De eerste troubles met m’n 205!
Toen ik zojuist naar m’n werk reed (nachtdienst) zag ik, terwijl ik bij het stoplicht stond, een beetje “stoom” onder m’n motorkap vandaan komen . . . . ondanks dat de temperatuurmeter netjes op niveau bleef, voelde ik de “hete” bui al hangen . . . ergens verdwijnt er koelvloeistof uit het systeem. Rustig naar m’n werk gereden en gelijk de kap open en met de zaklamp van m’n Iphone eens kijken; en jawel, veel vocht in het motor compartiment, blok en slangen, wat stoom ergens uit de radiateur . . . lek!
Had niet veel tijd (en niet voldoende licht) om echt goed te bepalen waar het euvel precies zit (doe ik morgenochtend na einde dienst als het licht wordt wel), maar denk wel dat de radiator lek is. Dit ondanks dat deze er nog hagelnieuw uit ziet (heeft vorige eigenaar al keer vervangen niet al te lang geleden) . . . dubbel zonde dus.
Nou gaat het in mijn geval om een 205, 1.6 automaat en ik zag in de gauwigheid op een van de slangen richting de radiateur een koppeling met twee slangen die richting de transmissie leken te lopen . . . dat zal wel de koeling t.b.v. de transmissie zijn.
Uiteraard wil ik het een en ander eerst checken in een manual en heb de link die hier op het forum stond aangeven voor een 205 manual geprobeerd, maar zonder resultaat (link dood). Ik heb wel lopen zoeken op het web naar een downloadbare of online inzichtelijke manual, maar zonder direct resultaat . . . enkel reclame, verplicht aanmeld geneuzel, incomplete bestanden of mega trage sites die blijven hangen als je uiteindelijk wat wil downloaden . . . dus als eerste de vraag; iemand hier digitale manual voor me of een link naar een manual die wel goed werkt?
Daarnaast leek het er op dat er in de waterplasjes die her en der waren blijven staan, wat rossige olie in zat (het licht van de Iphone kan vertekenen), maar het voelde wat vettig aan . . . . m’n gedachten gingen door de kleur direct uit naar transmissie vloeistof, maar gezien het feit dat ik koppeling vanuit de transmissie naar het koelsysteem dacht te zien, lijkt me dit wat vreemd . . . ik ga er namelijk vanuit dat koelvloeistof richting de automaat gaat, waar deze via een warmte wisselaar constructie de warmte van de transmissie olie opneemt en dus (tenzij de warmte wisselaar ook lekt / poreus is) geen transmissie vloeistof in het koelvloeistof circuit kan komen . . . of wordt de “bak” direct gekoeld door de koelvloeistof en dat daar vervuiling kan optreden?
Deze info kan ik ongetwijfeld uit een manual halen, of proefondervindelijk achter komen als ik ergens de komende dagen in de kap duik en ga demonteren en onderzoeken, maar . . . ik weet wel bijna zeker dat er doorgewinterde 205 techneuten op het forum zitten die mij, behoudens een link naar een downloadbare manual, wat wijzer kunnen maken m.b.t. de koeling van blok/bak in een 205 automaat en of wat ik –denk- te zien, vaker voor komt . . . . . . ben benieuwd, alvast bedankt voor de input en hou jullie op de hoogte van m’n bevindingen.