mayonaise

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

mayonaise

Berichtdoor Kees » 18 mei 2005, 23:19

Ik heb bij mijn 404 een steeds terugkerend probleem van koelwater in de olie. Dit geeft mayonaise in het blok en uiteindelijk een soort chocoladevla als olie. Na revisie van het blok heb ik twee jaar zonder problemen gereden maar nu hetzelfde probleem. Ik heb de koppakking vervangen, maar dat helpt niet, dus ik vermoed dat een rubber ring onderaan een van de cylinders lekt. Het is een XC6 1600cc motor.
De kop ziet er goed uit, dwz geen overmatige corrosie. Ik ben op zoek naar tips voor het in elkaar zetten van het blok, om eens en voor altijd van dit probleem verlost te zijn. Tot nu toe heb ik mij netjes aan de instructies uit het haynes manual gehouden, maar toch gaat er ergens iets fout. Heeft iemand hier ervaring mee?
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 205GRIFFE » 19 mei 2005, 18:47

Waarschijnlijk rij je vaak korte stukjes.
De motor wordt dan niet warm genoeg om (al) het vocht goed te verdampen.
Dat slaat neer op/in je olie en geeft die drap ellende.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Mark » 19 mei 2005, 22:56

Nou, ik vermoed uit Kees' omschrijving dat er wel degelijk koelvloeistof in het blok terechtkomt. Wat jij beschrijft is vocht uit verbranding en condens die (bijvoorbeeld via een niet goed sluitende peilstokafdichting) in de motorolie komt. In het algemeen is daarvoor een lange rit en/of de olie een keer extra verversen afdoende. Voor het probleem van Kees weet ik geen aanpak, maar er is hier vast wel iemand die kan helpen.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Mayonaise

Berichtdoor Pininfarina504 » 20 mei 2005, 15:06

Er zit vermoedelijk toch ergens een lek waardoor water naar binnen komt.
Via de kop,de koppakking of de plastic ringetjes die aan de onderkant v/d cilinder liggen.
De kunststof ringetjes kun je tegenwoordig vervangen door beter materiaal, dan dalen de cilinderbussen ook niet meer in,ben je echter wel even aan 't schroeven.
Relatief veel voorkomend probleem bij alle ...04 types, alleen de 504GLD diesel, komt dit probleem minder frequent voor vanwege de vaste cilinderbussen.Tegenwoordig worden in de kop ook (t)rekbouten gemonteerd,deze krimpen of rekken mee met de temperatuur v/d motor,is veel beter.
Cilinderbussen kunnen ook iets ingedaald zijn, hierdoor vliegt de koppakking er weer eerder uit.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Kees » 21 mei 2005, 12:40

Ja ik vermoed ook dat de afdichting van de cylinderbussen het probleem is. Maar ik dacht dat de bussen op een metalen rand komen te liggen waardoor ze niet verder kunnen zakken. Ik heb bij de revisie argentijnse bussen en zuigers gemonteerd, gekocht bij het clubmagazijn. Daar zaten siliconenrubber afdichtingsringen bij. Die ringen waar je het over hebt, is dat van een harder soort plastic? en waar zou ik die kunnen krijgen? Het kost tegenwoordig ook wat meer moeite aan een koppakking te komen, de pakking die ik nu gemonteerd heb heb ik via ebay in Duitsland gekocht. Bedankt voor je reactie, groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bert » 22 mei 2005, 18:47

Als ik mij niet vergis ( is al een tijdje geleden dat ik het gezien heb) hebben de oudere types 404, ik denk tot mod 1968 " rubber" chemise ringen+ "metalen koppakking", en daarna zijn er "papieren ringen met verschillende kleurcodes en een "reinz"koppakking toegepast. maar volgens mij zijn die 2 systemen niet onderling uitwisselbaar
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten