Pagina 1 van 1

conventionele ontsteking vacuum vervroeger

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 21:07
door redeem
goedenavond
ben bezig over ontstekingen van auto's en ik dacht conventionele ontsteking met vacuumvervroeger heb k wel eens in oude peugeots gezien
graag zou ik willen weten hoe die vacuum vervroeger werkt conventionele ontsteking al uitgelgd aan de hand van schema's maar als iemand info heeft over een vacuumvervroeger hoor ik dat graag
Vriendelijke groet,
Redeem

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 22:14
door Marius
de vacuum vervroeger doet egenlijk wat de naam al zegt.. :)

Hij vervroegd de onsteking doormiddel van vacuum, nu dit erg kort door de bocht is ff een uitleg:

Door middel van vacuum wat opgewekt word door de motor, in het inlaat spruitstuk, verdraaid deze vervroeger de grondplaat van de onstekings module.
Hoe groter de opening van de gasklep, en hoe lager het toerental, des te hoger het vacuum in het inlaat spruitstuk.
Onder die omstandig heden is het gunstig om het onstekings tijdstip vroeger te hebben, dit omdat de motor op zo een moment met een "rijker mengsel" draait (dus meer benzine en minder lucht).
Om dit toch geheel te kunnen doen onsteken is dus een vroeger onstekingstijdstip nodig.

Dit dus in het kort de vacuum vervroeger.
Je kunt de werking controleren door het slanngetje er af te trekken (bij stationair) an er aan te zuigen.
De motor zal dan iets sneller stationair moeten gaan lopen.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 22:31
door redeem
dankje wel:) hier heb ik wat aan
zit nu op school voor eerste auto technicus maar was er wat lessen niet ivm ziekte dus had het gemist dus ben het aant inhalen
nogmaals bedankt voor de snelle informatieve reactie

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 22:51
door Marius
hehhe en dat van een 2de autotechnicus.. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 22 maart 2005, 22:56
door redeem
is me eerste jaar pas;)