motor 404, koppakking?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

motor 404, koppakking?

Berichtdoor PVa » 15 okt 2004, 21:49

Geachte;

De dieselmotor van mijn 404 pick-up heeft waterverlies via de olie.
Dit merk ik door waterdamp die uit de onderdrukspijp komt.
Ik heb goede koeling bij het rijden, maar met bijvulling zie je het probleem duidelijker. Heeft dit temaken met het pijl of de druk op het koelingswater?

Is een nieuwe culasse leggen de enige oplossing of zijn er meer problemen?

Ik ben een handige doe-het-zelfer, maar van de motor ben ik bang door de te weinige kennis ( bang iets verkeerd te doen t.o.v. de kost )?

Graag goede advies van de echte.

Dank bij voorbaat,
PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor 404 » 15 okt 2004, 22:42

Een culasse is een cylinderkop? Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, een lekke koppakking in dit geval. Laat de compressie eens nameten, als je koppakking lek is zie je dat aan de compressie. Koppakking vervangen is een klus die ik bij de Indenormotoren nog nooit gedaan heb, dus ik weet niet hoe lastig het is. Bij twijfel: laten doen. Rijdt je auto al? Vorig jaar stond hij al mooi in de lak, hoe is het nu?
Laatst bijgewerkt door 404 op 16 okt 2004, 09:46, in totaal 2 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

water in de olie

Berichtdoor Kees » 16 okt 2004, 18:00

Ik heb een 403 gehad met een indenor diesel. Deze had hetzelfde probleem, maar dat bleek te worden veroorzaakt door een scheur in de cylinderkop, tussen de klepzittingen. Daar zijn deze motoren erg gevoelig voor, als hij een keer te heet is geweest (kokende motor) dan is de kans groot dat er een scheurtje is ontstaan. Ik had toen in Hilversum een andere kop gehaald bij Jonkhart, maar van een iets ander type. Dat gaat dus niet goed, de compressie bleek te laag, bij het starten zette ik de hele straat blauw, wat me niet in dank werd afgenomen. Overigens is het vervangen van de koppakking niet zo moeilijk, in een middagje gedaan.
succes!
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 572
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 16 okt 2004, 18:59

Maar dan maar hopen dat het probleem inderdaad bij de koppakking zit en niet meer beschadigd is...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

koppakking

Berichtdoor PVa » 03 dec 2004, 22:20

Beste leeuwen;

Ze staat klaar om de cilinderkop af te nemen door een vriend/oud collega
hier thuis in de garage. Hopelijk is het MAAR de koppakking, want deze kost me maar 56 Euro (het totale vernieuwingspakket).
Om de loonkost te verlagen heb ik zelf zo/als al het nodige gedemonteerd.
De vriend (oud-peugeot werknemer) komt dit weekend de resterende effektieve motoronderdelen. Die nokkenas zal ik goed bekijken wanneer deze gedemonteerd wordt en hoop zo veel bij te leren.
Later volgt het resultaat met deskundige uitleg van himselfe.

PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor 404 » 03 dec 2004, 23:43

Succes met de klus, ik ben benieuwd!
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor JT » 04 dec 2004, 11:45

Als het een benzineversie was, dan zou ik je wel durven helpen.
Ik vond het in ieder geval ene leuke klus.
Wel foto's maken en hier plaatsen, hè!!
Succes :!:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Wim 505 » 06 dec 2004, 22:06

De Indenor XD 85,88 en 90 hebben natte cylinderbussen.Dat probleem van water in de olie was vroeger gekend bij deze motoren.In België hadden veel Ford Granadas met de XD90 dit probleem.De latere XD2 en 3 hebben een geboord blok waar dit probleem niet voorkomt.Nu moet de culasse er toch af ook al zijn het de dichtingen op de bussen.De Indenor diesel is volgens mij de gemakkelijkste diesel in een personenauto.
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

404 pick-up/bache

Berichtdoor PVa » 09 dec 2004, 21:40

Beste Wim;

De cilinderkop is reeds afgenomen en afgevlakt (incl kleppen nazien voor 108 euro) met geen te vermeldende problemen.
De oude koppakdichting was wel in minder goede staat , maar specifiek heb ik niet op gemerkt waar de schade was.
De cilinderbussen zaten nog goed op hun plaats en hopen dat het probleem NIET komt van de cilinderbusdichtingen.
Toch ga ik eerst alles monteren en er mee rijden, om te zien of het de koppakking MAAR was.

Donderdag 9/12 de gereviseerde cilinderkop terug gehaald .
Vrijdag zoveel mogelijk terug monteren, om zaterdag hulp te krijgen van een peugeot-werknemer om de cilinderkop terug te plaatsen.
Persoonlijk ben ik wel in staat om dit te doen, maar toch nog even afloeren hoe hij de kleppenafstelling aanpakt.

PVA404UXD/Bache
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Re: 404 pick-up/bache

Berichtdoor 404 » 09 dec 2004, 22:14

PVa schreef:De cilinderbussen zaten nog goed op hun plaats en hopen dat het probleem NIET komt van de cilinderbusdichtingen.
Toch ga ik eerst alles monteren en er mee rijden, om te zien of het de koppakking MAAR was.

PVA404UXD/Bache


Ik doe een paar schietgebedjes voor je! :wink:
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

koppakking

Berichtdoor PVa » 13 dec 2004, 22:43

Beste leeuwen;

Zaterdag de nieuwe koppakking gemonteerd.
Veel bijgeleerd van een 404-vriend mbt kleppenafstelling.

We hadden echter wel een klein probleemje met een van de kleppenstoters. Deze was waarschijnlijk mee opgetrokken tijdens het verwijderen van de kleppenstang.Gelukkig konden we ze via de zijkant terug op haar plaats zetten.

De opstart gebeurde dan ook in een grote rookpluim.
Na een rustig ritje op zondag van ongeveer 50 km, nog geen oude of nieuwe problemen opgemerkt.
Nog niet victoria kraaien, maar na 1000km roderen nog eens de koppakking natrekken. Maar voorlopig merk ik dat ze stiller en soepeler draait.

Dank voor de schietgebedjes.


PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor PVa » 28 maart 2005, 11:43

Beste leeuwen,

Na 1000 km de cullasse nagetrokken, een nieuwe radiator gemonteerd.
Geen waterverlies meer en binnenkort terug naar de jaarlijkse autokeuring.

Met een gerust gemoed kunnen we terug rondtoeren deze zomer en misschien met de peugeot naar onze geplande Ierland-reis.

Groetjes PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor Mark » 28 maart 2005, 23:07

Da's een goed bericht, proficiat daarmee. Naar Ierland, dat lijkt me een erg leuk plan zeg :!:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beeperhorrie en 2 gasten