Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door pugrider » 03 jul 2015, 07:08
Ik heb al geruime tijd last van een hoge temp in mijn 205 (tu1.4) de meter op t dashboard loopt op tot bijna 100, de fan slaat netjes in bij 97 en koelt iets terug. Heb de slangen gevoeld en deze worden allemaal netjes warm, dwz de thermostaat zou goed moeten zijn. Geen verlies van koelvloeistof.
Gisteren het thermocontact in de radiator vervangen door eentje die op 82-87 graden schakelt. Resultaat de fan slaat eerder in en loopt langer mee, temp op t dashboard blijft echter tegen de 100 aanhangen...de motor raakt niet aan de kook, maar veel spelling is er mijnsinziens niet.
Iemand suggesties wat t probleem zou kunnen zijn en hoe ik die kan controleren?
Zover ik kan bedenken zijn er:
A radiator - verstopt kapot?
B waterpomp - doet ie t wel
C sensor - in kop van t blok ( wat doet dat ding precies, wat stuurt ie aan?
D thermostaat - zou die dan toch niet optimaal zijn?
Graag jullie inbreng zodat ik niet continue op de temp hoef te letten...
-
pugrider
-
- Berichten: 163
- Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57
door ~Orin » 05 jul 2015, 09:47
Mijn Génération heeft hier ook wel aardig last van, misschien is het een idee om een radiator + de 2 fans van een gti, diesel of automaat te nemen? En dan kijken of hij beter koelt.
Mvg, Orin.
-
~Orin
-
- Berichten: 776
- Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
- Woonplaats: Midwoud
door maan » 05 jul 2015, 11:20
verstopping kan je controleren door de kvs af te tappen en alles met de tuinslang door te spoelen vanuit de verschillende openingen. Thermostaat controleren in een pan water en aan de kook brengen. is de waterpomp al vervangen ( bij de distributiewissel? Wordt je kachel goed warm? Wat is de km stand? Je kan ook eerst eens ontluchten proberen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
-
maan
-
- Berichten: 662
- Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
- Woonplaats: Leersum
door pugrider » 05 jul 2015, 11:42
@orin: yes dat zou werken, is dikkere radiator dus meer koeloppervlak.
-
pugrider
-
- Berichten: 163
- Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57
door pugrider » 05 jul 2015, 11:44
@maan:
Km stand is 187k, waterpomp bij distributie wissel (137k) vervangen, kachel wordt goed warm, en ja ik heb t systeem ontlucht na het vervangen van het thermocontact..
-
pugrider
-
- Berichten: 163
- Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57
door pauldevries » 06 jul 2015, 17:58
Meet eerst maar eens met een echte temperatuurmeter de WERKELIJKE temperatuur,
Voor hetzelfde geld is de temperatuur gewoon goed en wijkt het metertje af
Die metertjes op het dashbord zijn nu ook niet echt het toonbeeld van vertrouwen,
Heb zo een 205 RG gehad die letterlijk stond te koken, roodgloeiden maar volgens het metertje keruig 90 graden,
Om gekeerd ook al gehad, dik 110 graden op het metertje ga je meten met de Thermometer blijkt het net geen 90 graden te zijn
--))
-
pauldevries
-
- Berichten: 950
- Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39
door willem_jacobs » 06 jul 2015, 18:31
de temperatuur sensor zit in de cilinderkop en het thermocontact in de radiateur... heel gek zijn de waardes die je aangeeft dus niet. zeker niet met de recente warme dagen.
volgens mij is er niets zorgwekkends aan de hand met je wagen!
-
willem_jacobs
-
- Berichten: 220
- Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32
door willem_jacobs » 06 jul 2015, 18:34
trouwens. de slang tussen reservoir en radiateur gaat vaak dichtzitten bij een 205 met tu motor daar deze geen onderdeel is van de circulatie... (bij veel andere typen is dit wel het geval!)
-
willem_jacobs
-
- Berichten: 220
- Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32
door pugrider » 11 jul 2015, 03:29
Top thanks inmiddels gecheckt en idd die meter is wat van slag
-
pugrider
-
- Berichten: 163
- Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57
door pugrider » 03 sep 2015, 00:03
Mag slotje op!!
-
pugrider
-
- Berichten: 163
- Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten