Pagina 1 van 2

afstelgegevens J7

BerichtGeplaatst: 02 jan 2005, 01:04
door timda
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar afstelgegevens voor onze nieuwste aanwinst, een J7 uit '78. heb zo het idee dattie niet helemaal op tijd staat. Een werkplaatshandboek is helemaal uit de kunst. :lol: maar dat is geloof ik een beetje een gevoelig onderwerp :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 16 feb 2005, 15:13
door rovado
Hoi Timda,
Ik heb de werkplaatshandboeken van zowel de dieseluitvoering als de benzine liggen. Ze zijn wel in het duits, maar ze zijn erg handig. Ik woon in Turnhout, dus mocht je interesse hebben kan je die wel eens kopiƫren.
Rogier
PS. dit geldt natuurlijk ook voor andere forumgebruikers 8)

BerichtGeplaatst: 19 feb 2005, 18:15
door Tiemen
Nu we het toch over afstellen hebben, heeft iemand een gedetailleerde tekening van het plaatje bij de krukaspoelie waar de merktekens op staan? Bij mij is het plaatje helaas niet aanwezig... Als iemand nog zo'n plaatje heeft liggen (kan ook van 504/404 toch?) dan neem ik het graag over.

Bedankt, groeten, Tiemen

BerichtGeplaatst: 19 feb 2005, 19:10
door JT
Bedoel je dit?
Afbeelding
(Ja sorry, ik hoorde 504)

BerichtGeplaatst: 19 feb 2005, 20:21
door Tiemen
Dat lijkt er wel op ja, bedankt! Wel een beetje lastig om na te maken toch. Dan maar even bij een autosloop gaan zoeken denk ik...

BerichtGeplaatst: 22 feb 2005, 12:32
door jesse
Let op!
Bij de j7 zit het plaatje niet aan de bovenkant, maar onder de krukas poelie. Tegen mij zij de garage ook eerst dat het plaatje miste. Niet dus!
Het is niet zo een mooi plaatje als op het plaatje hierboven. Er zitten enkel twee puntjes/sneetjes.
Afstellen dient met losgekopelde en afgesloten vacuum slang te geschieden. (Warme motor en stationair toeren tal van +- 900 toeren)
Succes!

groet Jesse

BerichtGeplaatst: 22 feb 2005, 12:46
door Tiemen
Ik had ook in mijn hoofd dat het onder zat inderdaad. Ik weet heel zeker dat het plaatje mist, aangezien er alleen twee lege schroefgaten zitten. Ik heb een XM7 motor, dat ziet er dus blijkbaar anders uit dan die mooie plaat hierboven.

Toch bedankt, groeten,
Tiemen

BerichtGeplaatst: 26 feb 2005, 13:21
door timda
Beste rovado, bedankt voor je reactie, ben met name geinteresseerd in het tijdstip van openen en de contact hoek. ik zag op het tekeningetje dat merk x een vervroeging van 4 graden voor het bdp aangeeft.Is dit misschien de juiste afstelling? Onze j7 rijdt op zich goed, maar heeft absoluut geen vermogen in de 4e versnelling. rijdt goed op gas en benzine. maar ben bang dat het tijdstip van ontbranding nog wat te wensen overlaat.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2005, 20:05
door Bert
De contacthoek = 57graden en de voorontsteking 6 graden ( maar dat weet ik niet geheel zeker ) :? Wel de contacthoek die is 57 graden of 0,4 mm

BerichtGeplaatst: 27 feb 2005, 15:22
door timda
bedankt Bert :D
aan zulke informatie hebben we tenminste wat, het precieze tijdstip is toch per auto verschillend meen ik?! Als je op lpg rijdt dan tenminste.
Ik heb het idee geopperd om eens een middagje de koppen bij elkaar te steken met een paar mensen en rogier (rovado) had hier ook al oren naar. Blijkbaar hebben nogal wat mensen met dezelfde problemen te kampen, nl: weinig vermogen in de 4e versnelling.
Is dit misschien een leuk draadje voor een poll?
Bijvoorbeeld een gezamelijke afstelmiddag
Zijn er nog meer mensen die hier baat bij zouden hebben?

ps; ik heb er net een nieuwe bobine etc van bosch ingezet :oops:

Groeten van een nu wel stipte J7fan

BerichtGeplaatst: 06 maart 2005, 20:33
door Bert
de voorontsteking van LPG, of BENZINE is volgens mij allebei eender. De vooronsteking zou zelfs 10gr. kunnen zijn , maar misschien is er iemand die het juiste antwoord weet :?:

BerichtGeplaatst: 07 maart 2005, 23:24
door Freek
Mijn ervaring is, dat bij dit soort oude apparaten het afstellen van de voorontsteking op het gehoor het meeste soelaas biedt. Vervolgens een proefritje om het vermogen te testen en verschijnselen als motortemperatuur en pingelen te bepalen. Zeker bij LPG hebben je merktekentjes weinig zin, en is het bepalen van de voorontsteking een kwestie van proberen.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2005, 12:41
door jesse
Hoi Timda,

Ik heb even in het grote boek gekeken.
Ervan uitgaande dat je een 1600 xc7p motor hebt. (een met vaste ventilator)(dit geld ook voor xn1 motor)
Dan is de vaste voorontsteking 5 graden.
Ik zal nog wat gegevens inscannen en bij plaatsen.

Groet jesse

BerichtGeplaatst: 08 maart 2005, 13:42
door jesse
ik hoop dat je het kan lezen, succes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 08 maart 2005, 13:58
door rovado
Hoi Jesse,

Tof van je dat je dit hebt ingescand :D

Hopelijk gaan al onze busjes nu als een speer rijden... Moet het natuurlijk wel eerst een klein beetje warmer worden, niet waar?

BerichtGeplaatst: 08 maart 2005, 21:55
door rovado
Ik hoop niet dat ik in mijn reactie de valse indruk heb gewekt dat de J7 niet tegen kou kan. ik heb er zelf 2j geleden de hele winter in gereden omdat mijn andere auto(fiesta) in coma lag, ook hebben wij wel eens gekampeerd met slechts enkele graden boven nul. :D
Ik bedoelde vooral dat het een beetje te koud is voor de bestuurders cq monteurs om er al te veel onder te liggen bij temperaturen onder nul... :mrgreen:

Jeetje ik heb vandaag toevallig een spruitstuk op de kop getikt, dus dan zal ik die van jou niet hoeven te halen, niet dat het me niet leuk lijkt eens langs te komen, maar dit was toevallig in de buurt, toch bedankt.
:wink: Rogier

BerichtGeplaatst: 10 maart 2005, 12:18
door jesse
Voor te sleutelen is het nog wel wat koud! Brrrrrr...rr...r
Op naar de lente!

afstelgegevens

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 11:12
door timda
Allereerst wil ik graag Jesse bedanken voor de genomen moeite.

Ik heb de kou getrotseerd en de bus met behulp van deze gegevens afgesteld, en het uitlaatje pruttelt nu naar behoren. Maar dat was niet alles, nadat ik alle cilinders met een geleende vacuummeter had gemeten bleek dat dit motortje mij met al de spullen die ik er dagelijks mee vervoer al zoon 2 maanden op 2 cilinders rondtrok :!:
Daarna de uilaatkleppen op gevoel ietsiepietsie opgesteld waarna er een wereld voor me open ging. Nooit gedacht dat er zoveel vermogen uit dit motortje kon komen.
Dit brengt mij tot de volgende vraag:Wat is de juiste in/uitlaatklepspeling? En moet ik dan nog ergens rekening mee houden omdat ik op gas rij?

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 11:20
door Bert
de klepspeling is 0,15 voor de inlaat en 0,25 voor de uitlaat ( op gas) Let wel op de klepstelvolgorde van peugeot .

klepspeling

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 11:30
door timda
Bert schreef : Let wel op de klepstelvolgorde van peugeot .
Graag enige toelichting Bert warm of koud?

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 11:51
door Bert
kleppenstellen bij peugeot is altijd "koud " een motor is volgens peugeot koud als hij +/- 6 uur heeft stilgestaan.
:

klepspeling

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 12:11
door timda
Ik hoop dat het nu koud genoeg is Bert.
Je schreef eerder iets over de volgorde van afstellen, wat is de juiste volgorde van afstellen dan?
Misschien dat ik het er zodadelijk even op ga wagen.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2005, 10:52
door Bert
Ik moest even gaan werken:-(
maar bij deze dan de klepstelvolgorde van Peugeot

Cylinder 1 is aan de vliegwielzijde (koppeling)

bij nader inzien is de klepspeling voor gas:
inlaat 0.15 mm & uitlaat 0.30 mm

de klepstelvolgorde :
uitlaatklep 1 open - inlaat 3 en uitlaat 4 stellen
uitlaatklep 3 open - inlaat 4 en uitlaat 2 stellen
uitlaatklep 4 open - inlaat 2 en uitlaat 1 stellen
uitlaatklep 2 open - inlaat 1 en uitlaat 3 stellen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2005, 11:40
door jesse
Zie ook
Afbeelding

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 15 maart 2005, 12:52
door Bert
klopt helemaal alleen voor LPG moet de klepspeling 0,05 mm groter zijn, zowel inlaat als uitlaat ( tenzij er een cylinderkop met stellit klepzetels gemonteerd is)