Wie heeft er tips voor mij?
Enige dagen terug had ik al het volgende: ik reed ca 80 in 5 op de A4 en gaf wat gas bij om in te halen. CJ hield even in, begon toen wel te trekken en bleef een paar minuten onwillig. Daarna reed hij weer als vanouds. Een dag later gebeurde iets soortgelijks. Vervolgens een week normaal rijden, tot vandaag. Na een tijdje laag in 2 achter fietsers gesukkeld te hebben kon ik er voorbij en gaf vol gas. De motor hield meteen in en begon te bokken. Met een beetje gas kwam ie op vaart maar bleef bokken. Zodra ik flink op toeren kwam, zeg ca 50 in 2, reed ie weer beter. Maar bij opschakelen en naar laagtoerig rijden komt het bokken meteen weer terug. En dat bleef het half uur dat ik nodig had om weer thuis te komen zich consequent herhalen. Bij lage toeren geen power, lijkt te smoren. Geef ik voorzichtig gas bij dan gebeurt er een paar seconden niks, tot ie ineens "pakt" en vooruit springt. Bij hogeretoeren gaat ie weer vanouds als de brandweer.
Het geluid bij rijden met lage toeren is als een tractor, met lichte plofjes uit de uitlaat. Stationair en onbelast klinkt het redelijk normaal.
Aangezien ie bij hoge toeren goed rijdt sluit ik de benzinepomp of een blokkade in de uitlaat uit. Ik verdenk zelf de gaskleppositiesensor, ik denk dat ie rond de laaggasstand niet goed meer is.
Ik ben benieuwd naar andere ideeën. En als iemand nog een goed gasklephuis heeft liggen in de buurt wil ik graag even uitproberen of het daarmee weg is.
Het is een 1.4 TU blok met injectie uit een generation, DIS ontsteking. In maart nog nieuwe olie, filters en bougies gehad. Blok is mooi droog, geen olieverbruik. Sindsdien ca 10.000 km probleemloos gereden.