Pagina 1 van 1

motor 404, koppakking?

BerichtGeplaatst: 15 okt 2004, 21:49
door PVa
Geachte;

De dieselmotor van mijn 404 pick-up heeft waterverlies via de olie.
Dit merk ik door waterdamp die uit de onderdrukspijp komt.
Ik heb goede koeling bij het rijden, maar met bijvulling zie je het probleem duidelijker. Heeft dit temaken met het pijl of de druk op het koelingswater?

Is een nieuwe culasse leggen de enige oplossing of zijn er meer problemen?

Ik ben een handige doe-het-zelfer, maar van de motor ben ik bang door de te weinige kennis ( bang iets verkeerd te doen t.o.v. de kost )?

Graag goede advies van de echte.

Dank bij voorbaat,
PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 15 okt 2004, 22:42
door 404
Een culasse is een cylinderkop? Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, een lekke koppakking in dit geval. Laat de compressie eens nameten, als je koppakking lek is zie je dat aan de compressie. Koppakking vervangen is een klus die ik bij de Indenormotoren nog nooit gedaan heb, dus ik weet niet hoe lastig het is. Bij twijfel: laten doen. Rijdt je auto al? Vorig jaar stond hij al mooi in de lak, hoe is het nu?

water in de olie

BerichtGeplaatst: 16 okt 2004, 18:00
door Kees
Ik heb een 403 gehad met een indenor diesel. Deze had hetzelfde probleem, maar dat bleek te worden veroorzaakt door een scheur in de cylinderkop, tussen de klepzittingen. Daar zijn deze motoren erg gevoelig voor, als hij een keer te heet is geweest (kokende motor) dan is de kans groot dat er een scheurtje is ontstaan. Ik had toen in Hilversum een andere kop gehaald bij Jonkhart, maar van een iets ander type. Dat gaat dus niet goed, de compressie bleek te laag, bij het starten zette ik de hele straat blauw, wat me niet in dank werd afgenomen. Overigens is het vervangen van de koppakking niet zo moeilijk, in een middagje gedaan.
succes!

BerichtGeplaatst: 16 okt 2004, 18:59
door JT
Maar dan maar hopen dat het probleem inderdaad bij de koppakking zit en niet meer beschadigd is...

koppakking

BerichtGeplaatst: 03 dec 2004, 22:20
door PVa
Beste leeuwen;

Ze staat klaar om de cilinderkop af te nemen door een vriend/oud collega
hier thuis in de garage. Hopelijk is het MAAR de koppakking, want deze kost me maar 56 Euro (het totale vernieuwingspakket).
Om de loonkost te verlagen heb ik zelf zo/als al het nodige gedemonteerd.
De vriend (oud-peugeot werknemer) komt dit weekend de resterende effektieve motoronderdelen. Die nokkenas zal ik goed bekijken wanneer deze gedemonteerd wordt en hoop zo veel bij te leren.
Later volgt het resultaat met deskundige uitleg van himselfe.

PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 03 dec 2004, 23:43
door 404
Succes met de klus, ik ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 04 dec 2004, 11:45
door JT
Als het een benzineversie was, dan zou ik je wel durven helpen.
Ik vond het in ieder geval ene leuke klus.
Wel foto's maken en hier plaatsen, hè!!
Succes :!:

BerichtGeplaatst: 06 dec 2004, 22:06
door Wim 505
De Indenor XD 85,88 en 90 hebben natte cylinderbussen.Dat probleem van water in de olie was vroeger gekend bij deze motoren.In België hadden veel Ford Granadas met de XD90 dit probleem.De latere XD2 en 3 hebben een geboord blok waar dit probleem niet voorkomt.Nu moet de culasse er toch af ook al zijn het de dichtingen op de bussen.De Indenor diesel is volgens mij de gemakkelijkste diesel in een personenauto.

404 pick-up/bache

BerichtGeplaatst: 09 dec 2004, 21:40
door PVa
Beste Wim;

De cilinderkop is reeds afgenomen en afgevlakt (incl kleppen nazien voor 108 euro) met geen te vermeldende problemen.
De oude koppakdichting was wel in minder goede staat , maar specifiek heb ik niet op gemerkt waar de schade was.
De cilinderbussen zaten nog goed op hun plaats en hopen dat het probleem NIET komt van de cilinderbusdichtingen.
Toch ga ik eerst alles monteren en er mee rijden, om te zien of het de koppakking MAAR was.

Donderdag 9/12 de gereviseerde cilinderkop terug gehaald .
Vrijdag zoveel mogelijk terug monteren, om zaterdag hulp te krijgen van een peugeot-werknemer om de cilinderkop terug te plaatsen.
Persoonlijk ben ik wel in staat om dit te doen, maar toch nog even afloeren hoe hij de kleppenafstelling aanpakt.

PVA404UXD/Bache

Re: 404 pick-up/bache

BerichtGeplaatst: 09 dec 2004, 22:14
door 404
PVa schreef:De cilinderbussen zaten nog goed op hun plaats en hopen dat het probleem NIET komt van de cilinderbusdichtingen.
Toch ga ik eerst alles monteren en er mee rijden, om te zien of het de koppakking MAAR was.

PVA404UXD/Bache


Ik doe een paar schietgebedjes voor je! :wink:

koppakking

BerichtGeplaatst: 13 dec 2004, 22:43
door PVa
Beste leeuwen;

Zaterdag de nieuwe koppakking gemonteerd.
Veel bijgeleerd van een 404-vriend mbt kleppenafstelling.

We hadden echter wel een klein probleemje met een van de kleppenstoters. Deze was waarschijnlijk mee opgetrokken tijdens het verwijderen van de kleppenstang.Gelukkig konden we ze via de zijkant terug op haar plaats zetten.

De opstart gebeurde dan ook in een grote rookpluim.
Na een rustig ritje op zondag van ongeveer 50 km, nog geen oude of nieuwe problemen opgemerkt.
Nog niet victoria kraaien, maar na 1000km roderen nog eens de koppakking natrekken. Maar voorlopig merk ik dat ze stiller en soepeler draait.

Dank voor de schietgebedjes.


PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 28 maart 2005, 11:43
door PVa
Beste leeuwen,

Na 1000 km de cullasse nagetrokken, een nieuwe radiator gemonteerd.
Geen waterverlies meer en binnenkort terug naar de jaarlijkse autokeuring.

Met een gerust gemoed kunnen we terug rondtoeren deze zomer en misschien met de peugeot naar onze geplande Ierland-reis.

Groetjes PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 28 maart 2005, 23:07
door Mark
Da's een goed bericht, proficiat daarmee. Naar Ierland, dat lijkt me een erg leuk plan zeg :!: