Radiatorprobleem

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Radiatorprobleem

Berichtdoor peugeot-304 » 03 apr 2011, 11:41

Gisteren op de terugweg van de ALV pech gehad met de Coupé. Het volgende was gebeurd:

Na een stop ter hoogte van Boxtel had de auto last van vapour lock. Onregelmatig lopen, afslaan. Okay even wachten, opnieuw starten tot koude benzine door de slangen kwam en toen liep die weer. Net voorbij Eindhoven constateerde ik ineens dat de watertemperatuur flink opgelopen was. De wijzer stond helemaal boven in het rode veld. Meteen langs de autoweg gestopt, klep omhoog, gelukkig nog geen stoomontwikkeling en de ANWB gebeld. Gelukkig kwam die al na 25 minuten want het staat toch niet lekker op een plek waar de auto's met 120 langs razen. Intussen was de motor gelukkig al behoorlijk afgekoeld en de ANWB man moest er circa 3 liter water bijgooien om KVS weer op peil te brengen. Dan meteen weg van de autoweg naar een P+R bij Valkenswaard. Aldaar alles gecontroleerd maar geen lekkage te vinden, ook niet ter hoogte van de kachel binnen. Motor proef laten draaien tot die weer goed warm was. Ventilator draaide goed en waterpomp ook. Thermostaat was open want er was een goede circulatie boven in de radiator te zien. Advies van de ANWB was doorrijden met de kachel op maximum en aanjager aan en temperatuur goed in de gaten houden. Ik ben dan met een slakkengangetje van rond de 70 verder getuft. Iedere keer als de temperatuur weer tegen het rode bereik aan kwam ben ik een parkeerplaats opgegaan en heb de zaak laten afkoelen.
Bij een van die gelegenheden heb ik geconstateerd dat de radiator in de onderste helft helemaal niet warm was.

Dus mijn diagnose is voorlopig dat de radiator behoorlijk verstopt moet zijn.

Nu mijn vragen:
1. Hoe groot is de kans dat de koppakking naar de verdommenis is? Is misschien wel te testen door druk te zetten op het koelsysteem.
2. Wat is een goed reinigingsmiddel om de rommel in de radiator op te lossen en uit te spoelen.
3. Kent iemand een goed bedrijf in Limburg of aangrenzende gebieden waar ik de radiator kan laten reviseren.


Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Harrie » 03 apr 2011, 16:26

oej, da's niet zo leuk..
gelukkig ben je tijdig gestopt en is daardoor de koppakking hopelijk nog o.k.

laat die radiateur maar reviseren / schoonmaken door de vakman.
soms ontdek je na ontkalken een gaatje en moet je alsnog naar de vakman..
Na revisie wordt een radiateur altijd door de vakman onder druk getest.
1 adresje in oa. Den Bosch:
Radiateuren Service Brabant
www.radiateur.nl

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor peugeot-304 » 04 apr 2011, 20:32

Harrie,
bedankt voor je antwoord. :D
Ik heb vandaag eerst maar eens de radiateur uitgebouwd en een paar keer goed doorgespoeld met water, kwam wel een beetje rommel uit. Staat nu met azijn gevuld in de garage en ga ik woensdag weer inbouwen en eerst vullen met water.
Donderdag warm rijden en kijken of die nog steeds maar half warm wordt. Daarna doorrijden naar mijn garage en daar gaan we meten of er CO2 dampen bij het koelwater zit. Dan weten we meer. :?: :?:

Let's hope for the best. :roll:

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor chr. » 04 apr 2011, 20:48

Dieter, mss verstandig om de slangen ook even los te gooien en
te controleren. You never know......................
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor joospeugeot » 06 apr 2011, 01:50

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:07, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor peugeot-304 » 06 apr 2011, 21:56

Joos en Chris, bedankt voor het advies.
De slangen zijn intussen ook nagekeken en voor schoon bevonden. De radiateur heb ik 2 dagen met azijn gevuld laten staan en af en toe gedraaid. Vandaag schoon gespoeld en er kwam best wat vuil uit. Intussen alles weer gemonteerd en met water gevuld. Daarna de motor warm laten draaien tot er circulatie in de radiateur was. Thermometer in dashbord bleef mooi in het midden. Ook geen olie op het koelwater.
Morgen lange proefrit maken en dan op CO2 in koelsysteem controleren. Dan zullen we zien. Als het goed is gaat het water er weer uit en komt er weer koelvloeistof in.

Ik laat nog wel wat weten.

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor chr. » 06 apr 2011, 22:10

Dieter,

Ik weet niet zeker of het zo is maar water koelt minder dan goede kvstof.
Mss verstandig om tijdens je proefrit er toch gewoon
koelvstof in te doen.

Ts zo maar ff een gedachte.........................
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Harrie » 06 apr 2011, 22:36

chr. schreef:Dieter,
Ik weet niet zeker of het zo is maar water koelt minder dan goede kvstof.
Mss verstandig om tijdens je proefrit er toch gewoon
koelvstof in te doen.
Ts zo maar ff een gedachte.........................
maakt voor die test niks uit, Chris.
hopelijk verloopt de test goed, Dieter :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor joospeugeot » 07 apr 2011, 02:59

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:07, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor peugeot-304 » 07 apr 2011, 13:38

Zo, net terug van de garage. Op de heenweg da auto goed warm gereden en toen bleef de wijzer al keurig in het midden staan.

De baas liet nog even zien hoe gevoelig zo'n meter is. Even onder de meter uitademen zo dat de lucht in de meter terecht komt en de vloeistof verkleurde meteen van blauw naar roze. Dan weer aan de frisse lucht de vloeistof terug laten kleuren naar blauw en dan op naar de radiator. Deksel eraf en de motor met zo'n 2000 toeren laten lopen en de meter in de radiatoropening gehouden.

Vloeistof bleef keurig blauw, dus geen spoor van CO2 in de radiator. :D :D

GELUKKIG ALLES GOED :D :D

Het probleem lijkt opgelost. :-) :-)

Ik heb daarna meteen het water afgetapt en met nieuwe koelvloeistof gevuld. Ook was er in het water geen spoor van olie te bekennen.

Dan ook nog maar een testrit van Stein via Urmond en de A2 tot Meersen en weer terug naar Stein. De Coupe lekker met 120 tot 130km/h de Kruisberg op.

Geen problemen meer. :D :D

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Harrie » 07 apr 2011, 23:07

mooi man !

Geniet er weer van :wink:
nu snel verder met je cabrio 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Radiatorprobleem

Berichtdoor jeroencr » 13 apr 2011, 15:09

mooizo; goed in de gaten houden of het niet opnieuw verstopt want nu is de radiateur helemaal schoon van binnen, maar kan in het ergste geval weer opnieuw verstoppen als er weer opnieuw vuil zich uit de motor verspreid naar de radiateur.

afentoe dus even in de vulopening kijken en de kvs iets laten leeglopen om te zien of de kanaaltjes nog vrij zijn.
dat doe ik ook afentoe bij me peugeot 403

ook haal ik weleens de radiateurvuldop eraf, en draai dan het kraantje onderop de radiateur open.
als ik dan de motor laat draaien, en meer toeren maak, en naar het stroompje kijk wat er onder uitloopt wordt het stroompje ietsjes minder.
wordt het heel veel minder, of stopt het zelfs helemaal, of gaat er zelfs lucht daar naar binnen dan is je radiateur dus weer verstopt.

een koude motor met dan een gesloten thermostaat zorgt ook voor weinig onderdruk dus een groter stroompje daar. dus liefst doen zonder thermostaat, of met warme motor als de thermostaat open staat.




dan pompt je waterpomp het water van onderin de radiateur naar bovenin de radiateur(via de motor), maar loopt het water in de radiateur dus niet goed naar beneden en komt er dus grote "onderdruk" op de plek van dat kraantje daar.

ook afentoe even voelen aan de achterkant van het radiatorblok of het van links naar rechts even warm is na het rijden, om te controleren of hij overal door het koelblok nog even goed doorstroomt


of je temperatuurmeter gewoon goed in de gaten houden (jij hebt die :D, ik niet :( )
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Berichtdoor Harrie » 13 apr 2011, 22:23

het kan veel simpeler: als de motor warm is, aan de voorzijde voelen of de radiateur enigszins geleidelijk heet is.
Als er een koudere plek zit, is er geen goede doorstroming.

p.s. niet voelen aan de achterkant bij de fan, als de motor loopt !
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jeroencr » 14 apr 2011, 02:47

Harrie schreef:het kan veel simpeler: als de motor warm is, aan de voorzijde voelen of de radiateur enigszins geleidelijk heet is.
Als er een koudere plek zit, is er geen goede doorstroming.

p.s. niet voelen aan de achterkant bij de fan, als de motor loopt !
grt, Harrie


dat kan ook prima

als hij daar dan overal lauw of koud aanvoelt, kan je aan de achterkant verschil eerder opmerken vind ik.

de voorkant blijft wat kouder dan de achterkant omdat daar het eerste de nog koele lucht komt. bij de voorkant is het verschil in warmte als het ergens slecht doorstroomt dus wat minder, vooral als er net een stuk gereden is over buitenwegen ervaar ik dat de voorkant gewoon overal koud aan voelt alsof er helemaal nergens warme kvs doorheen loopt.
daarom zei ik specifiek de achterkant.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Berichtdoor risky » 14 apr 2011, 12:54

harrie bedoelt denk om je vingers bij de draaiende koelvin
daarom kan je beter aan de voorkant voelen :wink:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 14 apr 2011, 13:01

risky schreef:harrie bedoelt denk om je vingers bij de draaiende koelvin
daarom kan je beter aan de voorkant voelen :wink:

JUIST !
en géén stropdas dragen....

grrrr. Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten