Ben bezig met 504 Coupé gangbaar te maken, zat wat rottigheid aan dorpels, achterklep, bovenzijde wielkast etc. dat is op één nieuwe dorpel na weer gefikst, heb een vriend die zelf 2 nieuwe dorpels gezet heeft, als ook de bovenstukken voor in de wielkast, verder nog een hevig lekkende versnellingsbak en een zwaar rokende en dampende motor.Zit ondertussen al weer een 100-tal werkuurtjes in en het einde is nog niet in zicht.
Die motor dat snapte ik eigenlijk niet zo goed, weliswaar geen top motor meer, maar rookpluimen niet normaal, terwijl ik de injectiepomp al diverse malen geopereerd had, de membramen gecontroleerd en al tweemaal de gehele membraampet vervangen, als ook nieuwe verstuivers geplaatst en de compressie gemeten.
Bij het uitbouwen van de motor viel me al op, dat de afgetapte olie waterig was, echter de lage viscociteit werd niet veroorzaakt, door water in de olie, want dan kleurt de olie anders, bovendien gaat de olie na verloop van tijd op het water drijven, kon dus niets anders zijn als vermenging van benzine met olie met als gevolg daarvan, de overmatige rookontwikkeling. De motor heb ik inmiddels uitgebouwd en ben bezig een andere te reviseren, toch was dat achteraf niet nodig geweest.
Ik heb de injectiepomp wederom zeer aandachtig bestudeerd, dat heb ik al heel vaak gedaan trouwens, reviseer ze zelf met enige regelmaat, daar ben ik meestentijds een uurtje of 35 mee bezig in de avonduren. Omdat ik er toch achter wilde komen waarom de motor zo verschrikkelijk rookte heb ik dit keer, zij het wel met de nodige moeite, de plunjerbusjes eruit getrokken middels een mede door iemand anders bedacht provisorisch procedée, had ik eigenlijk nooit eerder gedaan en jawel hoor, op ieder cilinder/plunjes busjes zitten ook nog een tweetal o-ringen die waren allemaal zogoed als vergaan, dat kan uiteraard ook wel na 43 jaar.
Dit was de oorzaak van de grote rookontwikkeling, via de pomp lekte de benzine inwendig weg naar het motorolie circuit.
Wederom wat wijzer geworden, wat zal de volgende verrassing zijn.
De foto's zijn even geleend, mijn fototoestel zit nog ergens in de verhuisdozen, na intensieve zoekactie nog steeds niet gevonden helaas.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.