Bokken, inhouden en racen.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Bokken, inhouden en racen.

Berichtdoor maan » 28 sep 2014, 17:16

Wie heeft er tips voor mij?

Enige dagen terug had ik al het volgende: ik reed ca 80 in 5 op de A4 en gaf wat gas bij om in te halen. CJ hield even in, begon toen wel te trekken en bleef een paar minuten onwillig. Daarna reed hij weer als vanouds. Een dag later gebeurde iets soortgelijks. Vervolgens een week normaal rijden, tot vandaag. Na een tijdje laag in 2 achter fietsers gesukkeld te hebben kon ik er voorbij en gaf vol gas. De motor hield meteen in en begon te bokken. Met een beetje gas kwam ie op vaart maar bleef bokken. Zodra ik flink op toeren kwam, zeg ca 50 in 2, reed ie weer beter. Maar bij opschakelen en naar laagtoerig rijden komt het bokken meteen weer terug. En dat bleef het half uur dat ik nodig had om weer thuis te komen zich consequent herhalen. Bij lage toeren geen power, lijkt te smoren. Geef ik voorzichtig gas bij dan gebeurt er een paar seconden niks, tot ie ineens "pakt" en vooruit springt. Bij hogeretoeren gaat ie weer vanouds als de brandweer.
Het geluid bij rijden met lage toeren is als een tractor, met lichte plofjes uit de uitlaat. Stationair en onbelast klinkt het redelijk normaal.

Aangezien ie bij hoge toeren goed rijdt sluit ik de benzinepomp of een blokkade in de uitlaat uit. Ik verdenk zelf de gaskleppositiesensor, ik denk dat ie rond de laaggasstand niet goed meer is.

Ik ben benieuwd naar andere ideeën. En als iemand nog een goed gasklephuis heeft liggen in de buurt wil ik graag even uitproberen of het daarmee weg is.

Het is een 1.4 TU blok met injectie uit een generation, DIS ontsteking. In maart nog nieuwe olie, filters en bougies gehad. Blok is mooi droog, geen olieverbruik. Sindsdien ca 10.000 km probleemloos gereden.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Bokken, inhouden en racen.

Berichtdoor ~Orin » 23 okt 2014, 00:43

Ik heb dit probleem al sinds ik mijn 205 heb ook, het is iets in de elektronica durf ik vrijwel zeker te zeggen. Heb je al naar je accu voltages gekeken of die goed zijn? Kan zijn dat je niet een mooie volt krijgt in lage toeren tijdens het rijden. Misschien een dom idee, ik heb weinig ervaring met motoren maar juist veel met elektronica. Ik weet dat als iets zijn benodigdheden niet krijgt dat het kan gaan sputteren.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Bokken, inhouden en racen.

Berichtdoor jerilo » 23 okt 2014, 08:21

Zijn je bougiekabels ook nog inorde?
Het lijkt op een slechte verbranding.
Gaskleppositiemeter kan inderdaad ook de oorzaak hiervan zijn. Heb er in het verleden diversen vervangen waarvan de contactbanen ingesleten waren.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Bokken, inhouden en racen.

Berichtdoor Steven- » 23 okt 2014, 11:09

Ik zou ook de ontstekingsdelen verdenken. Albert heeft een blok uit een Génération en die hebben volgens mij allen een gemodificeerd gasklephuis, waarvan de contactbanen van de gaskleppositiesensor niet meer afbrokkelen. Dat was eerder een groot probleem bij het originele blokje wat in zijn CJ lag. :wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten