Ik was van de zomer weer eens in Frankrijk en daar werd het behoorlijk heet. Mijn vriendin heeft het niet zo op die hitte dus dacht ik volgend jaar maar een auto met airco te huren voor de vakantie.
Toen keek ik eens naar retro-fit airco's voor oldtimers en kreeg een idee. Sommige van die retro-fit dingen gebruiken peltier elementen om water te koelen, dat kost veel stroom en daar heb je dan weer een dikke dynamo voor nodig.
Toen dacht ik, er zit al een koude bron in, namelijk mijn LPG verdamper. Dus ik heb op ebay een tweedehands klep gekocht van een bmw x3, zo een: en een elektrisch koelwaterpompje van een mercedes, zo een:
En heb ik een schakelaar gemonteerd onder het dashboard die de klep en de pomp activeert. Als de klep geactiveerd is sluit hij de normale koelwaterslang naar de kachelradiator af. Het koelwatercircuit van de LPG verdamper staat parallel aan de kachelradiator. Door nu het elektrische pompje te activeren wordt het koude water uit de verdamper door de kachelradiator gepompt (de kachelkraan moet dus wel open staan). Dit werkt vrij goed, bij een constante snelheid van 100km per uur op de snelweg daalt de inblaastemperatuur via de kachelradiator ongeveer 6 graden, is niet heel veel, maar toch genoeg om het aardig af te koelen. Bij rijden in de stad of bij stationair werkt het niet goed, dan genereert de verdamper te weinig koude. Hier een plaatje van het geheel:
groeten van Kees