Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 16 maart 2015, 22:27

Mijn 5-deurs 205 generation 1.4 Benzine is aan groot onderhoud toe. Hier een aantal punten:
- vervanging distributieriem
- vervanging koppakking (uiteraard komt er een MLS in :wink: )
- vervanging radiateur
en nog een heel aantal punten die ook nog moeten gebeuren maar minder prioriteit hebben.

Nu zit ik met het dilemma dat dit mijn auto is die ik eigenlijk dagelijks gebruik. Ondertussen ben ik wel een 205 roland garros (hatchback) aan het opknappen maar deze is nog niet klaar om als vervangende auto te dienen. Dus ik probeer een aantal mogelijkheden te verzinnen om het onderhoud zo snel en makkelijk mogelijk te laten verlopen.

Het huidige blok is een KDX met DIS onsteking (zonder rotor), de teller staat rond de 225.000 KM.
Ik heb nog 2 blokken (KDY, 114.000 en 180.000 KM) staan met rotor ontsteking. Eventueel ook met computer maar exclusief kabelboom.

Nu zijn er drie optie`s:

optie 1:
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een KDY blok op te knappen met: nieuwe distributieriem, waterpomp, spanrol, koppaking en eventuele andere zaken. En dan dit opgeknapte blok te verwisselen met het KDX blok. Kritisch punten hieraan: Hoe bouw je de onsteking over? Is de nokkenas anders waardoor de (KDX) computer er niet mee overweg kan?

optie 2: De kop van een KDY opknappen en deze uitwisselen. Wederom geen idee hoe het zit met de onsteking en de nokkenas?

optie 3: Niks van een KDY gebruiken en het onderhoud gewoon aan het KDX blok doen en eventuele ongemakken voor lief nemen.

optie 1 en 2 zorgen ervoor dat ik op m`n gemak alles kan vervangen en overal makkelijk bij kan.

De informatie die ik tot nu toe op heb kunnen zoeken wat betreft het verschil in nokkenassen is dit:
een tabel op de website van suzukituning: http://www.suzukituning.com/PSA/TU3Tuning/TU3Tuning.htm?sub_category_id=22&cat_category_id=2
en een plaatje ergens van internet vandaan: https://www.dropbox.com/s/pljk95x4qrz564n/TU_Cam_Timings.JPG?dl=0

Dus de nokkenassen zijn verschillend. Maar geeft dit problemen? Of kan ik ook de computer gewoon ompluggen als ik wissel naar een KDX?

Iemand suggesties?
Laatst bijgewerkt door Knoetie op 28 mei 2015, 16:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor MarcoPeus » 17 maart 2015, 09:53

Gewoon alles origineel laten en zaterdagochtend beginnen aan de distributie en koppakking.
Als je een ervaren sleutelaar bent moet dat in een weekend te doen zijn, ben je geen ervaren sleutelaar bent zou ik t niet doen en al helemaal niet beginnen aan die andere opties die je aangeeft.
Vergeet niet om 10 kopbouten te pakken, die willen nog wel eens knakken.
Spanner en waterpomp vervang je ook neem ik aan? Alsmede de kleppendekselpakking
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 17 maart 2015, 11:32

Is het een vereiste om de kop te laten vlakken? Nog nooit de motor oververhit gehad. Als dit niet hoeft te gebeuren is het uiteraard makkelijker om snel te werken.
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor MarcoPeus » 17 maart 2015, 12:50

Als het blok niet heet is gelopen dan is het niet altijd noodzakelijk. E.e.a. zal duidelijk worden als je de kop demonteert. Dan zou ik ook meteen de klepsteelrubbers (laten) vervangen als je toch bezig bent
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 17 maart 2015, 17:22

Vervangen van de klepsteelrubbers staat inderdaad ook op de planning.

Haalt dat nu veel uit wat betreft compressie, het vlakken van een kop of het gebruik van een dunnere koppakking? De MLS pakking is namelijk een stuk dunner.
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor MarcoPeus » 17 maart 2015, 18:05

Ik denk niet dat je t zult merken
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor EH Autoservice » 17 maart 2015, 21:47

De "standaard" MLS pakking van een TU5J4 is 1,57 mm dik , zelfde dikte als een standaard 1,4 pakking .......... :idea:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 17 maart 2015, 21:55

En al pak je een pakking van een TU5J P 4? Deze is een stukje dunner. Resulteert dit nog in een klein verschil in koppel of vermogen?
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor MarcoPeus » 17 maart 2015, 21:57

Dat verschil is zo minimaal, dat merk je niet. Je hebt er meer aan om nieuwe bougies/olie/filters te plaatsen dan om 0,1mm minder koppakking dikte te hebben qua koppel/vermogen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor EH Autoservice » 18 maart 2015, 01:05

Verschil daar tussen is 1 hele mm !
Dat scheelt dus ook nogal wat ......
Ik ga dat toevallig van de week weer doen bij een 16v 8-)
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 18 maart 2015, 08:58

Maar kan je dit bij een standaard blok doen? of krijg je dan problemen met pingelen (op euro 95)?

Geen idee hoe ik dit uit moet rekenen. Al kijk je naar andere blokken:

Standaard compressie is 1:9,3 bij een KDX (aluminium onderblok)
compressie is 1:9,9 bij een KFX (ijzeren onderblok, hogere compressie zuigers en andere nokkenas)

Dus lijkt het me dat het geen kwaad kan of wel?

Aantal problemen die op kunnen treden:

Pingelen door te hoge compressie.
Interverentie (kleppen die tegen de zuiger aanlopen).
Timing van de nokkenas (afstanden worden korter voor de distributieriem).

Maar het lijkt me dat er nog wel marge is toch?
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor EH Autoservice » 18 maart 2015, 15:06

Voor een standaard blokje zou ik het NIET doen .

Ik pas het wel vaak toe , maar dan hebben we het over specifiek opgebouwde motoren , die ofwel een chip op maat krijgen , andere brandstofdrukregelaar , of voorzien zijn / worden van een programmeerbaar management :idea:

Euro 95 zoals je zegt , is sowieso uit de boze :roll:
Die rommel willen we niet in onze (specifieke) motoren ......
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 20 maart 2015, 13:19

Is het nog nodig om de cilinderbussen vast te zetten tijdens deze werkzaamheden?

In de vraagbaak word gezegd van wel, de Haynes zeg van niet tenzij de krukas verdraaid moet worden.
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor MarcoPeus » 20 maart 2015, 13:37

Kop lichten, krukas vanaf blijven. Auto ook niet verplaatsen/duwen/rollen tijdens t werk.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor Knoetie » 21 maart 2015, 20:44

weet iemand eigenlijk het verschil in gewicht tussen een onderblok van alluminium (KDX) of van ijzer (KDY)?
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Aanpak groot motoronderhoud TU-motor

Berichtdoor RG1992 » 22 maart 2015, 00:20

Het verschil zal best wat kilo's zijn. Het verschil tussen een Generation en een GR is 40 kilo. Het grootste verschil zal denk ik in het onderblok zitten, al kan er natuurlijk ook nog een klein verschil in de overige onderdelen zijn. Ik denk dat het verschil tussen deze motorblokken dus best eens 20 kilo kan zijn, maar misschien zit ik er volledig naast...
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten