Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 28 jul 2014, 23:27

Als nieuw lid zal ik me eerst voorstellen, Ik ben Twan en sinds een jaar de eigenaar van een 403 pick-up diesel.
Ik heb al diverse topics met plezier gevolgd en omdat ik zelf ook een paar vragen heb mij ook aangemeld op dit forum.

Zoals ik al zei heb ik een 403 pick-up, deze heb ik een jaar geleden aangeschaft. De motor liep niet en schakelen was niet
in elke versnelling mogelijk.
Toen ik de auto eenmaal thuis had staan kwam ik erachter dat de brandstof na enkele omwentelingen geen diesel meer inspoot.
Ik heb deze toen gedemonteerd en laten repareren/testen.
De pomp heb ik toen weer gemonteerd en het motortje liep :P

Ik heb inmiddels al veel meer gedaan aan de auto als in eerste instantie de bedoeling was maar inmiddels is de auto weer rij baar.
Ik heb alleen het idee dat de pomp niet goed op tijd staat afgesteld.
De auto rijdt ook niet harder dan 80 km/h, Wie weet wat de max snelheid van zo'n pick-up diesel is?
Volgens mij moet ik toch (makkelijk) 90/100 km/h kunnen rijden.
De motor rookt alleen als deze koud is en wanneer de motor warm is rookt hij bijna niet.
Wie weet hoe deze brandstofpomp afgesteld moet staan? Kan ik deze met een meetklok afstellen en hoeveel graden voor bdp
moet deze dan staan.
Het is de originele dieselmotor met een bosch rotorpomp.
Ik zal proberen een paar foto's toe te voegen.
Gr Twan.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor 403diesel » 29 jul 2014, 00:00

Als je de afstelling gemarkeerd hebt voor het demonteren zou het goed moeten zijn. Voor de afstelling van de pomp is een kist speciaal gereedschap. Of het zonder kan; geen idee. Een Bosch rotorpomp ben ik op een XD85 nog niet tegen gekomen. Wel de lijnpomp van Bosch, de Silto pomp en de (meest gebruikte) CAV rotorpomp.
Het is op zich wel hoorbaar als de pomp te laat staat. Te vroeg ook trouwens. Hebben ze de vervroeging ook getest?
Kan ook geen kwaad eens te kijken of de zeef in de tank en/of het brandstoffilter niet dicht zitten. Ook het opvoerpompje op het filterhuis wil wel eens lekken waardoor je lucht krijgt in het brandstofsysteem.

Top van mijn Pickup diesel is/was 102 op GPS. 85 a 90 km/u moet je er wel mee kunnen rijden.

In dit filmpje rijd ik 90 op de teller. Zal 88 op GPS zijn.



Het schakelen zal of een probleem zijn met de afstelling van de schakelstangen, óf een teveel aan speling op de schakelhevels (gaten uitgesleten) en/of het kunststof geleide blokje op de stuuras. Je hebt wellicht ook een behoorlijke vrije slag in de versnellingshendel?
Ik heb de gaten van de hevels opgeboord en er fosforbronzen bussen in gezet en een nieuw blokje gefreesd uit delrin.

Welke regio kom je vandaan?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 29 jul 2014, 21:54

Welkom, nog een 403 Pickup, Ik heb er ook een en ik durf er net harder van 70 mee te rijden. Het kabaal is oorverdovend en ik ben bang dat hij uit elkaar knalt.
Plaats eens wat foto's van je pickup, vinden we leuk.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Michael » 29 jul 2014, 21:57

hier ook een paar op de dam.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 30 jul 2014, 22:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 30 jul 2014, 22:43

Allen alvast bedankt voor de reactie's.

Ik had voor demontage van de pomp deze ook afgetekend. en deze ook zo terug gezet.
Maar ik heb de auto niet lopend aangeschaft, dus ik weet niet hoe het motortje liep.
De opvoerpomp met filter heb ik al vervangen, de opvoerpomp die gemonteerd zat pakte valse lucht.
Dit kon je merken omdat de motor stationair heel erg galoppeerde.
De aanzuigbuis heb ik nog niet uit de tank gehad, ik kan de zeef hierin nog controleren.

IK denk dat ik mbv van navigatie maar is ga kijken wat de snelheid van de auto is en dan
maar de pomp eens vroeger en later ga zetten en kijken wat er gebeurd.

Gr Twan.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 30 jul 2014, 23:01

Sow dat is een mooi exemplaar zeg. Ziet er schoon en strak uit.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 30 jul 2014, 23:08

Afbeelding

Het probleem met het schakelen is opgelost, de schakeldeksel was helemaal uitgeslagen.
Ik heb het bedieningsarm van de as afgeslepen, een busje gedraaid over de as in de deksel getikt
en met 2 componentenlijm voor de zekerheid vastgezet.
Daarna de bedieningsarm weer op de as gelast.
Overige scharnierpunten heb ik ook nagelopen en hij schakelt weer perfect!

Ik woon in de regio oost brabant, dit was ook nog een vraag.

Gr Twan.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 21 okt 2014, 22:10

Het is al even geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar ik heb ondertussen toch wel wat aan de pick-up gedaan.
Ik heb de brandstofpomp inmiddels goed afgesteld gekregen.
Door de brandstofpomp bleek bij aanschaf al verkeerd zijn afgesteld. Ik heb eerst gezorgd dat de basis afstelling goed was.
Daarna heb de pomp zo verdraaid zodat de motor netjes liep, dit is heel goed te horen want als je de pomp verder van het
juiste inspuitmoment draait begint de motor steeds meer te ''nagelen''.
De motor klinkt nu goed, start goed, en pakt in toeren vlot op, de max snelheid weet ik nog niet.

Inmiddels ligt het dashbord eruit, deze wilde ik nog graag opnieuw spuiten en bekleden.
Het ruitenwissermechaniek moest gecontroleerd worden, er zat behoorlijk veel speling op de asjes!
De voorruit heb ik eruit gehaald want het ruitrubber was erg poreus geworden. (verdroogd)
Na demontage van de ruit kwam ik wel roest en gaten tegen!
Er waren iig nog genoeg punten om aan te pakken.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 21 okt 2014, 22:31

Afbeelding
Afbeelding
Bekleding was op div plekken gescheurd, ook bij het dashbordklepje. waarschijnlijk om deze ooit te repareren. 1 van de scharnierpunten zat nl vast met een parker!
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor Twan504 » 21 okt 2014, 22:40

Afbeelding
Afbeelding
Toch altijd een tegenvaller wanneer je weer wat roestgaten ziet. :shock:
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor 403diesel » 22 okt 2014, 00:57

Twan504 schreef:Toch altijd een tegenvaller wanneer je weer wat roestgaten ziet.


Meevaller bedoel je toch? Dan mag je weer plaatwerken en lassen :D Die raamsponning is bij deze dus ook in het midden slecht. Bij de mijne eigenlijk alleen maar de hoeken. Het rechtere middendeel is wel veel makkelijker netjes te herstellen.

Dashboard is niet moeilijk, maar je bent er wel even mee bezig, zeker als je ook nieuw schuim nodig hebt zoals ik aan de bovenkant. De scharnieren van het dashboardklepje zitten idd niet echt handig. Als de originele klinknagels kapot zijn moet je eigenlijk de hele onderste bekledingsrand eraf halen. Ik heb het nu met popnagels vast gezet. Even een tooltje gemaakt om te voorkomen dat je het scharnier vast trekt. Ook de strip aan de onderkant van de bekleding bovenop (is een metalen strip met uitgestanste clipjes waarvan er geheid een aantal afbreken) heb ik gepopt. Zie je bijna niks meer van.

Die ruitenwisserasjes zijn vrij dun is me opgevallen. Zullen dus best inslijten. Kijk ook eens naar de lassen van het mechanisme binnen in de auto nu je toch het dashboard eruit hebt. Bij de mijne is één van de bussen waar de asjes doorheen lopen van het frame gescheurd.

Nog een ideetje; als je toch het dashboard eruit hebt en straks waarschijnlijk geen lekkage door het raamrubber, zou je gelijk het schutbord (beter) kunnen isoleren. Lawaai is bij een diesel, zeker een pickup omdat deze minder geisoleerd zijn dat de sedans, echt een probleem.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Brandstofpomp 403 pick-up diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 22 okt 2014, 02:43

Mooi werk Twan, zo te zien heb je nog wel een paar weken kluswerk aan de diverse plaatdelen, het dashboard en de voorruit. Wat jij beschrijft is bij mijn 403 ook het geval. Voorruit rubber poreus (nieuwe bij Serie04 besteld), speling ruitenwisser mechanisme, dashboard spuiten/bekleden.
De pickup zal nu wel een stuk beter lopen en een hogere top halen van ZÉker een duizelingwekkende 75-85 km/u. Dat loopt die van mij ongeveer of beter gezegd, tot zover voordat je trommelvliezen beginnen te bloeden :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten