Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Pininfarina504 » 15 jun 2014, 22:29

Ben bezig met 504 Coupé gangbaar te maken, zat wat rottigheid aan dorpels, achterklep, bovenzijde wielkast etc. dat is op één nieuwe dorpel na weer gefikst, heb een vriend die zelf 2 nieuwe dorpels gezet heeft, als ook de bovenstukken voor in de wielkast, verder nog een hevig lekkende versnellingsbak en een zwaar rokende en dampende motor.Zit ondertussen al weer een 100-tal werkuurtjes in en het einde is nog niet in zicht.
Die motor dat snapte ik eigenlijk niet zo goed, weliswaar geen top motor meer, maar rookpluimen niet normaal, terwijl ik de injectiepomp al diverse malen geopereerd had, de membramen gecontroleerd en al tweemaal de gehele membraampet vervangen, als ook nieuwe verstuivers geplaatst en de compressie gemeten.
Bij het uitbouwen van de motor viel me al op, dat de afgetapte olie waterig was, echter de lage viscociteit werd niet veroorzaakt, door water in de olie, want dan kleurt de olie anders, bovendien gaat de olie na verloop van tijd op het water drijven, kon dus niets anders zijn als vermenging van benzine met olie met als gevolg daarvan, de overmatige rookontwikkeling. De motor heb ik inmiddels uitgebouwd en ben bezig een andere te reviseren, toch was dat achteraf niet nodig geweest.
Ik heb de injectiepomp wederom zeer aandachtig bestudeerd, dat heb ik al heel vaak gedaan trouwens, reviseer ze zelf met enige regelmaat, daar ben ik meestentijds een uurtje of 35 mee bezig in de avonduren. Omdat ik er toch achter wilde komen waarom de motor zo verschrikkelijk rookte heb ik dit keer, zij het wel met de nodige moeite, de plunjerbusjes eruit getrokken middels een mede door iemand anders bedacht provisorisch procedée, had ik eigenlijk nooit eerder gedaan en jawel hoor, op ieder cilinder/plunjes busjes zitten ook nog een tweetal o-ringen die waren allemaal zogoed als vergaan, dat kan uiteraard ook wel na 43 jaar.
Dit was de oorzaak van de grote rookontwikkeling, via de pomp lekte de benzine inwendig weg naar het motorolie circuit.
Wederom wat wijzer geworden, wat zal de volgende verrassing zijn.
:lol:

De foto's zijn even geleend, mijn fototoestel zit nog ergens in de verhuisdozen, na intensieve zoekactie nog steeds niet gevonden helaas.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 17 jun 2014, 09:38, in totaal 4 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Paull en Paulla » 15 jun 2014, 23:49

Hoi Wim,

Knap werk, zo word expertise beloond met resultaat.
Veel praten er over, een enkeling maakt het verschil, dat verdiend waardering en pluim.

Blij zulke mensen te kennen,

Met vriendelijke groet,

Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Frank.04 » 15 jun 2014, 23:58

Heel interessant Wim, want het lijkt erg op een probleem met een motor wat ik (nog) niet heb opgelost.

Bij die betreffende motor heb ik nog veel meer vervangen cq uitgewisseld dan wat jij nu beschrijft, zelf twee maal de complete pomp (van een motor die niet rookte).

Bij mij is de rook zwart, hetgeen duidt op een overdaad aan benzine.

Motortje loopt verder perfect, hangt lekker aan het gas, start altijd, compressie pico bello en ga zo maar door.

Even jou goed begrijpen: Jij zegt, er lekt benzine naar de motorolie, wordt deze dan via de cilinderwanden omhoog gevoerd en verbrand? Of bedoel jij dat er olie naar het benzinecircuit lekt en dat je dus olie verstookt (met blauwe rook als gevolg).

Ik ben benieuwd naar je reactie!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor pauldevries » 16 jun 2014, 00:36

Doozetten wordt hier zeker beloond 8) 8)
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 jun 2014, 08:44

Frank er lekt in dit geval benzine via de pomp naar het oliereservoir, de motorolie wordt een mengsel van benzine en olie, de oliefilm welke normaliter tussen zuigerveren en bussen wordt gevormd, verandert drastisch van samenstelling, want de olie is laag visceus geworden en smeert bovenal niet goed meer.
Een en ander met als gevolg dat de de verbrandings cyclus uiteindelijk ook geheel afwijkend verloopt, consquentie een overmaat aan uitstoot van roet of C(O), eigenlijk C dus want het is nog niet gasvormig.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor eri©on » 16 jun 2014, 14:29

Mooi voor elkaar Wim!, fijn dat het gevonden is, ik denk de genoegdoening nog meer is! :D
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor JT » 16 jun 2014, 23:35

En bedankt voor het delen Wim!
-Ik-wil-een-duimpje-naar-boven-icoon- ;-)
205 CTI - Aero Cabrio - S5 cabrio - Defender 90 - Disco Sport
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Frank.04 » 17 jun 2014, 00:26

Ha Wim,

Duidelijk wat je bedoelt en waarschijnlijk bij jou de oorzaak van de rook.

Mijn probleem lijkt anders, omdat hetgeen jij schrijft niet strookt met mijn 2 x pomp verwisselen (waarbij het probleem bleef).

Ook de olie en filter zijn ververst, de olie leek normaal en het zwarte roken startte onmiddellijk, dus voordat eventuele lekbenzine de nieuwe olie kon verdunnen.

Dus als je nog suggesties hebt?!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Michael » 17 jun 2014, 07:44

frank kijk eens naar de elektrische choke, die willen (bij een 404) wel eens na zeiken.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 jun 2014, 09:34

Ha Wim,

Duidelijk wat je bedoelt en waarschijnlijk bij jou de oorzaak van de rook.

Mijn probleem lijkt anders, omdat hetgeen jij schrijft niet strookt met mijn 2 x pomp verwisselen (waarbij het probleem bleef).

Ook de olie en filter zijn ververst, de olie leek normaal en het zwarte roken startte onmiddellijk, dus voordat eventuele lekbenzine de nieuwe olie kon verdunnen.

Dus als je nog suggesties hebt?!

-Lekkende persklepjes
-Lekkende verstuivers(pisser(s)
-Stuwpomp welke een veel te hoge druk afgeeft
-Choke komt niet los, blijft hangen
-Verkeerde pomptiming, aandrijfriem riem staat niet goed gepositioneerd
-Kapotte membraam
-Hoogtemeter stuk
-Gescheurd pomphuis(blokje waar de plunjers in lopen)
-Veren die de plunjers omhoog stuwen hebben de verkeerde lengte/afmeting
-Electrische choke op spruitstuk druppelt continue
-Verkeerde brandstof of diesel getankt
-Uitlaat demper welke volgelopen is met olie of brandstof

Enfin je zult inmiddels alles al wel uitgezocht en getest hebben
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Frank.04 » 18 jun 2014, 08:29

Ha ha, zo lust ik er nog wel een.

Ik zal mijn vraag nuanceren:

Heb jij een suggestie die aansluit op het gegeven dat verwisselen van de complete pomp het probleem niet heeft opgelost, maar het verwisselen van het blok wel?

Dat sluit eigelijk jouw complete lijst uit, want alles wat je noemt heeft met pomp of periferie te maken.

En..ik weet het, dan blijft er eigenlijk niets over...
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Pininfarina504 » 18 jun 2014, 11:29

Frank,
daar hoeven we geen dispuut over te voeren, ik heb de wijsheid niet in pacht en als jij zelf er NB al niet uitkomt. Er blijft weinig anders over als een toch niet al te voor de hand liggend manco in het betreffende motorblok.
Ik zou zeggen, als je eens ruim in de tijd zit, trek hem een keer helemaal open, stal alles uit op een wit laken, ik ben net als jij zelf uitermate benieuwd, wat de uiteindelijke oorzaak is, is er misschien toch geen oliesschraapveer stuk.
Dat verkeerd tanken, niet van toepassing in deze situatie verder, lijkt misschien een vreemde suggestie, maar ik had hier laatst iemand uit Amsterdam, met een Ti, welke goed reed op LPG, op benzine ietsje minder, wat geknetter en gedonder, gepaard gaande met vreselijke rookpartijen en de nodige stank. Er lagen hier en daar ook wat slangen te lekken, de hele pomp opengeschroefd zonder het gewenste resultaat. Een laatste ingeving van de bezitter van de auto: de brandstof, het zou eventueel kunnen zijn dat meneer tijdens een trip naar Engeland verkeerde brandstof had getankt, diesel i.p.v. benzine en waarempel ja, probleem opgelost.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor Frank.04 » 18 jun 2014, 19:34

Ha Wim,

Inderdaad denk ik dat het in het blok zit, typisch zo'n geval van.......wordt vervolgd!

Bedankt voot het meedenken in elk geval!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Kugelfischer Injectie mysterie opgelost

Berichtdoor ceess » 23 jul 2014, 10:28

Ik heb dit enige tijd gleden ook al eens gemeld, maar het kugelfischer olie reservoir staat niet in verbinding met het motor carter. De plunjers worden echter wel gesmeerd met motorolie afkomstig via een leiding tussen de injectiepomp en het oliefilter (welke gevoed wordt door de oliepomp). Waar blijft deze motorolie dan na gedane arbeid?

via een geniepig systeem verdwijnt deze in de benzine retourleiding richting benzine tank om vervolgens zeer verdund gewoon met benzine mee ingepoten te worden in de cilinders om te worden verbrand.

Motor olie verdunning door de injectie pomp lijkt mij uitgesloten. Wat wel kan is lekkage van de startsproeier achterop het inlaatspruitstuk, een niet originele/geschikte brandstof opvoerpomp met een veel te hoge opvoerhoogtr of een versleten motor met rotte zuigerveren etc.

succ6

Ceess
404coupe/sedan/commerciale
ceess
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 19 jul 2005, 22:06
Woonplaats: harmelen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten