antivries of koelvloeistof

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

antivries of koelvloeistof

Berichtdoor 305 friesland » 24 dec 2014, 08:14

Een vraag denk ik voor de oudere garde, wat is nou beter voor de 403 ,koelvloeistof of antivries?
Het tijdperk dat deze auto is verkocht toen bestond er volgens mij nog geen koelvloeistof maar alleen antivries met water vermengt maar kan er zonder problemen wel koelvloeistof in?
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor blauweaaf » 24 dec 2014, 10:40

En, aanhakend. Waar kan je eigenlijk nog antivries krijgen? WAnt dat schijnt bij oude autos toch wel safer te zijn.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor 403diesel » 24 dec 2014, 12:42

Er is hierover al het een en ander geschreven op het forum, maar hoor uit andere hoeken ook berichten. En die zijn nogal eens tegenstrijdig.
Ik denk dat KVS agresiever is dan antivries hetgeen problemen kan veroorzaken met het wegvreten van aluminium delen; zeker met een alu kop in combinatie met een gietijzeren onderblok. Naar ik begrepen heb, KVS kan, maar neem dan de rode. Die schijnt minder het alu aan te tasten dan blauwe of groene.

Antivries kan natuurlijk ook; was altijd verkrijgbaar bij de automaterialenzaak zoals Brezan.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor EH Autoservice » 24 dec 2014, 15:14

Er gaat natuurlijk niets boven echte koelvloeistof , zeker niet wat betreft de anti corrosieve werking betreft .
Inderdaad is dan G12 , de rose "long life" koelvloeistof het beste .
Dit is ook het enige product wat ik hier in de garage gebruik , ongeacht hoe oud / jong een voertuig is 8)
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor 305 friesland » 24 dec 2014, 19:02

Ok dan ga ik denk ik maar voor de rode kvs , ik weet van vroeger van mijn vader ook nog wel dat die het ook over antivries had dat dat beter was voor de aluminium blokken ,was in de 204 304 tijd .
Volgens hem kon met de verkeerde vloeistof een blok in een paar jaar wegrotten.
Bedankt heren voor de info>
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

antivries of koelvloeistof

Berichtdoor jacqabe » 25 dec 2014, 02:12

Hierbij een stukje van klassiekerweb. Ik heb overigens mijn blok flink gespoeld met water en daarna gevuld met gewoon ouderwetse antivries met water.
Groet, Abe

Het is belangrijk om het koelvloeistofniveau van een oldtimer goed op peil te houden. Zeker in de zomer kan een oldtimer het soms moeilijk hebben. Let bij het bijvullen van je koelvloeistof wel goed op welke variant je gebruikt. De modernere longlife antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten dan de conventionele koelvloeistoffen.

Voordeel is dat de nieuwere G12 tot driemaal langer mee gaat dan een traditioneel glycol-water mengsel. Maar het belangrijke nadeel is dat G12 oudere kunststoffen en pakkingen aantast! Daarnaast zijn de conventionele koelvloeistof en G12 niet mengbaar en vormen deze in dat geval een bruine klonterige massa, die niet of nauwelijks door de waterpomp verwerkt kan worden met alle gevolgen van dien. Houd je dus aan het advies van de fabrikant van jouw oldtimer en dat is in ieder geval géén G12.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor 305 friesland » 25 dec 2014, 10:12

Ja dan krijg je er weer een andere kijk op ,voordeel van antivries is wel dat je er makkelijk wat bij kunt gooien in noodgevallen ,later nog weer wat antivries er bij en je bent weer klaar.
Antivries is volgens mij nog redelijk verkrijgbaar ,bij verschillende automaterialen en bij ons op het werk in de landbouwmechanisatie ook gewoon voorradig dus dat is het probleem niet.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor EH Autoservice » 25 dec 2014, 13:34

Nog nooit "problemen" gehad met G12 , ook niet in klassiekers .......

Kan mij ook bijzonder weinig voorstellen bij kunststof of pakking materiaal wat niet tegen G12 zou kunnen :roll:
Moderne(re) auto's zitten ook kunststoffen en pakkingmaterialen in , en volgens mij zit daar weinig verschil in .
Sowieso is G12 bij uitstek geschikt voor lichtmetaal , al dan niet met een gietstalen onderblok .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor jacqabe » 25 dec 2014, 14:19

Misschien kan de G12 er best in maar ik weet in ieder geval zeker dat de combinatie van ouderwetse antivries met (gedemineraliseerd) water geen problemen geeft. Dit laatste moet misschien wel iets vaker vervangen worden maar met een goede antivriesmeter zie je tot hoever je nog beschermd bent en hoe troebel je mengsel is.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

antivries of koelvloeistof

Berichtdoor jacqabe » 26 dec 2014, 22:38

Nog een kleine aanvulling van Bardahl, na dit te hebben gelezen kies ik nog steeds voor antivries.
Groet, Abe


Koelvloeistof G11:
Coolant -38 G11 is een blauwe koelvloeistof en behoudt haar uitstekende eigenschappen tenminste twee jaar bij gebruik in een gesloten systeem. Een semi-gesloten respectievelijk open systeem dient voor maximale beveiliging jaarlijks ververst te worden. De diverse verpakkingen zijn aangepast aan industrieel zowel als particulier gebruik.

Koelvloeistof G12:
Cooling Fluid –38°C G12 is tegenwoordig gemeengoed om te gebruiken als warmteoverdrachtsvloeistof in verbrandingsmotoren. De warmte van de interne verbranding wordt naar de radiator gebracht waar het mengsel door middel van lucht wordt gekoeld. Cooling Fluid –38°C G12 zorgt voor een onderhoudsvrije bescherming tegen vorst en corrosie gedurende de gehele levensduur van de motor.

Antivries:
Antivries is een nitriet/ amine vrij koelmiddel, dat de in de koelsystemen toegepaste ferro en non-ferro metalen (aluminium) beschermt tegen corrosie, oververhitting en bevriezen. Antivries bestaat uit Mono Ethyleen Glykol en een pakket van zorgvuldig geselecteerde toevoegingen om de in de koelsystemen aanwezige metalen een hoge mate van bescherming te geven tegen roesten en corrosie.
Antivries heeft de volgende eigenschappen:
• Mengbaarheid met hard water (vormt met hard water en/of normaal leidingwater geen vlokkige neerslag en daarmee samenhangende verstoppingen).
• Tast de in het koelsysteem gebruikelijke slangen, pakkingen en afdichtingen van rubber en elastomeren niet aan.
• Heeft uitstekende antischuim eigenschappen.
• Vormt, indien gemengd met nitriet of amine bevattende producten, niet het kankerverwekkend nitrosamine.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor Harrie » 28 dec 2014, 01:14

water + antivries is bagger, al miljoenen (kop-)pakkingen door overleden.

gehele systeem goed spoelen, e.v.t. anti-kalk-behandeling, daarna G12 er in.
Dat is tevens de beste bescherming voor ( kop-)pakkingen !

een koelsysteem van een auto werkt onder overdruk ( om het kookpunt te verhogen ) is dus altijd "gesloten" .
indien de druk té hoog wordt, laat de radiateurdop ( of indien -bij latere types- : expansievat-dop ) de overdruk af.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor joospeugeot » 28 dec 2014, 03:40

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:43, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor EH Autoservice » 28 dec 2014, 11:18

Vindt ik , persoonlijk , ook bagger die originele koelvloeistof :mrgreen:

Ben echt fan van G12 , gaat er bij mij altijd , en alleen dat , in :idea:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor 305 friesland » 28 dec 2014, 11:38

Het blijft dus lastig wat je er nu het beste in kunt doen ,antivries deden ze er bijna 60 jaar terug toch in en auto bestaat nog ,maar ik neem aan dat de producten die ze tegenwoordig maken alleen maar beter zijn met de kennis die er nu aanwezig is.
Enige voordeel voor mij van antivries is dat je voor nood er wel water bij kunt doen en later antivriesgraad weer op peil kunt brengen zonder alles er weer uit te moeten halen en te vervangen.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor jacqabe » 28 dec 2014, 11:47

305 friesland schreef:Het blijft dus lastig wat je er nu het beste in kunt doen ,antivries deden ze er bijna 60 jaar terug toch in en auto bestaat nog ,maar ik neem aan dat de producten die ze tegenwoordig maken alleen maar beter zijn met de kennis die er nu aanwezig is.
Enige voordeel voor mij van antivries is dat je voor nood er wel water bij kunt doen en later antivriesgraad weer op peil kunt brengen zonder alles er weer uit te moeten halen en te vervangen.


Het is inderdaad lastig maar ik ben het volledig met je eens wat het bijvullen betreft.
Overigens heb ik 14 jaar als monteur voor een Mercedes dealer gewerkt en daar ging altijd origineel MB antivries met water in.
Uiteraard zijn er tegenwoordig modernere middelen verkrijgbaar en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb.
Wat ik eerder heb geschreven komt van het internet. Mooi dat de discussie op gang komt, misschien komen we er samen uit wat het beste is voor onze oldtimers?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor Nanno » 28 jan 2015, 11:43

Ik ben het met EH autoservice en Harrie eens. G 12 koelvloeistof is veilig voor moderne en oude auto's. Hoewel de verschijningsvormen verschillen zijn koelsystemen van alle auto's in principe gesloten. Belangrijk is de goede conditie ervan. Als alles goed dicht zit hoef je nooit bij te vullen. Mijn 504 krijgt elke drie jaar nieuwe koelvloeistof, preventieve vervanging. In de tussentijd hoef ik nooit bij te vullen. Als dat nodig mocht zijn dan is er iets aan de hand. Lekkage bij een slangenklem of intern. Dan moet je dus voor nood even bijvullen, maar daarna gaan sleutelen! Voor bijvullen kun je dan volgens mij het beste gedestilleerd water gebruiken als de koelvloeistof even niet beschikbaar is, want kalk (uit leidingwater) wil je in elk geval niet in je systeem hebben.
Als je het systeem aftapt en schoon spoelt, draai dan ook de plug uit je motorblok (uitlaatzijde). Dat wordt vaak niet gedaan waardoor er steeds oude vloeistof + vaste deeltjes in je systeem blijven zitten.
Er wordt vaak gemopperd op het koelsysteem van onze oude Peugeots, maar als het in goede staat van onderhoud is werkt het perfect en is het onder alle omstandigheden op zijn taak berekend.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor jacqabe » 23 feb 2015, 09:49

Iedereen bedankt voor alle info. Ik wissel binnenkort mijn thermostaat en gooi er gelijk G12 koelvloeistof in.
EH autoservice jij vindt originele koelvloeistof van Peugeot bagger, is dat dan geen G12?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor EH Autoservice » 23 feb 2015, 10:22

De koelvloeistof die ik tot nu toe origineel Peugeot gezien heb , is geen G12 .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor jacqabe » 23 feb 2015, 10:32

EH Autoservice schreef:De koelvloeistof die ik tot nu toe origineel Peugeot gezien heb , is geen G12 .

Oké, wat raad jij aan?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor svanderplas » 23 feb 2015, 13:58

Gren rose.

Blauwe moet je doen

Minder agressief
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor EH Autoservice » 25 feb 2015, 09:37

Zoals ongeveer iedereen hier al geconcludeerd heeft : GEEN groene of blauwe rotzooi gebruiken , maar G12 , dus de ROSE koelvloeistof !
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor svanderplas » 26 feb 2015, 23:19

Niet voor bepaalde autos
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor EH Autoservice » 27 feb 2015, 12:10

Voor elke verbrandingsmotor ....

Zelfs alle Hayabusa's van de club rijden er mee :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor 305 friesland » 27 feb 2015, 20:19

Blijft een verhaal met veel verdeelde meningen dus maar ik heb de andere motor er dus in en radiator er ook weer voor en zit nu roze kvs in dus daar is het voor mij dan klaar mee!!!!
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: antivries of koelvloeistof

Berichtdoor svanderplas » 28 feb 2015, 00:50

In alle doe ik blauw .

Me buitenboordmotor gaat ook blauw in
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Volgende

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten