Airco in mijn 404

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Airco in mijn 404

Berichtdoor Kees » 14 sep 2014, 18:24

Ik was van de zomer weer eens in Frankrijk en daar werd het behoorlijk heet. Mijn vriendin heeft het niet zo op die hitte dus dacht ik volgend jaar maar een auto met airco te huren voor de vakantie.
Toen keek ik eens naar retro-fit airco's voor oldtimers en kreeg een idee. Sommige van die retro-fit dingen gebruiken peltier elementen om water te koelen, dat kost veel stroom en daar heb je dan weer een dikke dynamo voor nodig.
Toen dacht ik, er zit al een koude bron in, namelijk mijn LPG verdamper. Dus ik heb op ebay een tweedehands klep gekocht van een bmw x3, zo een: Afbeelding en een elektrisch koelwaterpompje van een mercedes, zo een: Afbeelding
En heb ik een schakelaar gemonteerd onder het dashboard die de klep en de pomp activeert. Als de klep geactiveerd is sluit hij de normale koelwaterslang naar de kachelradiator af. Het koelwatercircuit van de LPG verdamper staat parallel aan de kachelradiator. Door nu het elektrische pompje te activeren wordt het koude water uit de verdamper door de kachelradiator gepompt (de kachelkraan moet dus wel open staan). Dit werkt vrij goed, bij een constante snelheid van 100km per uur op de snelweg daalt de inblaastemperatuur via de kachelradiator ongeveer 6 graden, is niet heel veel, maar toch genoeg om het aardig af te koelen. Bij rijden in de stad of bij stationair werkt het niet goed, dan genereert de verdamper te weinig koude. Hier een plaatje van het geheel: Afbeelding
groeten van Kees
Laatst bijgewerkt door Kees op 15 sep 2014, 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Airco in mijn 404

Berichtdoor MarcoPeus » 15 sep 2014, 20:19

Goeie tip en nog eens vrij kostenbesparend ook. Een normale airco pomp kost vrij veel vermogen en brandstof maar jouw idee is eigenlijk een open deur. Goeie om te delen inderdaad.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Airco in mijn 404

Berichtdoor eri©on » 15 sep 2014, 22:09

Hey wat een goed idee zeg !, simpel en goedkoop een soort van top koeling :!:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Airco in mijn 404

Berichtdoor Kees » 24 sep 2014, 22:20

Ik kreeg van een medeforumlid de vraag een schema te maken van mijn airco systeem, heb een schetsje gemaakt, zie hier:
Afbeelding

De pomp is er een van een mercedes, gekocht op ebay.de dit is de beschrijving: Mercedes Zusatzwasserpumpe 0018351164
Als je dit intikt op ebay vind je dit: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Mer ... +&_sacat=0
De klep is er een van een BMW, ook van ebay, met deze omschrijving: Wasserventil BMW Z3 8391418 1147412052
Hier wat een ebay zoekopdracht oplevert: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 2&_sacat=0
Beide heb ik wat aangepast om ze te kunnen vastzetten. De klep zit op het binnenspatbord geschroefd, de pomp op de plek waar eerst de spanningsregelaar zat. Deze heb ik niet meer omdat ik een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar gemonteerd heb.

De schakelaar is een willekeurig type, moet wel iets van 5 ampere kunnen schakelen. Ik een geschakelde +12 volt aftak van het contactslot genomen, je kunt ook van een van de zekeringen stroom aftappen. Een extra zekering van 5A is er voor de veiligheid. De min aansluitingen van klep en pomp zitten direct aan het chassis geschroefd. De plus aansluitingen gaan samen naar de schakelaar onder het dashboard.
Als de klep uitgeschakeld is laat hij het koelwater door naar de kachel en LPG verdamper. De pomp laat het warme water ook gewoon door stromen als hij uit staat. Als de pomp en klep zijn ingeschakeld wordt het circuit afgesloten van de motor en kan het (nu koud wordende) water alleen circuleren door de LPG verdamper en de kachelradiator. De kachelkraan moet dan natuurlijk wel open staan.
Hopelijk is het duidelijk, en anders hoor ik het wel.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Airco in mijn 404

Berichtdoor joospeugeot » 25 sep 2014, 02:12

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:53, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Airco in mijn 404

Berichtdoor eri©on » 25 sep 2014, 08:12

Dag Kees,



Toch zou ik hydraulisch gezien een vlinder keerklep zetten tussen de kop en tstuk.
Je hebt kans dat de airco nu bij staat de mengen.
Blijft wel heel goed gevonden !.
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Airco in mijn 404

Berichtdoor Kees » 25 sep 2014, 10:27

Ja ik was ook niet helemaal zeker van de stroomrichting, zal nog eens een waterpomp bekijken om er zeker van te zijn. Voor de werking maakt het inderdaad niet uit.
En een extra klep zou wat uit kunnen maken hoewel één voldoende zou moeten zijn om de stroming te stoppen, maar via het water zal er toch wat warmte het systeem in lekken. Heb nog zo'n magneetklep liggen dus zal eens kijken of ik die ook ga monteren. Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten