belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren!

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren!

Berichtdoor Harrie » 15 mei 2011, 19:20

beste liefhebbers van klassieke Peugeot's.
ik vernam, dat een garagebedrijf in het midden van het land,
eigenaren van klassieke Peugeot's met injectiemotoren, adviseerd om MolyKote in de benzine te mengen.
Dit zou de levensduur van de elektrische brandstofpomp verlengen.
(betreft de elektrische pomp bij 404, 504 met Kügelfischer-injectie KF5, KF6 en XN2 ; én V6 injectie ( 504, 505, 604 ; o.a. TI, STI en GTI )

Bij deze benzinepompen ( die bij de achtertraverse zitten ) draait ook het gehele anker in de benzine, dus ook de koolborstels en collector
zitten 100% in benzine.
De grafiet in MolyKote maakt kortsluiting ! De gleufjes in de collector komen vol te zitten, en de ( toch al zeldzame voor Kugelfisher...! ) pomp
zal juist snel een stille dood sterven :!:

Doe dus geen grafiethoudende smeermiddelen in de benzinetank :!:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor JT » 15 mei 2011, 22:29

Ik denk, dit bericht lezende, dat ik dit idd heb meegemaakt!
205 CTI - Aero Cabrio - S5 cabrio - Defender 90 - Disco Sport
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor Mathieu » 21 mei 2011, 13:08

Dank je voor de waarschuwing!

Heb een keer de opvoerpomp (Bosch) van de Turbo doorgezaagd en ik vond het een opmerkelijke konstruktie: de hele elektriek zit in de benzine...
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor Edgar » 24 mei 2011, 09:54

Dank voor je waarschuwing, heb ik destijds als advies van hem gekregen. Zou de oplossing zijn voor het wel bekende probleem afslaan bij warme motor en dan niet meer willen starten.
Niet dus.
Peugeot 504 cabriolet 1971
Peugeot 504 coupé 1974
Avatar gebruiker
Edgar
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 14 jun 2005, 21:53

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor Harrie » 24 mei 2011, 12:39

Edgar schreef:Dank voor je waarschuwing, heb ik destijds als advies van hem gekregen.
{b]Zou de oplossing zijn voor het wel bekende probleem afslaan bij warme motor en dan niet meer willen starten.[/b]
Niet dus.
Dat probleem ligt aan een defecte condensator van de ontsteking,
of aan defecte koudstartsproeier op de inlaatbuis ( blijft open / nalekken ) ; óf membramen in Kugelfisher-injectiepomp.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor Edgar » 24 mei 2011, 12:48

Klopt. Inmiddels redelijk wat gedaan, benzine filters vervangen, nieuwe condensator, de bobine vervangen (en verplaatst) en inderdaad de koudstartsproeier gechecked. Dat laatste zorgde voor het definitief verdwijnen van het probleem.
Het busje molykote dat ik nog heb staan ga ik nu gelijk weggooien.
Peugeot 504 cabriolet 1971
Peugeot 504 coupé 1974
Avatar gebruiker
Edgar
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 14 jun 2005, 21:53

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor tomtom » 24 mei 2011, 15:34

Volgens mij kan het ook aan de kleppen liggen.....(plaats bobine maakt echt niets uit)
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor Koffiemolen » 24 mei 2011, 20:49

Edgar schreef:Klopt. Inmiddels redelijk wat gedaan, benzine filters vervangen, nieuwe condensator, de bobine vervangen (en verplaatst) en inderdaad de koudstartsproeier gechecked. Dat laatste zorgde voor het definitief verdwijnen van het probleem.
Het busje molykote dat ik nog heb staan ga ik nu gelijk weggooien.


Goede tips, hoewel ik het niet van plan was. Koude startsproeier kan ondanks goed functioneren toch een probleem geven wanneer je de motor goed warm afzet en kort erna weer start. Ik - en meerderen met mij- heb het opgelost door een in het dashboard een loze schakelaar daartussen te plaatsen. Dus bij warme start kort na het afzetten zet ik die schakelaar even uit. Verder staat hij altijd aan. Werkt perfect!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

Berichtdoor Harrie » 24 mei 2011, 21:08

Edgar schreef:Klopt. Inmiddels redelijk wat gedaan, benzine filters vervangen, nieuwe condensator, de bobine vervangen (en verplaatst) en inderdaad de koudstartsproeier gechecked. Dat laatste zorgde voor het definitief verdwijnen van het probleem.
Het busje molykote dat ik nog heb staan ga ik nu gelijk weggooien.

waarom weggooien? Molykote is een fijn smeermiddel !
grt, Harrie

@ Koffiemolen: die extra schakelaar hoeft dan alleen maar met koudstart aan, voor de rest v.d. dag uit laten :wink:
scheelt wellicht ook een beetje benzine. Op de koudstart-injector staat altijd 1,8 Bar benzinedruk als de elektr.pomp loopt ( contact aan )
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten