Beste allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum. Geen peugeotrijder, maar wel een peugeotvaarder .
Wij hebben een Doerak 950 AK met daarin een Peugeot Indenor XDP490. De motor wordt gekoeld door een gesloten koelsysteem, de koelvloeistof die door het blok gaat, gaat ook door een buis die onder het schip doorloopt. Ik heb dus een gewone droge uitlaat en geen tweede waterpomp die buitenwater aanzuigt voor de koeling van de koelvloeistof. Voor de liefhebbers twee foto's hieronder. De afgelopen 7 jaar hebben we vrijwel probleemloos met de boot gevaren. Het enige wat ik heb vervangen is het opvoerpompje.
Ik ben geen monteur, maar vind het wel leuk om het onderhoud zo veel mogelijk te doen. Ik heb dit forum al een tijdje geleden ontdekt en vind het leuk om hier mee te lezen over alle Indenor zaken.
Wat is nu het probleem? Een paar weken geleden ging ik naar de boot met het doel de olie te verversen. Bij controle bleek het expansievat met koelvloeistof leeg te zijn en het oliepeil stond ruim boven de max. Bij het aftappen van de olie kwam er eerst bijna pure koelvloeistof en pas daarna begon de olie te komen. De lekkage heeft plaatsgevonden tijdens stilstand er heeft geen vermenging plaatsgevonden. Het gecombineerde expansievat/inlaat-/uitlaatspruitstuk is niet inwendig lek, heb ik gecontroleerd. Ook nog nooit last gehad van een te warme motor, dus ik verdenk de koppakking ook niet direct. Ik heb begrepen dat de losse cilinderbussen vaak de boosdoener zijn, maar dat betekent motor uit de boot en blok uit elkaar. Zeg maar revisie.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of er nog voldoende onderdelen voor de Indenor XDP490 voorradig zijn, met als achterliggende vraag of het nog verstandig is om veel geld aan een reparatie uit te geven. Een reparatie mag best geld kosten, maar dan wil ik wel graag een redelijke zekerheid dat ik weer een aantal jaren vooruit kan.
Alvast bedankt voor de reacties. Als er nog vragen zijn, roept u maar.
Geert