Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor luukie25 » 18 sep 2015, 21:52

Beste allemaal. Ik ben nieuw op het forum hier maar hoop dat ik veel van jullie kennis gebruik mag gaan maken de komende tijd! Daar begin ik dan ook graag nu alvast mee. Sinds enige tijd hebben wij een nieuwe motorkruiser gekocht, met daarin een 100pk Peugeot Indenor motor. Deze loopt heerlijk, behalve in stationair vooruit (maar daarover start ik nog wel eens een nieuw draadje). Nu wil het feit dat wij reeds bij aankoop zagen dat er iets aan motorolie in de bilge aanwezig was. De olie in de motor zelf was zwart, dus daar hebben we geen verder probleem van gemaakt met de gedachte hier later eens naar te kijken. Nu wilden wij vandaag starten en lukte dat niet. Wat bleek, de olie was leeg! Ik heb voor nu de motor dus even bijgevuld met 5 liter nieuwe olie, maar kennelijk lekt de olie dus vanuit de motor de bilge in. Ik wil natuurlijk proberen dit lek te achterhalen. Kan iemand mij wellicht adviseren waar ik het beste kan beginnen met het controleren op lekkages? Waar kan ik op letten? Heeft iemand verdere tips? Mocht ik aanvullende informatie kunnen geven, of misschien kunnen jullie mij beter helpen als ik wat gedetailleerde foto's maak hoor ik het graag!
Hartelijk bedankt alvast! Met vriendelijke groet, Luuk Oudshoorn
luukie25
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 sep 2015, 21:37

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor johnssons » 19 sep 2015, 08:59

Als je 5ltr kwijt bent .... dan moet er een lekkage op het laagste punt van de motor zijn, bijvoorbeeld de aftapplug, of een beschadiging aan de carterpan ... dat wordt op zijn kop het motorruim in voor de eerste inspectie ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor 404noir » 23 sep 2015, 15:56

ik sluit me aan bij Johnssons suggestie.
- Verder misschien ook checken op een los zittend oliefilter? (staat oliedruk op)
- los zittende oliedrukschakelaar? (indien aanwezig)(staat ook oliedruk op)
- je schrijft dat het een 100pk motor is, klopt het dat deze een turbo heeft? Dat moet haast wel het geval zijn.
Zo ja, check dan ook vooral de olie aanvoer- en speciaal de olie retour leiding van de turbo.
Als de olieretour leiding van de turbo los ligt van het blok/carter komt deze olie nooit meer terug in het carter ... de olie gaat dan recht vanuit de retour leiding de bilge in...! En dan ben je heel snel door die 5L heen!
- heeft de motor ook ergens een externe oliekoeler? zo ja, volg de aanvoer en retour leidingen/slangen en controleer ook de aansluitingen en de koeler zelf op lekkage.

Zolang je dat grote olielek niet hebt gevonden is het zwaar aan te raden om de motor niet te laten draaien... Want een te kort aan olie/oliedruk kan heel snel tot heel veel dure gevolgschade leiden. Denk aan de turbolagering, de krukas/drijfstanglagering, de zuigerveren.

Verder over die olie: in zo'n oud type diesel blok is zelfs gloednieuwe olie al weer pikzwart na 10 min draaien. De kleur zegt weinig over de staat van die olie. Voor de wisselinterval bij een scheepsmotor kan je dan beter draaiuren (i.p.v. km's) aanhouden. Kwestie van een logboekje bijhouden.

Dat snel zwart worden van de motorolie was ook zo bij oude Mercedes diesel blokken W123 200D/240D/206D-busje waarin ik heel veel heb gereden en voor iedere rit moest peilen.
Dat zwart is roet dat via 'blowby' langs de zuigerveren in het carter terecht komt. Het is vrij normaal.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor Jineuf » 23 sep 2015, 18:52

of een zes cylinder deze past niet in de automobielen maar Peugeot -Indenor bouwde wel zes cylinders voor marinisatie en industrie!
Afbeelding
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor 403diesel » 24 sep 2015, 00:07

Jineuf schreef:of een zes cylinder deze past niet in de automobielen maar Peugeot -Indenor bouwde wel zes cylinders voor marinisatie en industrie!
Afbeelding


+1.
Zal of een XD6-88 van ongeveer 88 pk zijn of een XD6-90 die dacht ik 106 pk hadden. Kan natuurlijk dat er ge(de)tunde versies zijn geweest.
Een TD in een boot is erg onwaarschijnlijk. Deze zijn bij mijn weten niet gemariniseerd geleverd. Kan natuurlijk dat iemand dat zelf gedaan heeft.
Zwarte olie is redelijk normaal voor deze oudjes idd.
Lekkage zou ook nog kunnen door de achterste krukaskeerring. Olieleidingen naar de kop lopen buitenom dus zou ook nog een lek kunnen zitten.
Blok eens schoonmaken en dan laten draaien. Bij een boot is makkelijker de sporen te ontdekken omdat je geen rijwind hebt die de olie naar achteren blaast.
Je zal wellicht een open carterventilatie hebben. Komt hier veel rook/damp uit?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor Maarten Deen » 24 sep 2015, 07:12

Met zoveel olieverlies moet je toch wel zien waar het er uit komt? Zorg dat de motor schoon is en kijk dan waar het lek zit. Dat kan natuurlijk lastig zijn als je niet makkelijk om de hele motor kunt komen (ik weet niet hoe hij is ingebouwd).
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor luukie25 » 15 nov 2015, 14:40

Een beetje slordig heb ik een tijdje niet op dit forum gekeken, aangezien ik de vraag nog ergens anders had gesteld en er niet aan had gedacht beide fora in de gaten te houden. Bedankt voor alle reacties! Ik moet toch nog eens nagaan of het de 88 of 90 is inderdaad. De vorige eigenaar had het over 100pk, maar dat is geen van beide. Maar op de motor kan ik enkel serienummers vinden en geen model... De kop was vies en de pakking van de achterste koppakking was slecht. Deze heb ik dus vervangen, al kon ik nergens een originele pakking vinden (iemand nog een idee waar?). De hele bilge is inmiddels schoon, maar de boot ligt ook in de winterstalling, dus ik kan nu niet goed zien of dit het probleem kan zijn. Al heb ik stiekem het idee dat het hiermee al is opgelost aangezien het wel erg leek op een klein gaatje hier. De andere tips hier ga ik volgens seizoen in ieder geval zorgvuldig nalopen, of er misschien ergens anders ook iets is. De hoeveelheid viel uiteindelijk erg mee, aangezien het grootste deel water was dat uit het boiler overdrukventiel was gekomen. Hoe zie ik of de motor een turbo heeft? De motor ga ik helemaal schoonmaken en dan zien we in April of het is opgelost!
luukie25
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 sep 2015, 21:37

Re: Lekken smeerolie Peugeot Indenor

Berichtdoor 404noir » 27 nov 2015, 12:34

luukie25 schreef: Hoe zie ik of de motor een turbo heeft?


als er een turbo op zit zal deze naast de cilinderkop op/aan het uitlaatspruitstuk gemonteerd zijn.
een turbo bestaat uit 3 hoofd delen:
- het turbine huis (vaak vanwege de hitte rood-roestig van kleur.) aan dit turbine huis zit de uitlaat.
- het compressor huis (vaak van aluminium, soms geverfd, het ziet er uit als een groot slakkenhuis. Er zal een inlaatslang aan vast zitten en een de uitgang zit middels slangwerk vast aan het inlaatspruitstuk
- het lagerblok dat tussen turbine en compressor in zit. er zitten olieleidingen en soms koelwaterleidingen aan vast.
hieronder een willekeurig voorbeeld plaatje van een turbo (van een Volvo-Penta)
Afbeelding

als je nergens zo'n ding gemonteerd ziet zitten aan het motorblok dan heeft de motor geen turbo.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten