

De kosten: € 1.250,00... :(

Alleen al € 675,00 arbeidsloon! :cry:

Daar gaan we toch wel een andere oplossing voor zoeken, vrees ik!
Niet dat we het Jeetje niet waard vinden, maar ik besteed dat geld toch liever anders (en ook aan Jeetje) :wink: .

Weet iemand een goed en niet te duur adres voor het onderhoud aan een Peugeot J7? Een stukje rijden vinden we niet zo erg; want daar issie voor gebouwd... :wink:

BerichtGeplaatst: 28 apr 2006, 08:46
door peppo
Ik heb mijn 404 twee maanden geleden een grote beurt laten geven bij Classic Passion (http://www.classicpassion.nl) in Hekelingen bij Spijkenisse. Alle klassiekers zijn daar van harte welkom voor onderhoud.

Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden en ook over de prijs-prestatieverhouding. Voorbeeld: grote beurt, APK, alle vloeistoffen/olieën verversen, kleppen stellen, nieuwe bougies en contactpunten, alles afstellen en de voorruit afkitten EUR 632.

En daarbij is de eigenaar ook nog eens een erg aardige vent.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2006, 22:37
door Gilletti
Zo, de 404 is ook weer voor een jaar goedgekeurd.
Het ging allemaal weer niet vanzelfsprekend (remmen, stuurhoezen) maar het is voldoende. :D

Gelukkig is de koppeling ook weer gefixed. Aangezien ik er morgen mee weg wil had ik het uitbesteed (ketzjing), maar alla, het is voor een goed doel.