Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor guerto » 11 nov 2013, 16:51

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Geen peugeotrijder, maar wel een peugeotvaarder :D .
Wij hebben een Doerak 950 AK met daarin een Peugeot Indenor XDP490. De motor wordt gekoeld door een gesloten koelsysteem, de koelvloeistof die door het blok gaat, gaat ook door een buis die onder het schip doorloopt. Ik heb dus een gewone droge uitlaat en geen tweede waterpomp die buitenwater aanzuigt voor de koeling van de koelvloeistof. Voor de liefhebbers twee foto's hieronder. De afgelopen 7 jaar hebben we vrijwel probleemloos met de boot gevaren. Het enige wat ik heb vervangen is het opvoerpompje.
Ik ben geen monteur, maar vind het wel leuk om het onderhoud zo veel mogelijk te doen. Ik heb dit forum al een tijdje geleden ontdekt en vind het leuk om hier mee te lezen over alle Indenor zaken.

Wat is nu het probleem? Een paar weken geleden ging ik naar de boot met het doel de olie te verversen. Bij controle bleek het expansievat met koelvloeistof leeg te zijn en het oliepeil stond ruim boven de max. Bij het aftappen van de olie kwam er eerst bijna pure koelvloeistof en pas daarna begon de olie te komen. De lekkage heeft plaatsgevonden tijdens stilstand er heeft geen vermenging plaatsgevonden. Het gecombineerde expansievat/inlaat-/uitlaatspruitstuk is niet inwendig lek, heb ik gecontroleerd. Ook nog nooit last gehad van een te warme motor, dus ik verdenk de koppakking ook niet direct. Ik heb begrepen dat de losse cilinderbussen vaak de boosdoener zijn, maar dat betekent motor uit de boot en blok uit elkaar. Zeg maar revisie.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of er nog voldoende onderdelen voor de Indenor XDP490 voorradig zijn, met als achterliggende vraag of het nog verstandig is om veel geld aan een reparatie uit te geven. Een reparatie mag best geld kosten, maar dan wil ik wel graag een redelijke zekerheid dat ik weer een aantal jaren vooruit kan.

Alvast bedankt voor de reacties. Als er nog vragen zijn, roept u maar.

Geert

Afbeelding
Afbeelding
guerto
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 nov 2013, 16:15

Re: Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor Harrie » 11 nov 2013, 19:37

Welkom Geert :wink:
onderdelen en pakkingen voor de XD(P)90 moet nog wel aan te komen zijn...

uw bewering dat de lekkage alleen tijdens stilstand is gebeurd, betwijfel ik, dan is er
geen druk ( wel wat restdruk in het koelsysteem ) in de motor.
De olie gaat op het koelwater drijven, hetgeen je constatering verklaard.
succes met de uitbouw en revisie :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor pleysant » 03 dec 2013, 23:43

ook ik ben een moterboot vaarder met een peugeotmoter,
vraag een,heb je de koelvloeistof ooit wel eens gewisseld,
word geadviseerd om de 2jaar longlive
Drinkwaard bellen voor onderdelen

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 okt 2013, 21:52

Re: Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor Arianne » 12 aug 2014, 00:26

Ook ik heb de Indenor XDP 4.90 als basisblok in mijn (zeil-) bootje liggen. Zelfde probleem als hier beschreven. Een revisie is het mooiste omdat dan de rest van de installatie inclusief fundatie hetzelfde kan blijven. Mede omdat er aan de boot verder ook nog veel moet gebeuren, wil ik de revisie niet zelf uitvoeren. Heb daar ook geen ervaring mee.
Met een auto vindt je altijd nog wel een vluchtstrook, maar in het Nauw van Calais met een kudde stroom tegen en een lekker windje wordt het echt belangrijk dat je motortje blijft knorren. Het zal moet dus maar een complete revisie worden, stel ik mij voor.
Heeft er iemand een contact waar ik een revisie aan kan uitbesteden? Hoe is het de schrijver van deze post vergaan.....(sorry; vervelend woord als het over bootjes gaat)
Arianne
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 aug 2014, 23:54

Re: Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor Pininfarina504 » 04 sep 2014, 08:54

Nieuwe zuigers met bussen bussen ,gloeibougies, verstuivers, pakkingen ,leidingen ,filters, krukas en verstuivers heb ik nog wel voor je liggen.
Volgens mijn ben je dan al een heel eind op scheut.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor tonnie2861 » 13 jun 2015, 09:43

Ik heb precies het zelfde probleem, boot gewoon hele winter in het water gelegen met koelvloeistof in in het gesloten systeem.
nu bij de boot gekomen om hem wetot boven er voor de eerste keer te starten, kijk eerst oliepeil na en die staat tot bovenaan de peilstok.
Bij het aftappen van de motorolie komt er eerst 3 ltr koelvloeistof uit, deze is niet vermengt met de olie en is er in de winter op de een of andere manier in gelopen.
Nu is de vraag hoe dit mogelijk is zonder dat de motor heeft gelopen van de winter en de motor heeft eind vorig seizoen gewoon zonder storingen gewerkt en zo ook de winter in gegaan.
wat moet er nu aan de motor gebeuren om dit euvel te verhelpen..

tonieeeee
tonnie2861
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 jun 2015, 09:15

Re: Indenor XDP490 met koelvloeistof in carter

Berichtdoor KEES404 » 29 okt 2015, 12:37

Misschien wat late reactie

Er zijn een paar oorzaken voor dit probleem

Oude koelvloeistof kan mogelijk bevriezen en inwendig in de kop eea doen scheuren
Koppakking kan ook de oorzaak zijn
Zolang de motor af en toe draait kan de lekkage verscholen blijven doordat ge lekkende vloeistof verdampt
Voetpakkingen van de bussen
Dit is het meest waarschijnlijke
Bij deze type motoren "bewegen" de bussen op en neer(Oudere koppakkingen)
Dat zijn geen milimeters maat micrometers
Ook bij opwarmen en afkoelen worden de bussen " langer" en "korter"
Dit gaat heel lang goed tot er een moment ontstaat dat de koelvloeistof moleculen genoeg ruimte hebben om door de ontstane kleine spleetjes door te sijpelen met resultaat zich een langzaam vullen carter

Lek stop eiwitten e.d. helpen niet

Helaas een remedie blijft er over

Motor demonteren en nieuwe voetpakkingen monteren
Kijken of de zuigers en bussen in goede staat zijn en gewoon nieuwe zuigerveren monteren en terugplaatsen
Doe hetzelfde met de krukas en drijfstanglagers
Bootmotoren worden niet zoveel belast en de belasting is vrij constant
Toerental is beduidend lager als in auto's
Dan kan je met weinig kosten weer jaren lang vooruit
Het is een feit dat bootmotoren vaker problemen hebben na langdurige stilstand
Ook is de temperatuurregeling in boten vaak een mankement door te lage motortemperatuur

80 graden is het meest optimale

Laat even weten of en vooral hoe je het euvel hebt verholpen

Kees
Dr Indenor
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden
KEES404
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 15 mei 2005, 23:14
Woonplaats: KROMMENIE


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten