205 1.6 automaat met koeling probleem!

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor Ourobouros » 26 okt 2014, 01:29

De eerste troubles met m’n 205!

Toen ik zojuist naar m’n werk reed (nachtdienst) zag ik, terwijl ik bij het stoplicht stond, een beetje “stoom” onder m’n motorkap vandaan komen . . . . ondanks dat de temperatuurmeter netjes op niveau bleef, voelde ik de “hete” bui al hangen . . . ergens verdwijnt er koelvloeistof uit het systeem. Rustig naar m’n werk gereden en gelijk de kap open en met de zaklamp van m’n Iphone eens kijken; en jawel, veel vocht in het motor compartiment, blok en slangen, wat stoom ergens uit de radiateur . . . lek! :-(

Had niet veel tijd (en niet voldoende licht) om echt goed te bepalen waar het euvel precies zit (doe ik morgenochtend na einde dienst als het licht wordt wel), maar denk wel dat de radiator lek is. Dit ondanks dat deze er nog hagelnieuw uit ziet (heeft vorige eigenaar al keer vervangen niet al te lang geleden) . . . dubbel zonde dus.

Nou gaat het in mijn geval om een 205, 1.6 automaat en ik zag in de gauwigheid op een van de slangen richting de radiateur een koppeling met twee slangen die richting de transmissie leken te lopen . . . dat zal wel de koeling t.b.v. de transmissie zijn.

Uiteraard wil ik het een en ander eerst checken in een manual en heb de link die hier op het forum stond aangeven voor een 205 manual geprobeerd, maar zonder resultaat (link dood). Ik heb wel lopen zoeken op het web naar een downloadbare of online inzichtelijke manual, maar zonder direct resultaat . . . enkel reclame, verplicht aanmeld geneuzel, incomplete bestanden of mega trage sites die blijven hangen als je uiteindelijk wat wil downloaden . . . dus als eerste de vraag; iemand hier digitale manual voor me of een link naar een manual die wel goed werkt?

Daarnaast leek het er op dat er in de waterplasjes die her en der waren blijven staan, wat rossige olie in zat (het licht van de Iphone kan vertekenen), maar het voelde wat vettig aan . . . . m’n gedachten gingen door de kleur direct uit naar transmissie vloeistof, maar gezien het feit dat ik koppeling vanuit de transmissie naar het koelsysteem dacht te zien, lijkt me dit wat vreemd . . . ik ga er namelijk vanuit dat koelvloeistof richting de automaat gaat, waar deze via een warmte wisselaar constructie de warmte van de transmissie olie opneemt en dus (tenzij de warmte wisselaar ook lekt / poreus is) geen transmissie vloeistof in het koelvloeistof circuit kan komen . . . of wordt de “bak” direct gekoeld door de koelvloeistof en dat daar vervuiling kan optreden?

Deze info kan ik ongetwijfeld uit een manual halen, of proefondervindelijk achter komen als ik ergens de komende dagen in de kap duik en ga demonteren en onderzoeken, maar . . . ik weet wel bijna zeker dat er doorgewinterde 205 techneuten op het forum zitten die mij, behoudens een link naar een downloadbare manual, wat wijzer kunnen maken m.b.t. de koeling van blok/bak in een 205 automaat en of wat ik –denk- te zien, vaker voor komt . . . . . . ben benieuwd, alvast bedankt voor de input en hou jullie op de hoogte van m’n bevindingen.
Ourobouros
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 sep 2014, 01:11

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor Steven- » 26 okt 2014, 10:37

Heb je wel goed gekeken in die draad? Die manual staat wel live.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor maan » 26 okt 2014, 11:49

Koelvloeistof kan ook roze zijn en is een beetje vettig van zichzelf.
Toen je stoom zag, draaide je koelfan toen wel? Ander zit daar vooral het probleem, dat die niet aanslaat. En de stoom, kwam die niet uit de dop van je KVS vaatje? Daar zit een overdukbeveiliging op. Als de radiateur vervangen is zijn de stekkers van de thermoswitch die de koelfan bediend los geweest. De thermoswitch zit in je radiateur geschroefd. Succes met oplossen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor Ourobouros » 27 okt 2014, 02:23

@ wgverstoep; nachtdiensten en slaap te kort blijkbaar slechte combi voor de scherpte! Thnx! Ikke blij!! :D :D

@ maan; klopt, maar koelvloeistof was van het type "hulk groen". De fan draait wel (gelukkig) goed, en de overdruk op het KVS vaatje heb ik vanochtend gecontroleert . . . is ook goed. Bij licht en beter zicht zag ik dat het ergens halverwege de radiatuer aan de voorzijde zit, dus gewoon domme pech dat een bijna nieuwe radiateur weer lek is. :cry: :cry: Ik ga de radiatuer er uit halen en kijken of ik het kan solderen en anders wordt het kijken voor een goede gebruikte op Marktplaats of de onderdelen lijn . . . :?

Wordt vrvolgd . . . .
Ourobouros
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 sep 2014, 01:11

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor joospeugeot » 27 okt 2014, 04:19

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:46, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor Ourobouros » 12 nov 2014, 07:22

Zo . . . wat drukke dagen achter de rug en nu eerst even een update over de problemen met de 205 . . .

Na wat speur en snuffelwerk is bekend wat de oorzaak van het koeling / olie probleem was.

In het schamele licht van de Iphone leek het er op dat het een lekke radiateur was, maar gelukkig bleek dit niet zo te zijn. De slang die op de thermostaat is aangesloten, had een scheurtje net boven de slangenklem, aan de voorzijde. Zodra druk werd opgebouwd, spoot hier een klein straaltje koelvloeistof uit, wat precies op de radiateur terecht kwam. Zodoende leek het (koelvloeistof op en stoom vanaf de radiateur) net of de radiateur zelf lek was.

Het olie verhaal is nu ook duidelijk. Het was wel degelijk olie wat er -vermengd met koelvloeistof- op het blok zat. Ik heb de auto gekocht met een olie peilstok waarvan het topje is afgebroken. De vorige eigenaar heeft hier een klein een constructietje op verzonnen van tape en kit, wat als handvaatje / afsluiting dient, maar niet helemaal 100% zijn werk doet. . . dus als er een beetje druk in het blok wordt opgebouwd, wordt deze afsluitende constructie een beetje opgeduwd en kan er wat olie ontsnappen via de peilstok opening . . .

Slang iets ingekort en goed bevestigd en de peilstok goed aangeduwd; beide problemen zijn verleden tijd . . . over en sluiten . . . :D :D :D
Ourobouros
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 sep 2014, 01:11

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor MarcoPeus » 12 nov 2014, 10:02

Druk op je peilstok???? Moet dan wel vrij veel druk zijn, heb je dan niet te veel carterdruk? zou t effe in de gaten houden want kan een teken zijn voor versleten zuigerveren. Kijk eens of hij blaast via de vuldop bij lopende motor.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 205 1.6 automaat met koeling probleem!

Berichtdoor Ourobouros » 05 dec 2014, 13:37

Hey Marco,

Dank voor je tip, heb het gecontroleerd en geen probleem met de druk. Denk dat het bij nader inzien geen olie was, maar vettigheid/vervuiling van het blok wat in de koelvloeistof die er uit spoot was gaan zitten. Zelfs als ik de peilstok los/ er uit haal en flink gas geef, komt er geen olie uit. :D
Ourobouros
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 sep 2014, 01:11


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten