Defect gasklephuis/positiesensor?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 22 maart 2015, 23:13

Al sinds ik mijn Roland Garros (1992) heb rijdt deze heel schokkend (zeker bij koude motor). Onder de 3000 toeren vallen de toeren elke paar seconden terug en gaan vervolgens weer omhoog. Het is net alsof je ineens een bougiekabel eraf trekt en weer vast maakt, maar volgens mij heeft het niks met de ontsteking te maken. Boven de 3000 toeren loopt de motor prima.
Ook is het zo dat de toerentallen erg onregelmatig zijn. Soms loopt hij stationair netjes 1300 toeren (koud) en zakt dan naar een paar minuten naar zo'n 900 toeren (warm), maar soms loopt hij ook zeer onregelmatig rond de 2000 toeren. Bij lagen toerentallen wil de motor ook nog wel eens afslaan.
Bij het uitlezen van de ECU krijg ik (alleen) foutcode 33, wat betrekking heeft op de gaskleppositiesensor. Als ik de accupolen loskoppel en hiermee de ECU reset, loopt de motor een heel stuk beter. Echter, als ik de auto de volgende dag start loopt hij weer voor geen meter! Zou het gasklephuis/sensor inderdaad de oorzaak kunnen zijn van het bovengenoemde probleem? En zo ja, hoe kan ik dit oplossen? Hoe ziet deze gaskleppositiesensor eruit en moet deze specifiek van een andere 1.4 TU motor afkomstig zijn?

Alvast bedank :)
Laatst bijgewerkt door RG1992 op 23 maart 2015, 22:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor EH Autoservice » 23 maart 2015, 08:39

Typisch de zeer bekende storing gaskleppositiesensor .

Niet los leverbaar , dan wordt het een gasklephuis vervangen , 2e hands meestal ook slecht , nieuw is duur :?
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor ~Orin » 23 maart 2015, 16:14

Heb je de stappenmotor al uitgesloten? Ik kreeg ook hele rare dingen doordat deze niet naar behoren werkte...
Mocht dat het probleem niet zijn heb ik nog een sensor liggen hier, werkend en schoon gemaakt. :wink:

Mvg, Orin.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 23 maart 2015, 16:38

De stappenmotor functioneert ook niet 100% geloof ik, maar ik denk dat de gaskleppositiesensor het probleem is.

Orin, ik dacht dat je die sensor niet schoon kon maken omdat je dan de koolstofbanen zou beschadigen :-?
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor ~Orin » 23 maart 2015, 16:43

En uitlezen al geprobeerd? :-)

P.S. Ik zou niet weten waarom je hem beschadigd als je hem alleen maar losschroeft en niet hevig over de banen heen schuurt..
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 23 maart 2015, 18:17

Bij het uitlezen van de ECU kreeg ik foutcode 33, de gaskleppositiesensor. Ik wilde alleen ff zeker weten of de problemen inderdaad het gevolg zijn van een kappotte sensor.

Zelf heb ik er geen verstand van, maar had het op internet gelezen dat zelfs als je met een doek over de koolstofbanen heen wrijft, deze al beschadigd raken. Of het waar is, ik weet het niet :?:
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor Steven- » 23 maart 2015, 20:55

Loshalen van de gaskleppositiesensor is niet aan te raden :!: Ik heb bij mijn ex-Accent en XR, beiden afkomstig uit 1991, ook last gehad van deze problemen. Bij mijn Accent is toen de gaskleppositiesensor wel losgehaald en hebben we deze vervangen voor een andere sensor. Maar doordat er geen afstelwaardes bekend zijn gaat het toch niet goed. De auto loopt er wel op, maar het motormanagementlampje gaat te pas en te onpas aan en ik heb het idee dat de auto er helemaal niet lekker op loopt. De gaskleppositiesensor zit niet voor niets vastgeborgd aan de monopoint zelf. Pas toen we een compleet andere monopoint van de sloop op de Accent hadden gezet begon 'ie weer lekker te lopen. De merkte ik direct aan het motorgeluid en aan de uitlaat was ook te zien dat de verbranding weer op een correcte wijze geschiedde.

Voor mijn XR en CJ (bij de laatste uit voorzorg) heb ik twee compleet nieuwe aangeschaft, maar je wilt echt niet weten wat dat gekost heeft. Ik zou dus gewoon even uitkijken naar een exemplaar van de sloop. Een echt structurele oplossing is dat misschien niet, er zit geen briefje bij hoe lang dat exemplaar het nog vol gaat houden. Maar vaak kun je er wel weer even mee vooruit. Mijn Accent deed het na die reparatie weer perfect. :-)

Feit is wel dat die gasklephuisproblemen zich voordeden bij de eerste 205'jes die uitgerust waren met injectie. Die weerstandbaan van koolstof ging bij de eerste exemplaren vaak kapot, waardoor die sensor gaat storen. De gevolgen zijn slecht lopen, uitvallen op de meest ondefinieerbare momenten en knipperende motormanagementlampjes. Ze zijn in de garantieperiode bij bosjes vervangen, maar niet allemaal natuurlijk. En mijn ex-Accent en XR vielen dus onder die laatste categorie. Been There, Seen That... :-|

Misschien zijn er wel forumleden die nog ergens een exemplaar voor een 1360cc uit 1992 ergens weten te liggen of in ieder geval voor je kunnen uitkijken naar een exemplaar?
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor ~Orin » 23 maart 2015, 21:25

Hm, dat is het hem nou juist, ik heb hier een sensor liggen uit een generation uit 1997. Lijkt mij dat deze gewoon in orde is :?
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor Steven- » 23 maart 2015, 21:37

Die kan inderdaad in goede staat zijn, maar je krijgt hem dus niet meer perfect op de monopoint van deze RG. Zo ontzettend jammer dat ze niet los uitwisselbaar zijn, bij andere merken kan dit wel.. :evil:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 23 maart 2015, 22:43

Ok, ontzettend bedankt voor de reacties!
Als ik het dus goed heb begrepen moet ik een geheel nieuw (gebruikt) gasklephuis aanschaffen (met evt een nieuwe stappenmotor) :?:

Orin, ik denk dat ik voor alle zekerheid dan nog even door zoek naar een gebruikt exemplaar uit 1992 :)
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor Steven- » 23 maart 2015, 23:04

Dat is inderdaad de beste optie. Volgens mij is het ook nog enigszins belangrijk om naar het productiejaar van de monopoint te kijken. Zo durf ik niet te zeggen of een monopoint van een Génération direct past op je RG. Als de huidige stappenmotor niet goed regelt is het inderdaad verstandig ook die te vervangen.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 23 maart 2015, 23:19

Ok, dank! Ik ga opzoek naar een nieuwe ;-)
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor ~Orin » 24 maart 2015, 22:47

Succes met de zoektocht! :wink:

Mvg, Orin.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor CinqCentCinq » 28 maart 2015, 22:59

Het gasklephuis van de 1.4 Génération is anders want die heeft een kleinere gasklep :!:

Je moet dus een gelijkwaardig exemplaar hebben van een oudere 1400 TU met een Bosch monopoint, en die mag ook uit een ander PSA model uit die periode komen. (106, 306, 309, AX, ZX)

Het is dan wel belangrijk om te controleren of er eventueel nog aansluitpunten van slangetjes omgezet moeten worden, en ik zou ook het bovendeel van de monopoint met daarin de injector e.d. overzetten van de originele.

Een nieuwe is het allerbeste maar zie die maar eens te vinden voor een redelijke prijs...
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 29 maart 2015, 01:37

Bedankt voor de extra info Diego, ik ga een zo goed mogelijk exemplaar proberen te vinden ;-)

Ik vraag me alleen nog één ding af. De acceleratie van een XS (injectie) van 0 naar 100 is 10.6 seconden. Aangezien een Génération een kleinere gasklep en een andere versnellingsbak heeft dan een XS, dan zou deze toch een langzamere acceleratie moeten hebben dan een XS? Volgens de boekjes is de acceleratie van een Génération echter ook 10.6 seconden :???:
Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor CinqCentCinq » 29 maart 2015, 02:45

Dat laatste vraag ik me ook al jaren af... XS'jes (en sowieso de oudere 1400 TU's) met injectie zijn duidelijk (iets) feller maar op papier staan ze inderdaad allemaal op 10,6...
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 29 maart 2015, 12:29

Het is inderdaad erg onduidelijk. Volgens de boekjes zou een XS met carburateur een langzamere acceleratie hebben dan een injectie model, terwijl de carburateur versie 5pk meer heeft! Als je op YouTube kijkt, dan lijkt de carburateur versie ook sneller te zijn dan de injectie modellen, terwijl de boekjes het tegenovergestelde beweren.
Ook als je op internet kijkt naar filmpjes van de acceleratie van de XS injectie modellen, zitten deze allemaal rond de 9 seconden en niet rond de 10.6 seconden :-?

En is het ook niet zo dat, naast de kleinere gasklep en een andere versnellingsbak, de Générations een smallere luchtinlaat hebben ten opzichte van een XS?
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor willem_jacobs » 29 maart 2015, 13:27

dat klopt allemaal, maar volgens mij gaan jullie hier allemaal voorbij aan de versnellingsbak verhoudingen... de nieuwste bakken (generation / forever) hebben een relatief korte bak (motor draait meer toeren) waardoor het geheel weer sneller is, echter met een lagere topsnelheid
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor Knoetie » 29 maart 2015, 15:08

Dat de gasklep anders wist ik niet.

Maar er zit ook een verschil in de nokkenas tussen de generation en de XS. Tenminste het aluminium blok (KDX) dat ik heb in m`n generation heeft het maximum koppel 111 Nm op 3400 toeren. De XS (ijzer, KDY) daarentegen pas op 109 Nm op 4000 toeren.

Ook het maximum vermogen komt op een ander toerental beschikbaar. Generation 75pk op 5800 toeren. XS 75pk op 6200.

Gecombineerd met de andere eindreductie in de versnellingsbak zal dit wel impact hebben. Wat nu sneller is heb ik geen idee van. Het ene rijd wat sportiever en de ander wat zuiniger. Maar ik geloof niet dat er gigantische verschillen zijn.

In mijn RG komt een 106 1.4 XSI blokje. Net wat pittiger, ik ben erg benieuwd hoe dat rijdt.
Knoetie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 apr 2014, 09:58

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor CinqCentCinq » 29 maart 2015, 22:41

De Génération met 1400 heeft een gasklep die net zo groot (klein) is als bij een oudere 1100, met een extra geknepen luchtpijp naar het luchtfilter. Die kun je voor ietsje meer pit vervangen voor een grotere pijp uit een oudere 1100.

De oudere types met 1400 hadden een grotere gasklep en een extra grote luchtpijp. Een XS had daarnaast ook nog een extra korte bak waardoor de motor sneller op toeren komt en daardoor nog feller is.

De overige verschillen heb ik me nooit in verdiept, maar ik weet wel dat je het iets merkt tijdens het rijden met een standaard 205, en bij een XS met de korte bak zelfs duidelijk.
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Defect gasklephuis/positiesensor?

Berichtdoor RG1992 » 08 mei 2015, 21:18

Even een update.
Heb vandaag een nieuw gebruikt gasklephuis + stappenmotor ( met dank aan Knoetie :-) ) gemonteerd en hij loopt beter dan ooit! Ik heb zelf nog wat pakkingen opnieuw gemaakt en van de gelegenheid gebruik gemaakt, nu alles toch gedemonteerd was, om ook gelijk andere onderdelen schoon te maken, slangetjes beter vast te zetten, draaipunten te smeren etc. Vandaag heb ik dan alles weer gemonteerd en verrassend genoeg startte de motor meteen! Ik had verwacht dat het wel even een minuut zou duren, aangezien er geen brandstof meer in de leidingen zat. Ik kon niet goed beoordelen of de oude stappenmotor kapot was, aangezien de motor al erg slecht liep door de kapotte gaskleppositiesensor. Ik ben blij dat ik toch gelijk de stappenmotor vervangen heb, want hij loopt nu mooi 1300 koud en 950-1000 warm. Ook wordt het toerental nu goed "opgevangen", als je het gas intrapt, zakt hij daarna langzaam terug vanaf 1300 toeren (dit gebeurde eerst niet en zakte gelijk terug naar zo'n 500-600 toeren, waarna de motor afsloeg). Het schokken en afslaan tijdens het rijden is nu ook verdwenen en hij rijdt nu erg soepel. Ik heb nadat ik de stappenmotor ingeleerd had ook nog even de ECU uitgelezen en waar ik eerst 11-33-12 kreeg, kreeg ik nu alleen 11-12. Conclusie, foutcode 33 is verdwenen :mrgreen: !
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten