Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Tomasso » 29 sep 2023, 10:42

Hallo allemaal,

Bij deze het beloofde topic over de 207 cc die we sinds kort hebben.

De voorganger was een 206 cc waar we veel plezier aan hebben gehad. Natuurlijk hier en daar wat dingetjes, maar redelijk onverwoestbaar qua motor. Voor zo'n klein ding reed het heerlijk.

Maar goed, er zaten wat reparaties aan te komen en dan ga je verder kijken. Het is de auto van mijn vrouw en die wilde in eerste instantie een mini. Gelukkig is ze overstag gegaan en is er een 207 cc gekomen. Hoe dan ook, achteraf bleek dat èn veel Mini's èn veel Peugeot's dezelfde motor delen, met dus ook dezelfde problemen. Nou ja, we zijn er nu al in getrapt :-)

Anywayz, de motor zuipt olie en daar moeten we wat mee. Ik las dat er verschillende oorzaken kunnen zijn, onder andere de vastzittende olieschraapveren en het inlaattraject wat vervuild is. Daarnaast was er ook nog iets met de carterontluchting, maar daar is een handig hulpmiddeltje voor blijkbaar, in de vorm van een oil saver. Via dit forum het desbetreffende lid aangeschreven en inmiddels mag ik me de trotse eigenaar noemen van dit stukje vernuft:

Afbeelding

Afbeelding

Goed, nu maar eens zien te plaatsen. Ik kreeg een fantastische mail, boordevol met uitleg, maar ook met handigheidjes om het olieverbruik in te toekomst ver te verminderen.

Wat er ook is gebeurd, is dat er een bedrijfje is geweest met een joekel van een apparaat om de motor inwendig te reinigen, een HHO cleaner. Er wordt dan waterstof in de motor gebracht en ook een reinigingsmiddel. Of het geholpen heeft, geen idee, kwaad zal het waarschijnlijk ook niet kunnen.

Hoe dan ook, welkom op dit avontuur met het doel om de strijd te winnen: Luctor et emergo!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Tomasso
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 aug 2022, 23:07

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Doornekamp33 » 30 sep 2023, 05:50

Die dingen zijn prima en werken ook goed alleen is er een maar, bij 1 op 800 is er meer aan de hand, bekende zijn de klepseals en de zuiger (veren) en cilinderbussen die veel schade kunnen hebben.
Advies die ik je kan geven, (laat) gedegen inwendig onderzoek doen, voordat je van alles aanhaald en er blijkt toch teveel motorschade te zijn.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Tomasso » 03 okt 2023, 20:46

Dat van die klepseals had ik gelezen idd. Ik heb ook begrepen dat de cilinders in orde zijn, dus dat er grote kans is dat het inderdaad aan de klepseals ligt. Die staan dan ook als volgende op het programma.

Maar goed, zal voor de zekerheid nog een second opinion vragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Tomasso
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 aug 2022, 23:07

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor jerilo » 08 okt 2023, 12:44

Ik wil niet vervelend doen maar een olieverbruik van 1L op 800km komt echt niet alleen door uitgedroogde klepseals.
Bekijk echt heel goed de cilinderwand op schade.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Keezx » 08 okt 2023, 19:36

Even een vraagje: wat stellen die foto's voor, voor mij lijken het stukken hout...
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Doornekamp33 » 09 okt 2023, 17:34

Op dat hout ligt, of staat een fraai stukje draaibankwerknwat er voor zorgt dat het olie verbruik via de carter ontluchting eigenlijk tot nul gereduceerd word, olie slaat neer op dat stukje RVS of aluminium, druipt terug het carter in en de lucht gaat wel door.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Jasper4980 » 09 okt 2023, 18:47

De foto's worden afgesneden omdat de resolutie vrij hoog is. Als je de afbeelding op een nieuw tabblad opent zie je hem helemaal
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor RobinHoed » 12 okt 2023, 06:48

Grappig, wist niet dat er verschil is tussen pc en telefoon in hoe foto's zichtbaar zijn. Even rekening meehkuden dus.

Dit beter Kees?

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Peugeot 207 cc, 1 L op 800 km

Berichtdoor Tomasso » 21 maart 2024, 17:33

jerilo schreef:Ik wil niet vervelend doen maar een olieverbruik van 1L op 800km komt echt niet alleen door uitgedroogde klepseals.
Bekijk echt heel goed de cilinderwand op schade.
Even het stof van dit topic afblazen. De motor is een uitdaging, zover is het duidelijk. We hebben eerst CarbonCleaning gedaan, om te kijken of dat helpt. 0 resultaat (maar goed, wellicht is het nu van binnen allemaal wat schoner).

Toen maar eens iemand naar de motor laten kijken en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de klepsealrubbers vervangen dienden te worden. Zo gezegd, zo gedaan, nu maar eens afwachten wat de resultaten zijn.

Maar, ik keek eens onder de motorkap om de ruitenwisservloeistof bij te vullen en ik zag dat er een slang los lag. Zo was het eerst:

Afbeelding

En zo was het toen ik de motorkap opende:

Afbeelding

Nu kon ik deze bij het kleppendeksel weer ergens overheen schuiven, maar dat zit niet echt vast. Weet iemand wat het is? En ook of dat zo losjes er overheen geschoven kan worden, of moet dat echt vast gezet worden? En zo ja, waarmee?


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Tomasso
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 aug 2022, 23:07


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 70 gasten