Pagina 2 van 5

Hoe test je een occasie die niet de weg op mag of kan ?

BerichtGeplaatst: 13 apr 2007, 10:25
door zozolala
Je kent het wel. Hoe vaak wordt er niet een oude auto aangeboden met lopende motor die je om welke gegeven reden dan ook niet op de weg kunt uittesten.
Hoe kun je in een dergelijke situatie toch een behoorlijk beeld
krijgen over het functioneren van de remmen(niet de handrem), de versnellingsbak en de koppeling ?

BerichtGeplaatst: 16 apr 2007, 21:32
door Gerard2
@Edzo, bedankt voor tip over het sonderheft. Vandaag gekocht bij de boekhandel op het station. Ik heb het voorlaatste exemplaar. Het is echt een heel bijzondere uitgave die voor vele úren leesplezier zal zorgen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2007, 01:56
door Edzo
Laatst bij iemand gezien:

Vastzittende buitenste lagerschaal: (in het fuseestuk of remtrommel o.i.d.)
zonder geweld loskrijgen.

aan de binnenkant een flinke lasrups erop lassen . Dit heeft als effect dat hij bij afkoeling krimpt. Dan gaat hij er zo uit.

Dit als je geen brander ter beschikking hebt.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2007, 01:21
door Edzo
Ik heb ontdekt dat het LED-hoofdlampje dat ik in m'n werk veel gebruik , heel erg handig is als je aan het sleutelen bent. Ik kon m'n TL-staaflamp niet vinden..........maar dit werkt veel beter. :!:

Je handen vrij, geen rare schaduwen omdat je in je eigen werklicht staat, het licht is automatisch waar je kijkt. Verblindt niet zoals die rare buisjes. Super. !!!!

De mijne heeft 8 LED's en geeft dus behoorlijk licht. De eerste set batterijen zitten er nog in na een behoorlijk aantal uren gebruik na aanschaf pakweg een halfjaar geleden. Maar ik gebruik 'm in m'n werk vaak met 1 LEDje aan.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2007, 19:06
door JT
Hè, dat vind ik nou jammer Edzo...
Een pagina terug staat:
JT schreef:Ik weet er ook één! Vandaag ervaren, heb m van de week laten komen.
Het ziet er belachelijk uit, maar het werkt heel comfortabel. Een "mijnwerkerslamp"! Je zit normaal gesproken altijd in eigen licht en dat tl'etje draait altijd zo dat het helderste deel recht in je gezicht schijnt.
Met dat ding op je hoofd heb je perfect licht op de plek waar je het op dat moment nodig hebt.
De mijne heeft verschillende led's in drie standen lichtopbrengst en met 3 aaa batterijen helemaal niet lastig/zwaar op je hoofd.

:wink:

Maarrrrrr, we zijn het eens!!

BerichtGeplaatst: 05 dec 2007, 00:55
door Edzo
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: ............

Maar nu issie dubbel aangeprezen, moet de tip van het jaar worden dan maar. :wink:

Mijnwerker

BerichtGeplaatst: 05 dec 2007, 01:10
door jan eend +
Edzo schreef: . . . Maar nu issie dubbel aangeprezen, moet de tip van het jaar worden dan maar. :wink:

Hamoi. Helemaal mee eens. Herontdekte vorige week bij het opruimen van " De Loods" m'n ouwe mijnwerkerslampje weer :mrgreen: . Moar nou eem aans wat: Waar koop je zo'n ledjes-uitvoering :?: Halfords ? Kijkshop ? Vodde & Dodde ? :wink:
Hoor het wel, Groetz, Vanjan.
_

BerichtGeplaatst: 05 dec 2007, 01:28
door Edzo
ze raken helemaal 'in' , dus je kan ze ook bij een bouwmarkt kopen tegenwoordigs. Of bij een buitensportzaak, of bij Lichtpunt . :mrgreen:
De mijne gekocht bij een vaag van sinkel-lampenwinkeltje tijdens een klus. was niet duur, 8 euri. en heeft de batterijtjes achterop. Goed voor de balans. :mrgreen:
Meestal zijn ze duurder, maar even zoeken helpt wel.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2007, 23:59
door jospop
Ik heb er een aangeschaft bij de Xenos voor een euro of zes. Heeft 1 of 3 ledjes en een gewoon lampje. Als de batterijen te zwak zijn voor het gewone lampje gaat ie nog uren door op de ledjes...
Josse

BerichtGeplaatst: 04 maart 2008, 22:22
door GoodOldDiesel
Tip bestaat al een tijd, maar vandaag maar eens een foto gemaakt.

Dit voorbeeld betreft een sloper, vandaar die op de spatbord rust. Normaal heb ik 2 balkjes eronder, dat die op de randen rust.

De balk is wat overdreven zwaar, maar tis maar wat je hebt.

Het doel? De motor op en neer kunnen takellen bij het weghalen van de versnellingsbak.

Let op! gebruik hier absoluut niet de standaard peugeot krik, daar deze maar aan een kant schaniert en daardoor instabiel is.

De krik komt uit een sloopwagen. Het touwtje loopt netjes door het gleufje. Wil je de motor kunnen laten zaken, zet dan de krik eerst vrij hoog voordat je hem ophangt. :lol:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 15 maart 2008, 18:24
door leffe 404
Versnellingsbakolie en cardanolie verversen ;

bij oa 404 en 504 etc aftappen eitje maar bijvullen lastiger.

tip gebruik onderstaand gereedschap ; zelf te maken uit een oud ruitesproeiervloeistof flesje en 40 cm benzineslang.

boor een gat in de dop en steek de slang er tot 5 mm boven de bodem in.

draai de dop er af en vul de fles geheel met de nodige olie.
draai hem dicht, doe de slang in het vulgat en knijp langzaam het flesje leeg.
Herhalen tot ie vol zit, et voila, klaar...

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 15 maart 2008, 22:12
door GoodOldDiesel
e.e.a. bovenstaande ken ik ook van olie flesjes.

Er zijn olieflessen voor versnellingsbak met een handig uitrek tuitje.

Allicht duurder, maar eenmalig is maar nodig. Daarna gewoon een 5 liter bus kopen.

Wielmoer aandrijfas los/vastmaken

BerichtGeplaatst: 16 maart 2008, 14:27
door Paull en Paulla
Af en toe kan een naafmoer hééél erg vast zitten en met mijn
gereedschap lukt dan niet om een moer los te krijgen. Daar heb ik de
volgende truc op gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Met deze sleutel krijg ik (denk ik) bijne alle vastzittende moeren los.

Met vriendelijke sleutelgroet,
Paull

PS:
Laat het voorjaar maar komen! Afbeelding

BerichtGeplaatst: 16 maart 2008, 15:28
door leffe 404
tsja als ie dan nog niet los gaat.....

Re: Wielmoer aandrijfas los/vastmaken

BerichtGeplaatst: 16 maart 2008, 19:43
door Harrie
Paull en Paulla schreef:Af en toe kan een naafmoer hééél erg vast zitten en met mijn
gereedschap lukt dan niet om een moer los te krijgen. Daar heb ik de
volgende truc op gemaakt:
Met deze sleutel krijg ik (denk ik) bijne alle vastzittende moeren los.
Met vriendelijke sleutelgroet,Paull

Mooi bedacht, wat heb je op het uiteinde gelast?
Elke buis met e.v.t. een passend schuivende buis er binnen in is te maken,
maar voor het montage van een dop moet je dus een passend vierkante stift hebben.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2008, 20:33
door GoodOldDiesel
Voor dit probleem heb ik op andere bladzijde een anderzijdse oplossing al aangedragen. Auto omhoog krikken sleutel erop richting grond en auto laten zaken... door gewicht van auto kom je ook een end...

Maar idd ik heb meestal ook een buisje...

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008, 21:10
door jospop
Ik gebruik een stuk steigerpijp over de ratel. Let wel op dat je een hele goede kwaliteit dop en ratel gebruikt :twisted:. Ik heb nu een ratel die maar een kant op kan draaien met doorsteek stift, maar heb al meerdere malen slechte ratels en sleutels met de hefboom methode naar z'n grootje geholpen :evil: Wat nog vervelender is: Meestal verlies je dan ook meteen een stukje vel/beetje bloed/halve nagel... :x.
Josse

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008, 21:33
door Mike
jospop schreef:Ik gebruik een stuk steigerpijp over de ratel. Let wel op dat je een hele goede kwaliteit dop en ratel gebruikt :twisted:. Ik heb nu een ratel die maar een kant op kan draaien met doorsteek stift, maar heb al meerdere malen slechte ratels en sleutels met de hefboom methode naar z'n grootje geholpen :evil: Wat nog vervelender is: Meestal verlies je dan ook meteen een stukje vel/beetje bloed/halve nagel... :x.
Josse

Ik gebruik ipv de ratel, het lange verlengstuk/T-stuk. Kan je het ratelmechanisme ook niet vernachelen :wink:

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008, 21:47
door jospop
@Mike: zo hoor je officieel je ratelset ook te gebruiken, maar bij de wielmoer van de 104 ging het T-stuk buigen :shock: De ratel niet :lol:.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008, 22:32
door eri©on
Ik gebruik acetyleen en zuurstof :oops:

Re: Wielmoer aandrijfas los/vastmaken

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008, 22:42
door Paull en Paulla
LION604V6SL schreef: Mooi bedacht, wat heb je op het uiteinde gelast?


Hoi Harrie,

Binnenkort maak ik een detailfoto van de sleutel (als ik weer eens "in de
buurt" ben).

Vriendelijke groet,
Paull

BerichtGeplaatst: 19 maart 2008, 09:17
door Mike
jospop schreef:@Mike: zo hoor je officieel je ratelset ook te gebruiken, maar bij de wielmoer van de 104 ging het T-stuk buigen :shock: De ratel niet :lol:.

Gebogen T-stuk, bekend verhaal. Maar een gebogen T-stuk is nog wel te gebruiken, een overleden ratel echter iets minder :mrgreen:

//edit: Ik heb eens bij vervangen aandrijfas RV te maken gehad met een niet meewerkende naafmoer. Aangezien auto op de brug stond en ik geen velgen heb met open center, de moer losgekregen met 1,5m pijp en iemand die het rempedaal onderin hield (wel de remschijf 'geblokkeerd' met 2 wielbouten diagonaal)

Re: Wielmoer aandrijfas los/vastmaken

BerichtGeplaatst: 24 maart 2008, 21:43
door Paull en Paulla
LION604V6SL schreef: Mooi bedacht, wat heb je op het uiteinde gelast?
Elke buis met e.v.t. een passend schuivende buis er binnen in is te
maken, maar voor het montage van een dop moet je dus een passend
vierkante stift hebben.


Hoi Harrie,

Op de foto's is te zien hoe ik het aan elkaar "geborduurd" heb. Ik heb
gebruikt wat ik zo voor handen had. Dop 36 past goed op de aandrijfasmoeren.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Paull

BerichtGeplaatst: 24 maart 2008, 22:38
door Koffiemolen
leffe 404 schreef:Versnellingsbakolie en cardanolie verversen ;

bij oa 404 en 504 etc aftappen eitje maar bijvullen lastiger.

tip gebruik onderstaand gereedschap ; zelf te maken uit een oud ruitesproeiervloeistof flesje en 40 cm benzineslang.

boor een gat in de dop en steek de slang er tot 5 mm boven de bodem in.

draai de dop er af en vul de fles geheel met de nodige olie.
draai hem dicht, doe de slang in het vulgat en knijp langzaam het flesje leeg.
Herhalen tot ie vol zit, et voila, klaar...


Ik doe dit met een slagroomspuit van Leifheit (enkele euro's blokker). Dat is een transparante cilinder met zuiger. Je kunt perfect doseren, snel op zuigen en makkelijk reinigen, want hij is demonteerbaar. zo kun ej hem voor meerdere vloeistoffen benutten.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2008, 23:16
door eri©on
Koffiemolen schreef:Ik doe dit met een slagroomspuit van Leifheit (enkele euro's blokker). Dat is een transparante cilinder met zuiger. Je kunt perfect doseren, snel op zuigen en makkelijk reinigen, want hij is demonteerbaar. zo kun ej hem voor meerdere vloeistoffen benutten.


Top! thanx