Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor jospop » 16 jun 2008, 21:46

Een tip die ik kreeg van een automaterialenboer die geen zachte rood koperen ringetjes had in de maat die ik zocht:
Het oude ringetje uitgloeien en hergebruiken.

Laatst bij het zelf maken van een benzinepomppakking had ik geen revolvertang en/of holpijp in de juiste maat:
Gaatje met de boormachine en plankje eronder gaat ook prima.
Ik heb ook wel eens de perforator gebruikt.

Voor het ingooien van de loodvervanger heb ik een minitrechter (diam 5 cm) voorzien van ongeveer 15 cm benzineslang. Nu dus veel minder geknoei met die klote knijpbusjes zonder tuit.

Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Edzo » 16 jun 2008, 22:32

leuk, weer leven in dit topic!

Koperen ringetje heb ik ook uitgegloeid 2 weken terug......op zondag met de CT bezig, olie moest er toch weer uit, en ik had lekkage geconstateerd bij de olieaftapplug. Dus brandertje op de koperen ring....en hij is weer dicht. :D
Ik heb dat met scheepskoppakkingen gedaan , koperen ringen voor cylinders met een boring van 20 centimeter. Daar functioneerde dat ook, dus met zo'n olieaftapplugringetje zeker.

Let wel op: die afdichtringetjes zijn dubbel, de mijne sprong 30 cm omhoog met een knalletje, door de ontsnappende lucht denk ik. niet net je oog in de weg hebben :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Harrie » 17 jun 2008, 00:54

Edzo schreef:leuk, weer leven in dit topic!
Koperen ringetje heb ik ook uitgegloeid 2 weken terug......op zondag met de CT bezig, olie moest er toch weer uit, en ik had lekkage geconstateerd bij de olieaftapplug. Dus brandertje op de koperen ring....en hij is weer dicht. :D
Ik heb dat met scheepskoppakkingen gedaan , koperen ringen voor cylinders met een boring van 20 centimeter. Daar functioneerde dat ook, dus met zo'n olieaftapplugringetje zeker.
Let wel op: die afdichtringetjes zijn dubbel, de mijne sprong 30 cm omhoog met een knalletje, door de ontsnappende lucht denk ik. niet net
je oog in de weg hebben :mrgreen:

solide koperringen kun je uitgloeien, originele aftapplug-ringen NIET!
Er zit ASBEST in!
Gewoon een nieuwe, kost geen drol...
Bij elke keer de- en remontage plug ring vernieuwen!
montage: zijde met braam gericht naar de rand van de aftapplug.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 30 sep 2008, 00:18

Ik gebruik al tijden afwasmiddel (bij voorkeur Dreft) en koffiedik uit het filter om m'n handen (en onderarmen) schoon te krijgen na een sleutel-orgie.

Werkt uitstekend, schuurt als de pest , en spoelt makkelijk af. Werkt bij mij beter als de gemiddelde garagezeep.

Wat nou Senseo . :wink:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor GoodOldDiesel » 30 sep 2008, 20:37

Edzo schreef:
Wat nou Senseo . :wink:


Dat zijn handige voor gedoseerde meeneem zakjes met koffiedik.
Je pakt zo'n pad en schuurt hem open op je handen. Doseert ideaal
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor 504ronnie » 30 sep 2008, 21:15

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ik ben benieuwd welke handwas technieken hier nog langs komen :-)
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor jospop » 30 sep 2008, 21:54

Over handwas technieken :wink: :
Jif (tegenwoordig cif) met ouderwetsche groene zeep, ik zweer erbij.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor jon » 01 okt 2008, 20:22

Ik pak meestal gewoon zeep met wat waspoeder. Schuurt goed en je krijgt lekker zachte handjes na de tijd...

:D

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Mark » 01 okt 2008, 21:40

Van dat zeep-en-schuurspul uit een pot van de Aldi. Kost geen drol, werkt prima.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 01 okt 2008, 21:48

Dames :wink: , zullen we hier een apart topic maken?
Ik ben er achter dat de grote pot met 2 liter garagezeep door morsen en open laten staan, per saldo duurder is dan een mooie anderhalve liter verpakking met pomp.
Ik vind garagezeep het snelste werken. Het lost het vet lekker snel op.
En daarna een goede verzorgende handcreme gebruiken. 8)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor ruudxs » 01 okt 2008, 22:56

In de tijd dat ik nog bij mijn vorige baas zat en iedere dag wel aan auto's sleutelde, hadden we altijd de tankjes Swarfega geel met waspoeder ernaast als de handen heel smerig waren.
De meeste garagezepen werken het beste als je je handen eerst goed inzeept met de zeep en dan pas natmaakt.

Ik heb vier jaar lang accu's, startmotoren en dynamo's verkocht. Leuk werk maar het verdiende niet best.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Edzo » 01 okt 2008, 23:13

JT schreef:Dames :wink: , zullen we hier een apart topic maken?
Ik ben er achter dat de grote pot met 2 liter garagezeep door morsen en open laten staan, per saldo duurder is dan een mooie anderhalve liter verpakking met pomp.
Ik vind garagezeep het snelste werken. Het lost het vet lekker snel op.
En daarna een goede verzorgende handcreme gebruiken. 8)



en hij heeft het over dames ...... :wink: :wink: :wink:


handcreme....ik houd graag m'n eelt in stand, is reuzefunctioneel. heb nl. een hekel aan handschoenen dragen tijdens het werk.

PS even serieus: dit is het tips en truukjes topic, dus ik vind WEL dat deze posts hier passen. Hoe meer tips voor roomblanke handjes hoe beter. We kennen allemaal dit probleem: 's avonds of 's weekends onder je Pug en daarna weer netjes naar het werk of een feestje of visite ofzo..... :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JT » 01 okt 2008, 23:30

Haha, het valt op! :D

Niemand zit graag met schrale ruwe handen ... niet als je het beroepsmatig doet en al helemaal niet als sleutelen een na 5 uur hobby is...

Maakt mij niet uit waar het staat hoor!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 01 okt 2008, 23:56

Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen :mrgreen: :mrgreen:

JT heeft wél gelijk! ik was m'n handen 30 a 40 keer per dag en als gevolg
daarvan zijn ze recent diep uitgedroogd en zit ik nu met exceem, m'n handen zitten aan alle kanten vol bultjes die ook nog eens jeuken. :cry:
Ander gevolg: mijn nwe laptop begint nu te glibberen van de zalf... :shock:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 02 okt 2008, 00:00

Ik heb het topic maar eens helemaal doorgelezen.....wordt toch een heel erg leuke verzameling zo! en nuttig ook. Vooral doorgaan jongens! Wordt een mooie bloemlezing zo.

Maar even een inkoppertje:

Opvangbak van opengesneden jerrycan.

Leg een lege plastic jerrycan op z'n kant, snijd een paar centimeter vanaf de randen een vierkant uit de zijkant, en je hebt een prachtige opvangbak, die zich (belangrijk!) uiterst makkelijk zonder knoeien laat leeggieten door de originele schenkopening.

we weten tenslotte allemaal dat een (intacte) jerrycan zich 'op z'n kant' leeg laat schenken zonder te knoeien? zelfs als hij helemaal vol is als je begint . Geen trechter nodig ! :wink: of is dit toch een stiekume 'subtip' voor sommigen?


:!: denk om de capaciteit :!: als je een 5-literjerrycan opensnijdt kan je geen 5 liter opvangen, want dat geeft alsnog geweldig geknoei met leeggieten.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Bruin » 16 nov 2008, 16:59

Om de voorruit/achterruit uit de auto te halen gebruik geen oude schroevendraaier maar een paar bandenafnemers voor fietsbanden.

Ik had er nog een 5-tal liggen. Even mooi rond gemaakt om het rubber niet te beschadingen. Aan de bovenzijde met de korte kant het rubber aan kant geduwd en tussen rubber een buitenzijde dak gestoken.
Ondertussen zachtjes met de hand duwen. Toen ze er alle 5 tussen zaten kon ik de ruit met de pink naar buiten duwen :D :P

Ik was blij dat de ruit er zo soepel uitging.....wat er onder zat was ik minder blij mee. :cry:
Groeten Jeroen

205 CT 1986
Bruin
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 27 maart 2007, 20:23
Woonplaats: hengelo

Berichtdoor Harrie » 16 nov 2008, 23:16

Edzo schreef:Maar even een inkoppertje:
Opvangbak van opengesneden jerrycan.

zoiets bedoel je? heb ik al 20 jaar...doordat de bak toch laag is gesneden, kan ik nog goed tussen bak en carterpan met hand en sleutel.
.
Afbeelding
.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jon » 30 maart 2009, 13:29

Kwam nog een foto tegen...

Om er voor te zorgen dat de wieldeksels van een 205 Gentry of een 405 beter op z'n plaats blijven zitten, kun je spijkertjes (o.i.d) onder de klemmetjes doen. Daardoor klemmen ze beter. Zie foto:

Afbeelding

Ben in de loop van de tijd al 3 deksels kwijt geraakt, tot ik deze tip kreeg van iemand.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

re

Berichtdoor 305 friesland » 25 nov 2010, 20:19

heb dit pas gelezen en staan een hoop nuttige tips in , voor de gene die dagelijks sleutelen mischien niet zo interressant maar voor hobbyisten vast bruikbaar.
ik heb zelf een eenvoudig hulpmiddeltje voor het opsporen van kortsluiting en dus doorbranden van zekeringen.
ik gebruik een oud h3 halogeenlampje waar aan het frame ,dus massa van het lampje een draad zit met een vlakstekkertje ,aan de andere kant zit die al en zo staak je hem in de steekzekeringkast.
als je dan sluiting hebt gaat hij gewoon fel branden en ga je aan de bedrading rommelen of zo iets dan gaat de lamp uit ofzwa branden.
je gebruikt de twee vlakstekers dan als zekering ,past er zo in op de plek van een zekering.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Berichtdoor Harrie » 10 maart 2011, 23:16

hier een website, barstensvol met allerlei restauratie-tips.

www.oldtimerrestauratie.com

( gebruik van gegeven tips voor eigen risico, je hoeft niet alles voor waarheid of als beste methode te zien )

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jeroencr » 13 apr 2011, 14:16

jospop schreef:

[..]
Voor het ingooien van de loodvervanger heb ik een minitrechter (diam 5 cm) voorzien van ongeveer 15 cm benzineslang. Nu dus veel minder geknoei met die klote knijpbusjes zonder tuit.

Josse

Ik giet voor het tanken altijd de loodvervanger in het uiteinde van de tankslang van het benzinestation

Vervolgens doe ik de tankslang zonder lekken(dus niet de opening naar beneden gaan richten na in de opening van de tankslang gieten) naar de vulopening van de auto, en tank ik de auto vol.


zo heb ik helemaal geen hulpmiddelen nodig :D
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Kees » 07 mei 2011, 21:51

Nog maar eens een tip: Als je een nieuwe uitlaatdemper gekocht hebt, giet er dan wat owatrol in en draai de boel rond zodat de hele binnenkant bedekt raakt. Laat dit een paar dagen drogen en monteer dan de uitlaat.
Gaat gegarandeerd een paar jaar langer mee!
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Harrie » 08 mei 2011, 00:00

Kees schreef:Nog maar eens een tip: Als je een nieuwe uitlaatdemper gekocht hebt, giet er dan wat owatrol in en draai de boel rond zodat de hele binnenkant bedekt raakt. Laat dit een paar dagen drogen en monteer dan de uitlaat.
Gaat gegarandeerd een paar jaar langer mee!

heb je dat van Harrie gehoord? :mrgreen:

uitlaten gaan kapot door condens, dat voorkom je dus met Owatrol.
uitlaten gaan kapot door mechanische spanning: hang de uitlaat goed en spanningsvrij onder de auto, op 4-koloms-hefbrug ( of put ),
in elk geval dus met de wielen in ingeveerde stand. Door spanning, torsie en trillingen treden er vaak breuken en scheuren op, voorkomen is simpel!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Hans en Linn » 29 aug 2011, 15:07

Harrie schreef:
Kees schreef:Nog maar eens een tip: Als je een nieuwe uitlaatdemper gekocht hebt, giet er dan wat owatrol in en draai de boel rond zodat de hele binnenkant bedekt raakt. Laat dit een paar dagen drogen en monteer dan de uitlaat.
Gaat gegarandeerd een paar jaar langer mee!

heb je dat van Harrie gehoord? :mrgreen:

uitlaten gaan kapot door condens, dat voorkom je dus met Owatrol.
uitlaten gaan kapot door mechanische spanning: hang de uitlaat goed en spanningsvrij onder de auto, op 4-koloms-hefbrug ( of put ),
in elk geval dus met de wielen in ingeveerde stand. Door spanning, torsie en trillingen treden er vaak breuken en scheuren op, voorkomen is simpel!
grt, Harrie



Tegen condens-vorming kun je ook gewoon precies in het onderste

gedeelte van de pot een klein gaatje boren.

Geluidsniveau veranderd daar echt niet door, maar het condenswater kan weg :mrgreen:

Voor de apk keuring gewoon even een parker erin schroeven en daarna er weer uit halen :mrgreen:
Peugeot 4 0 4 1963
Avatar gebruiker
Hans en Linn
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 04 aug 2011, 15:13

Re: Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Harrie » 29 aug 2011, 22:25

hahahaaa, Hans, die heb je van Rob gekopieerd?
maar alleen een gaatje is helaas niet genoeg..
Owatrol + gaatje + apk-parkertje is wel perfect.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten