Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Hans en Linn » 30 aug 2011, 08:52

Harrie schreef:hahahaaa, Hans, die heb je van Rob gekopieerd?
maar alleen een gaatje is helaas niet genoeg..
Owatrol + gaatje + apk-parkertje is wel perfect.


Ik zou niet weten wie Rob is :roll:

Maar inderdaad ook owatrol :wink:
Peugeot 4 0 4 1963
Avatar gebruiker
Hans en Linn
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 04 aug 2011, 15:13

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Koffiemolen » 08 jan 2012, 23:06

Bitak en soms dinitrol zit vaak in dikke lagen op onze Peugeots en als je die er bij een restauratie af wil halen is droogijsstralen het meest effectief maar moest er nog een methode zijn, die minder energie kost dan afsteken met een scherp plamuurmes. En die is er!

Ineens herinnerde ik me mij weer dat ik vorig jaar bij de bouwmarkt eens een 'shaper' heb gekocht. Dat is een stuk elektrisch gereedschap dat lijkt op een haakse slijptol, maar ipv ronddraaien oscilleert de as van links naar rechts over een paar graden. Op de as kun je diverse applicaties ('apps'?) zetten, zoals schuurvoet, maar ook plamuurmes en zaagbla, beide in een soort van waaiervorm. Met dat zaagje heb ik al eens in een onmogelijke hoek een stukje plint weggezaagd: ideaal!

Ik heb het plamuurmes erop gezet en beter dan verwacht snijdt hij als ee mes door de boter. Met lichte druk schraap je zo de bitak met dinitrol er in lange halen van af. En het geeft geen stof en geen stank! De rommel die je eraf schraapt veeg je zo weg en wat resteert is het plaatstaal met een heel du laagje gomachtige bitak die je er met de 3M-schijf zo afdraait. Met die 3M-schijf kun je weliswaar ook in 1x door de hele handel heen maar dan slipt hij razendsnel dicht en je krijgt veel stof en door de warmte ook veel stank.

Kosten: de shaper kostte ongeveer 15 euro (met 3 jaar garantie) en is van Ferm. Je zult ze ook van duurdere merken hebben, maar omdat ik hem destijds in mijn winkelmadje gooide zonder dat ik er een bestemming voor wist, vond ik het een prima prijs.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 11 jan 2012, 22:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Remco504coupe » 11 jan 2012, 15:42

Wil je je kofferbakrubber een tweede leven geven, omdat ze, als ze al leverbaar zijn, prijzig zijn, is Bison polymax zwart een oplossing.
Om het mooste horizontale resultaat te krijgen, moet je, na eerst boetseren met zeepsopvingers, de klep sluiten zodat die de kitlaag mooi recht duwt...na een paar dagen drogen kun je met een mesje nog iets bijsnijden indien nodig.
Ik moest het gisteren uit nood zo doen, omdat de auto op straat staat..maar dan plak je je klep dicht :?

En nu de tip: Bakpapier! :mrgreen: Ik haalde het er vanochtend heel eenvoudig vanaf :lol:
Afbeelding
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor tjark63 » 03 aug 2012, 21:21

Voor het van binnen schoonmaken van expansievat, remvloeisof- en ruitensproeier reservoirs gebruik ik een beetje kattenbakgrit in combinatie met wat ontvetter. Samen erin kieperen, "even" schudden, brandschoon! Wel goed naspoelen uiteraard. Gepikt van het duitse CC forum, danke sehr Freunde :mrgreen: .
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor MarcoPeus » 04 aug 2012, 08:54

tjark63 schreef:Voor het van binnen schoonmaken van expansievat, remvloeisof- en ruitensproeier reservoirs gebruik ik een beetje kattenbakgrit in combinatie met wat ontvetter. Samen erin kieperen, "even" schudden, brandschoon! Wel goed naspoelen uiteraard. Gepikt van het duitse CC forum, danke sehr Freunde :mrgreen: .


Da's een goeie tip aangezien je bij die dubbele remvloeistoftankjes het voorste deel nooit met de hand schoon krijgt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Nico Injection » 23 aug 2013, 18:17

De vorige truc is alweer een jaar oud. Ik las wat adviezen voor het reinigen van handen. Garagezeep is daar speciaal voor maar als je het te vaak gebruikt, is het slecht voor je huid.
Alternatief: eerst slaolie, margarine of desnoods boter, daarna de nu ernstig vervuilde slaolie etc. afwassen met gewone huishoudzeep. Als je je handen tevoren invet, trekt geen vuil in de poriën maar je moet niet overdrijven want dan valt alle gereedschap uit je handen. :shock:

Nog een truc voor de 404 (en wellicht andere typen met hetzelfde soort aluminium lijstjes in de rubber van de voorruit): als je een voorruit gezet hebt, moeten die ellendige aluminium lijstjes nog in de rubber. Dat doe je met hetzelfde touwtje als waarmee je de ruit geplaatst heb. Beetje ruiten-montagevet eraan helpt.

Ik zal nog eens nadenken wat ik nog meer voor handigheidjes heb die nog niet genoemd werden.
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor 403diesel » 23 aug 2013, 18:46

Ik heb altijd begrepen dat de alu lijstjes gemonteerd dienen te worden voordat je het raam in de sponning trekt. Gaat eigenlijk prima aangezien je de naad voor de alu lijstjes dan nog open kunt vouwen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Nico Injection » 23 aug 2013, 19:49

Ik denk dat dat ook kan maar ik heb dat nooit geprobeerd. Die lijstjes buigen wel erg snel krom en recht buigen lukt meestal niet erg mooi, zodat ik het veiliger vond om ze achteraf te monteren. Ik heb diverse 404's gezien waar je aan het lijstje kunt zien dat de ruit er ooit uit is geweest.
Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met tevoren in de rubber geplaatste lijstjes?

Ik las in dit topic ook over losnemen van de ruit. Ik heb dat altijd gedaan door in de auto te gaan zitten, beide voeten in de buurt van een zijkant tegen de voorruit en gewoon de ruit eruit trappen. Het is dan wel handig als iemand buiten de auto de ruit opvangt. Er is bij mij nooit een ruit gebroken maar ik geef geen garantie. Deze methode is uiteraard niet toegestaan met triplex ruiten.
Ik heb wel eens een ruit gehad waar Triplex op stond en wat toch gewoon een geharde ruit was. Je wordt dus wel eens op het verkeerde been gezet. Of je een geharde ruit of triplex hebt, kun je zien met een polaroid bril. Een geharde ruit geeft dan een fraai vlekkenpatroon, een triplexruit niet.
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Harrie » 23 aug 2013, 21:57

een voorruit 'er gewoon uittrappen' kan ik niet aanbevelen !
Wel de voeten aan de binnenzijde er tegenaan, dan met de vingers het rubber loswerken,
te beginnen in de linkerbovenhoek, ook iets naar beneden en dan bovenlangs naar rechts.
Zachtjes drukken met de voeten, want de rechterbovenhoek zit nog vast !
Als de rechterbovenhoek en het rubber vanaf daar naar beneden losgewerkt is, kan de ruit
er aan de bovenzijde langzaam uitgeduwd worden. Met 2 personen trek je daarna de ruit er
verticaal naar boven toe uit, dus onderste rubber hoef je niet los te werken.
Vooraf de ruitewisserarmen verwijderen geeft veel gemak.
Op deze manier kan ook een gelaagde ruit verwijderd worden.
Monteren en Sierlijsten: 'nieuwe' ruit op bok / drager: rubber ( schoon ) monteren, koord in de diepe naad brengen
met een overlap en uiteinden met een plakbandje op de ruit vastzetten. De overlap / uiteindes moeten onder zitten.
Daarna het ruitrubber aan de achterzijde invetten ( alleen het deel dat in de sponning gaat en de flap die om de sponning valt ).
Sierlijst monteren en ruit in de ruitsponning leggen, goed verdelen links/rechts.
Met 2 personen werken: 1 persoon drukt zachtjes met vlakke hand en de ander ( in de auto ) trekt met het koord
de flap om de sponning. De persoon buiten moet zeer goed opletten dat de ruit niet naar boven kruipt, dan floept
de rubberflap er onder weer uit en kun je opnieuw beginnen.
Er mag pas op de ruit geklopt worden als deze gehéél in de sponning zit !
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Nico Injection » 23 aug 2013, 22:38

Dank voor deze uiteenzetting. Dat is zeker een veiliger methode. Ik gebruikte het woord 'trappen' omdat je meestal erg veel kracht nodig hebt als een ruit lang op zijn plaats gezeten heeft.
Ik zal eens proberen de lijstjes tevoren in de rubber te doen. Als je ze achteraf monteert, bied je het rubber profiel iets meer ruimte en omdat ik steeds het oude rubber profiel (dat minder soepel is dan een nieuw) gebruikt heb, kost het plaatsen van de ruit meestal al moeite genoeg. Maar ik heb het nooit geprobeerd met lijstje erin, dus misschien valt het mee.
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Harrie » 23 aug 2013, 23:19

bij 404 zitten de lijstjes in het midden van het rubber, in de sparing, dat is gemakkelijker
dan bijv. 304, 504, 604 ; dan zitten de brede chroomlijsten maar gedeeltelijk in het rubber,
en is het raadzaam de lijst met afplaktape vastzet aan de ruit, om te voorkomen dat ze er
uit glippen. Dat gebeurde ondanks vastzetten toch bij mijn 604 GTI, maar dankzij een
zelfgemaakt hulpstukje toch dat gedeelte sierlijst alsnog netjes erin geprutst. Ik had er geen
zin in, de ruit wederom te demonteren...
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor 404noir » 07 jun 2014, 18:07

ik ben aan het sleutelen aan de trommelremmen van mijn 404.
Om de trommel er af te kunnen halen moet je de remschoenen terug stellen met die verstellers die achterop de plaat zitten. Die dingen hebben een vierkante kop. Daar is dus eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig. En dat heb ik niet in huis.
een steeksleutel past niet lekker en heeft te weinig grip, een engelse sleutel is ook niet alles.
maar ik heb toch een goed werkbaar gereedschap gevonden:
neem een dop 17 met een 3/8" aansluiting, neem een bout met een kop van 17mm en schroef daar een passende moer op vast. steek de dop met de 3/8" achterkant op de vierkante versteller. Het is een perfecte fit. steek de bout vervolgens in de dop.
Gebruik een ringsleutel op de moer om alles tegelijk te verdraaien.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor 404noir » 13 jun 2014, 13:31

Wil je de bougies uit je oude Peugeot halen? Maar heb je geen passende bougie sleutel?

Als je een set pijpsleutels hebt kan je er eentje zelf maken door 3 pijpjes aan elkaar te koppelen. Voor het gemak even met tape aan elkaar vast zetten.
Afbeelding
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor 404noir » 18 jun 2014, 16:24

Nog een sleutel tip:
als je de remschoenen van een trommelrem moet vervangen is het soms een heel gepruts en gepriegel om de nieuwe remschoenen op hun plek te houden terwijl je de veren weer inhaakt.

Je kan het jezelf een heel stuk gemakkelijke maken door na het plaatsen van de remschoenen er even een spanbandje omheen te trekken. (dus om de remvoeringen heen)
Dan kan je daarna op je gemak de veren weer inhaken zonder dat steeds de (onderste) remschoen er af dondert.
Over die veren: Daar is lastig grip op te krijgen met een normale punttang... een griptang is goed bruikbaar maar ik gebruik tegenwoordig altijd een knip(!)tang om de veren mee vast te pakken, daarmee kan je nl. zeer veel druk per cm2 geven en daardoor heb je meer grip op het veerstaal. (natuurlijk is het niet de bedoeling dat je zo hard knijpt dat je de veer afknipt! De veer moet wel heel blijven)
1x vast pakken, trekken aan de veer en inhaken maar.

Daarna even het spanbandje loshalen, controleren of de handremkabel weer goed ingehaakt zit en dan kan de trommel er weer op.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor pauldevries » 18 jun 2014, 18:17

Beste 404noir

Dat met de kniptang is 1 methode, deed dat voor de touwtjes methode ook :mrgreen:
Ik gebruik zelf altijd een stukje touw wat dun maar zeer sterk is en dat draai ik 1 keer om de veer om het oogje/uiteinde,
je kunt het touwtje zolang maken als je wilt, eventueel met handvat, zo kun je ook veel meer kracht op de veer zetten :D
en de veer langer trekken

groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Bert » 19 jun 2014, 14:58

er zijn ook remveertangen in de handel , ik weet niet of die duur zijn maar dat werkt wel makkelijker dan met een kniptang of touwtje :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor EH Autoservice » 20 jun 2014, 09:58

Ik heb een grote oude platte schroevendraaier :mrgreen:

Daar heb ik een "L" vormig stukje uitgeslepen , dus daar haakt de veer in , en deze kun je dan veilig weg trekken .
Ooit gemaakt voor de uitlaatbevestiging van een 205 Rallye , daar zit de voorpijp met 2 veren vast aan het spruitstuk , zoals bij meer modellen :idea:

Ondanks dat ik hier ook een remverentang heb liggen , gebruik ik meestal deze eigengemaakte oplossing :roll: :lol:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor pauldevries » 20 jun 2014, 15:43

Beste EH Autoservice

Dat is zeker een top-idee, heb me gelijk een oude schroevedraaier opgezocht,
Ga zo er eens een L inslijpen :D :D

Thanks :D

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor 404noir » 20 jun 2014, 20:02

Bert schreef:er zijn ook remveertangen in de handel , ik weet niet of die duur zijn maar dat werkt wel makkelijker dan met een kniptang of touwtje :wink:


Om 1x in de 2j zo'n veer in te haken doe ik het wel op mijn manier, daar ga ik geen speciale tang van 5 tientjes voor kopen. Tauwtje of ijzerdraad werkt ook prima. Kost ook (bijna) niks.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor 404noir » 20 jun 2014, 20:04

EH Autoservice schreef:Ik heb een grote oude platte schroevendraaier :mrgreen:

Daar heb ik een "L" vormig stukje uitgeslepen , dus daar haakt de veer in , en deze kun je dan veilig weg trekken .


Is het mogelijk om daar een fotootje van te maken en hier te plaatsen?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Bart-Peugeot » 20 jun 2014, 22:47

Volgens mij heeft Harrie ook zo'n schroevendraaier. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Harrie » 25 jun 2014, 22:01

Bart-Peugeot schreef:Volgens mij heeft Harrie ook zo'n schroevendraaier. ;-)

inderdaad Bart :wink:
inmiddels al een beetje afgesleten door intensief gebruik ( ook handig bij andere klusjes :-) )

fotootje, gemaakt met een klassieke camera:

Afbeelding

een remverentang heeft meestal een dik haakoog, waardoor de veer -net op het moment dat je
'm ietsjes in het gat hebt gehaakt, en de tang wilt verwijderen
- weer los schiet. Dat haak-oog van
zo'n remverentang is simpelweg véél te dik.
Zo'n sleufje in de zijkant van een oude platte schroevedraaier werkt geweldig, je wipt 'm d'r zo in 1 keer in !
Gaat nooit fout ( indien wel, heb je zelf iets doms gedaan :lol: )
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor agapoula » 18 jun 2016, 23:16

Ik heb een Peugeot 107 van 2012.
Nu ben ik mijn sleutel met afstandsbediening kwijt.
Weet iemand waar ik aan een sleutel kan komen, ik heb gelezen dat deze "ingelezen" moet worden.
Kan ik de sleutel alleen bij een dealer bestellen en laten "inlezen", en wat gaat dit dan kosten? :?:
agapoula
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 jun 2016, 23:04

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor A.B.203 » 01 sep 2016, 20:50

Agapoula, ik vrees dat je op een verkeerd forum bent beland, hier gaat het hoofdzakelijk over de oudere Peugeots. Kan je met wat googelen niet verder komen met het probleem ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor RobinHoed » 21 aug 2017, 23:08

Ik heb nog 2 linkerhanden en pas sinds kort een oldtimer, dus voor is bijna alles een trucje ...

Laatst opgehaald door iemand in een oldtimer. Toen we wilde vertrekken startte de auto echter niet.
Hoorden alleen een klik, accu werkte wel aangezien er probleemloos gestart was om bij mij te komen.

Ik werd verzocht om even uit te stappen en de auto werd in zijn hoogste versnelling 5 cm vooruit geduwd.
Daarna kon ik weer in stappen en de auto startte gelijk en liep als een zonnetje.

Iets met een rondsel en starterkrans van de startmotor, die wel een probleem kon gaan worden in de toekomst.
Voor jullie wellicht allemaal bekend, maar denk vermeld toch even voor de andere mensen nieuw in het zelf klussen aan auto's

Prachtig topic trouwens, voor mij echt goud waard !!
Vroeg me al af hoe ik in vredesnaam de olie van het differentieel moest vervangen.
Gelijk een Leifheit Slagroomspuit besteld :lol: Mooi dat je dit gestart hebt Edzo !
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron