Pagina 1 van 1

belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren!

BerichtGeplaatst: 15 mei 2011, 19:20
door Harrie
beste liefhebbers van klassieke Peugeot's.
ik vernam, dat een garagebedrijf in het midden van het land,
eigenaren van klassieke Peugeot's met injectiemotoren, adviseerd om MolyKote in de benzine te mengen.
Dit zou de levensduur van de elektrische brandstofpomp verlengen.
(betreft de elektrische pomp bij 404, 504 met Kügelfischer-injectie KF5, KF6 en XN2 ; én V6 injectie ( 504, 505, 604 ; o.a. TI, STI en GTI )

Bij deze benzinepompen ( die bij de achtertraverse zitten ) draait ook het gehele anker in de benzine, dus ook de koolborstels en collector
zitten 100% in benzine.
De grafiet in MolyKote maakt kortsluiting ! De gleufjes in de collector komen vol te zitten, en de ( toch al zeldzame voor Kugelfisher...! ) pomp
zal juist snel een stille dood sterven :!:

Doe dus geen grafiethoudende smeermiddelen in de benzinetank :!:

grt, Harrie

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 15 mei 2011, 22:29
door JT
Ik denk, dit bericht lezende, dat ik dit idd heb meegemaakt!

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 13:08
door Mathieu
Dank je voor de waarschuwing!

Heb een keer de opvoerpomp (Bosch) van de Turbo doorgezaagd en ik vond het een opmerkelijke konstruktie: de hele elektriek zit in de benzine...

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 09:54
door Edgar
Dank voor je waarschuwing, heb ik destijds als advies van hem gekregen. Zou de oplossing zijn voor het wel bekende probleem afslaan bij warme motor en dan niet meer willen starten.
Niet dus.

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 12:39
door Harrie
Edgar schreef:Dank voor je waarschuwing, heb ik destijds als advies van hem gekregen.
{b]Zou de oplossing zijn voor het wel bekende probleem afslaan bij warme motor en dan niet meer willen starten.[/b]
Niet dus.
Dat probleem ligt aan een defecte condensator van de ontsteking,
of aan defecte koudstartsproeier op de inlaatbuis ( blijft open / nalekken ) ; óf membramen in Kugelfisher-injectiepomp.

grt, Harrie

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 12:48
door Edgar
Klopt. Inmiddels redelijk wat gedaan, benzine filters vervangen, nieuwe condensator, de bobine vervangen (en verplaatst) en inderdaad de koudstartsproeier gechecked. Dat laatste zorgde voor het definitief verdwijnen van het probleem.
Het busje molykote dat ik nog heb staan ga ik nu gelijk weggooien.

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 15:34
door tomtom
Volgens mij kan het ook aan de kleppen liggen.....(plaats bobine maakt echt niets uit)

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 20:49
door Koffiemolen
Edgar schreef:Klopt. Inmiddels redelijk wat gedaan, benzine filters vervangen, nieuwe condensator, de bobine vervangen (en verplaatst) en inderdaad de koudstartsproeier gechecked. Dat laatste zorgde voor het definitief verdwijnen van het probleem.
Het busje molykote dat ik nog heb staan ga ik nu gelijk weggooien.


Goede tips, hoewel ik het niet van plan was. Koude startsproeier kan ondanks goed functioneren toch een probleem geven wanneer je de motor goed warm afzet en kort erna weer start. Ik - en meerderen met mij- heb het opgelost door een in het dashboard een loze schakelaar daartussen te plaatsen. Dus bij warme start kort na het afzetten zet ik die schakelaar even uit. Verder staat hij altijd aan. Werkt perfect!

Re: belangrijk! GEEN MolyKote gebruiken bij injectie-motoren

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 21:08
door Harrie
Edgar schreef:Klopt. Inmiddels redelijk wat gedaan, benzine filters vervangen, nieuwe condensator, de bobine vervangen (en verplaatst) en inderdaad de koudstartsproeier gechecked. Dat laatste zorgde voor het definitief verdwijnen van het probleem.
Het busje molykote dat ik nog heb staan ga ik nu gelijk weggooien.

waarom weggooien? Molykote is een fijn smeermiddel !
grt, Harrie

@ Koffiemolen: die extra schakelaar hoeft dan alleen maar met koudstart aan, voor de rest v.d. dag uit laten :wink:
scheelt wellicht ook een beetje benzine. Op de koudstart-injector staat altijd 1,8 Bar benzinedruk als de elektr.pomp loopt ( contact aan )