Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 22 sep 2014, 11:48

Beste lezer,
Een ellendig verhaal, vooral voor mezelf.
Na een tijdje sparen heb ik 2.5 jaar terug een Peugeot 307HDI 1.6 gekocht (tweedehands, bouwjaar 2005). De eerste 1,5 jaar heerlijk gereden. Na die tijd ging het lampje van het motormanagement systeem aan, roetfilter was aan vervanging toe. Ik heb er zoooo veel ellende mee gehad, dat ik besloot het nieuwe roetfilter door Ziptuning in Hoogeveen te laten verwijderen.
De EGR = OFF
DPF zat vol en is leeggehaald
en software weggeschreven (allemaal termen die mij, als leek, niks zeggen).
Bijna 3 maanden prachtig en redelijk zuiniger gereden, totdat de auto tijdens het rijden ineens niet verder ging dan 3000 toeren/min. Terug naar het bedrijf, van alles en nog wat gedaan maar tevergeefs. De auto gaf ook totaal geen storingen aan bij het uitlezen. Ik naar de Peugeot dealer, maar die kon ook niets ontdekken met het uitlezen (en €75 armer voor het uitlezen).
Ik heb onvoorstelbaar veel meer pech met deze auto totnutoe, details en bedragen die ik u zal besparen.

En nu komt het:
Wanneer ik de auto startte en meteen het pedaal een beetje intrapte, draaide de motor normaal over de 3000 toeren. Liet ik het onder de 3000 toeren zakken dan kwam het niet verder dan dat. Toen kreeg ik een ingeving om tijdens het rijden (hooguit 30 km/u) de auto uit te zetten en ca. 2 seconden later weer te starten. Ik kon het niet geloven maar de storing was verholpen (en ik ongelooflijk blij en trots). Helaas kwam de storing terug na ca. 3 maanden. Ik heb het recept herhaald en weer was het verholpen. Helaas voor korte duur! Het 'toverrecept' werkt niet meer!
Hetzelfde herhaalt zich: starten met gaspedaal ingedrukt, motor over de 3000 toeren. Laat ik het onder de 3000 toeren draaien, dan komt het er niet meer overheen. Tijdens het rijden stottert de motor niet (duurt wel langer voordat het op gang komt omdat de turbo niets doet).

Wie kan mij helpen met een tip, of desnoods tegen een vergoeding kan helpen. Ik woon in Den Haag en rij geregeld richting Zwolle.
De reden dat ik al die tijd de auto heb gehouden is: HOOP!
Dank voor uw hulp.
Groet,
Ferry
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor MarcoPeus » 22 sep 2014, 22:40

Welkom Ferry maar helaas met een vervelend bericht over je auto.
Ik heb helaas geen hulp voor je behalve dat je misschien je ECU eens moet laten nakijken bij een gespecialiseerd bedrijf (ACtronic b.v.)
Erg vervelend om dit allemaal mee te maken en dan nog niet echt verder te komen en alleen maar meer kosten te hebben aan je auto.
Er gaat dus ook geen lampje aan t op t dashboard?? (wat is DPF trouwens?) EGR is een klep die de uitlaatgassen doet herverbranden. Levert vaak problemen op bij auto's die veel korte stukken rijden en niet warm genoeg worden.
Hoe vaak heb je olie laten verversen trouwens bij deze auto? 1.6 HDi is erg gevoelig voor oliewissel en kwaliteit van olie. Interval normaliter halveren en de beste olie kopen die je kunt krijgen is t devies.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor joospeugeot » 23 sep 2014, 00:10

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:47, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor MarcoPeus » 23 sep 2014, 09:25

D8 dat dat FAP was, Filtre-anti-Aprticul, het is toch een Franse auto....... :wink:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 23 sep 2014, 10:29

Hoi allemaal,
Klopt joospeugeot, het is de filter.
Ik rij 99% alleen langere trajecten Marco (Den Haag -Zwolle), dus dat zou gunstig moeten zijn. De EGR is uitgeprogrammeerd, ik denk dat kwaliteit van olie in dit geval minder belangrijk zou zijn (alhoewel ik kwalitatief goede olie er in laat doen). Het is wel een poosje geleden dat dat is gebeurd. Ik laat het verversen voor de zekerheid, inclusief de nodige filters...maar of dat zal helpen is de vraag. Het is het proberen waard in ieder geval.
Mijn dank!
Vriendelijke groet,
Ferry
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor A.B.203 » 23 sep 2014, 21:48

Jammer Ferry dat het zo is gelopen. Heb ook een 307 HDIF 1.6 van 109 pk. Kreeg van de zomer in Frankrijk de melding dat het additief voor het filter op was. Een Fransman heeft de zaak uitgelezen en meldde dat er bij 120.000 1 van de 2 tellerstanden niet was gereset. Hij heeft dat wel gedaan en er brandt niets meer, dus geen narigheid. Thuis uitgezocht of ik het roetfilter er tussenuit kon halen. Er wordt op internet mee geadverteerd. Een Peugeotspecialist die er dagelijks mee te maken had meldde dat het bij de HDIF motoren niet mogelijk was om de roetfiltergegevens voor goed uit te wissen, hij adviseerde dan ook om het filter te laten zitten omdat er anders geheid trammelant met de elektronica zou ontstaan.
Je moet goede dunne olie gebruiken en binnen de termijn van 20.000 km verversen omdat de olietoevoerleidingen naar de turbo gevoelig zijn voor vervuiling en dicht kunnen slibben, er zit ook maar weinig olie in het carter. Verder is het mij opgevallen dat bij snel rijden of als de wagen moet trekken de temperatuur van de motorolie behoorlijk kan oplopen. Ik kan je alleen maar een hart onder de riem steken maar niet helpen en hoop dat er iemand is die je auto weer goed rijbaar maakt. Misschien garage EH autoservice in Zierikzee, deze zit ook op dit forum.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 23 sep 2014, 23:01

Dankjewel A.B.! Ik vertrouw erop dat het allemaal goed komt. Het is alleen jammer dat auto's behoorlijk duur spul zijn. En de reden waarom ik deze nog heb is omdat mijn geweten het niet toelaat om mijn ellende aan een ander te verkopen.
Thnx voor de goed tip!
Groet
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor jan-03 » 24 sep 2014, 07:58

Appart dat er vele zijn die maar blijven rijden en toch ook een groot aantal zijn met dit soort banale klachten..
M,n schoonzoon rijd ook elke dag in een 307 hdi en tikt de 350.000 aan en heeft nooit noemenswaardige problemen..
Is zeker niet iemand die zich druk maakt over correkt onderhoud of zo..
Word onderhouden door een 1 mans garage die dit vaak even tussendoor doet...
Het gaspendaal meestal in de diepe stand waar dat kan.. Heeft wel kosten gehad van een weggerot vriesplaatje wat eruit was gesprongen..
Toen was het wel m,n dochter die dit overkwam.. :D Die stond langs de weg met de kinderen.. Schoonzoon erheen met een leenauto..
Dochter weer met die auto naar huis... Schoonzoon halve dag aan het wachten en klooien.. Wegenwacht, auto naar de garage enz...
Je kan je zijn gemopper indenken.. :mrgreen: Zelf nooit iets en nu moet hij de honneurs waarnemen bij pech... :lol:
Hij heeft wel geluk gehad dat m,n dochter meteen de motor uitdeed toen ze de lekkage van koelwater bemerkte..
Vriesplaatje opnieuw geplaatst en daarna al weer vele kilometers gereden...
Maar goed in jouw geval zal dit een elektronisch iets zijn naar zich laat aanzien... De motor op zich is goed toch?..
Dan zou je toch denken dat dit zelfde euvel vaker moet voorkomen bij anderen en wat daar de oorzaak van is..
Ik ken het niet maar in jouw geval als je de auto 2e hands aanschaft is het ook moeilijk inschatten omdat je niet weet hoe de auto is onderhouden...
Dit hoeft overigens ook niet de oorzaak te zijn.. Er kan een foutje zitten ergens in de elektronika wat zich niet altijd laat spotten..
Hopelijk word het toch binnenkort gevonden...
Sterkte ermee.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Remco504coupe » 24 sep 2014, 08:52

Ik denk dat je de weggeschreven software moet laten herstellen.
Omdat die weg is valt er waarschijnlijk ook niets uit te lezen.
Dan zal je genoegen moeten nemen met een lampje op het dash als je de egr afgedopt laat..

Starten en direct naar 3000 toeren is trouwens niet goed voor een koud dieseltje.
Ik kom sowieso nauwelijks aan dat toerental, hooguit in de hoogste versnelling.

Hoe hard loopt ie nu met deze toerenbegrenzer top?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 24 sep 2014, 11:47

Haha, idd beste Jan. Het verschil tussen zorgenloos confortabel rijden en een (inmiddels) ware nachtmerrie. Maar we weten dat het met de meeste dingen eenmaal zo gaat. Het ene onderdeel wordt in China gefrabiceerd, het ander mogelijk uit Duitsland...wie weet? Ik ben 52 en heb sinds mijn 18de een keer een lekke band gehad...vlak voor mijn deur nog wel, terwijl ik heel Europa met de auto heb verkend (lachen toch!). Op lange termijn mag ik mij een "lucky guy" noemen...maar om zo genadeloos afgestraft te worden....nahh.
Ik heb wel een vermoeden hoor, ben vanaf dag 1 een trouwe Audi rijder geweest. Maar bij mijn laatste aankoop verdomde ik om € 10.000 te betalen voor een bijna 10 jaar oude Audi A3. Absurd voor een stukje blik op wielen. En geloof het of niet, alles bij elkaar had ik flink wat geld bespaard met het aanschaffen van de Audi (onder voorbehoud dat de Audi geen gekke dingen zou doen). Maar goed, afgezien van de woorden die ik tegen mezelf heb genoemd (niet relevant voor hier), gaat het volgende gebeuren:
(Remco, deze is meer als antwoord op jouw terechte opmerkingen)
Het bedrijf Ziptuning, gaat idd alles terug programmeren om vervolgens de fout te herleiden. Aangezien zij dit niet eerder hebben meegemaakt, nemen ze mijn auto als een soort "project" aan. Het hoeft natuurlijk niet per se de elektronische gedeelte te zijn. Maar wat het ook is, zij zullen het vinden (desnoods met andere experts) en geheel kostenloos, aldus het bedrijf.
Klinkt grandioos en hulpzaam maar zo zijn ze daar ook werkelijk. De afspraak staat voor over twee weken, dan ben ik weer in de buurt. De auto blijft daar achter...en dan afwachten maar.
Remco, ik bedoelde het gaspedaal iiiiietsjes intrappen over de 3000 toeren haha....waarbij de motor al warm was.
Ook ik heb geen zware zolen op het pedaal ;-)
Hij haalt nu de 130 km/h...zelfs iets meer. Dat heb ik uitgeprobeerd. Duurt wel langer voordat het aan die snelheid zit.
Groet
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ingeenivo » 05 okt 2014, 02:36

Ferry2014, is het al opgelost? Ik heb momenteel exact hetzelfde. Na het verwijderen van het roetfilter en uitprogrameren gaat ie zo nu en dan in de noodloop. Vervolgens bij het uitlezen niets te zien??
Ingeenivo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 okt 2014, 02:32

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 05 okt 2014, 13:09

Ingeenivo, heb hem gisteren achtergelaten. Heb geen tijd met de gerage afgesproken. Ik hou je via het forum op de hoogte.
Wat vervelend allemaal. Kan je een ding vertellen...als ie gemaakt is dan doe ik een duikvlucht naar een audi of de polo diesel ;-).
Groet
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor joospeugeot » 05 okt 2014, 14:18

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:47, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 05 okt 2014, 17:57

Absoluut...sowieso bij een garage haha.
We wachten rustig af...en ondertussen doen we het met de peperdure openbare vervoer.
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Keezx » 05 okt 2014, 20:12

Diesels zijn niet meer wat het geweest is....
Er is een reden waarom ik al 8 jaar in 306 TD's rij, hier volgt een lijst met motorische problemen in die 8 jaar:
Niets
Rien
Nothing
Nichts
Niente
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor jan-03 » 06 okt 2014, 15:11

Keezx schreef:Diesels zijn niet meer wat het geweest is....
Er is een reden waarom ik al 8 jaar in 306 TD's rij, hier volgt een lijst met motorische problemen in die 8 jaar:
Niets
Rien
Nothing
Nichts
Niente

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 okt 2014, 18:19

Heb mijn 306 HDi nu ruim vier jaar, met bijna vier ton op de teller. Strikt motorisch geen problemen mee gehad, wel een korte periode waarin hij bij optrekken vreselijk rookte, slecht optrekken boven de 2500 toeren, en zeer onregelmatige stationairloop. Probleem is de elektronica, en jammer dat een mankementje aan één component al gauw gevolgen heeft voor meer storingen, dan wel dat het lampje van het motormanagement na elke uitlezing na een paar honderd kilometers steeds weer oplicht, en knipperende hoofdverlichting en van het dashboard als de motortemperatuur de 70 graden passeert. Lampje van de gordelspanners/zijairbags na een stofzuigbeurt (stoelen maximaal heen en weer) kan ook hardnekkig zijn. Verder zeer comfortabele auto, ruimte plenty, prettige en heel soepele motor, en bakverhoudingen die uitnodigen tot relaxed rijden.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Gerard2 » 06 okt 2014, 18:34

De 'parts count method' vertelt ons dat meer onderdelen ook in meer storingen resulteert. Gelukkig zijn er bij recente modellen ook voordelen als langere onderhoudsintervallen.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 okt 2014, 19:57

Precies. Ik vergeet dat-ie niet lawaaiig is, en een verbruik royaler dan 1 op 19 heb ik nog niet meegemaakt 8) Daar kan menig moderne half elektrische wagen een voorbeeld aan nemen.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ingeenivo » 17 okt 2014, 01:36

De 307 van ons is weer heen geweest. Ze hebbeb de software terug gezet en vervolgens het roetfilter subtieler uitgeprogrameerd. Volgens de monteur werd er bij hun standaard veel uitgezet. Daarnaast als bonus de egr klep dichtgezet. Auto heeft nu al een 800 km geen problemen meer. Hiervoor na uitprogrameren roetfilter dus telkens een noodloop. Hoop dat anderen er wat aan hebben. :D hoe staat het met die van jou Ferry2014
Ingeenivo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 okt 2014, 02:32

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ferry2014 » 18 okt 2014, 08:20

Hoi Ingeenivo, goed om te lezen dat het weer opgelost is. De methode wijkt bij mij niet veel dan die van jou. Ziptuning Hoogeveen heeft mijn auto niet laten gaan voordat het allemaal kostenloos is opgelost. Bij mij zit het roetfilter er niet meer in (voor mij een erge boosdoener). Kortom: nadat Ziptuning een nieuw programma had geschreven en nog wat andere handelingen gedaan, is de auto helemaal top. Mocht je je ooit problemen hebben (sowieso met een auto) , dan is dat het adres waar je eerlijk en perfect geholpen wordt...en nog voor redelijk ouderwetse prijzen t.o.v. vergelijkbare bedrijven. Groet.
Ferry2014
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 sep 2014, 10:00

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor jan-03 » 18 okt 2014, 09:11

Bij super-auto's hoort ook een super monteur zo blijkt... :D
Mooi dat het weer opgelost is..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Remco504coupe » 18 okt 2014, 09:39

Ferry2014 schreef: Ziptuning Hoogeveen heeft mijn auto niet laten gaan voordat het allemaal kostenloos is opgelost.


Van dat soort bedrijven zouden er meer moeten zijn, dus ff deze quote voor wat extra sluikreclame :mrgreen:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Ingeenivo » 19 okt 2014, 03:49

Ferry, dan heb ik voor niets iets verder gereden want Hoogeveen ligt hier bijna naast de deur;)
Ingeenivo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 okt 2014, 02:32

Re: Peug 307 HDI (diesel) noodloop.

Berichtdoor Keezx » 19 okt 2014, 20:22

Gerard2 schreef:De 'parts count method' vertelt ons dat meer onderdelen ook in meer storingen resulteert. Gelukkig zijn er bij recente modellen ook voordelen als langere onderhoudsintervallen.


In ruil voor nul problemen wil ik er bij 120000 km wel een nieuwe distribuutsie opleggen....
Het echt enige voordeel is het hopelijk lagere verbruik..
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Volgende

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Houtkamp en 14 gasten