Loshalen van de gaskleppositiesensor is niet aan te raden
Ik heb bij mijn ex-Accent en XR, beiden afkomstig uit 1991, ook last gehad van deze problemen. Bij mijn Accent is toen de gaskleppositiesensor wel losgehaald en hebben we deze vervangen voor een andere sensor. Maar doordat er geen afstelwaardes bekend zijn gaat het toch niet goed. De auto loopt er wel op, maar het motormanagementlampje gaat te pas en te onpas aan en ik heb het idee dat de auto er helemaal niet lekker op loopt. De gaskleppositiesensor zit niet voor niets vastgeborgd aan de monopoint zelf. Pas toen we een compleet andere monopoint van de sloop op de Accent hadden gezet begon 'ie weer lekker te lopen. De merkte ik direct aan het motorgeluid en aan de uitlaat was ook te zien dat de verbranding weer op een correcte wijze geschiedde.
Voor mijn XR en CJ (bij de laatste uit voorzorg) heb ik twee compleet nieuwe aangeschaft, maar je wilt echt niet weten wat dat gekost heeft. Ik zou dus gewoon even uitkijken naar een exemplaar van de sloop. Een echt structurele oplossing is dat misschien niet, er zit geen briefje bij hoe lang dat exemplaar het nog vol gaat houden. Maar vaak kun je er wel weer even mee vooruit. Mijn Accent deed het na die reparatie weer perfect.
Feit is wel dat die gasklephuisproblemen zich voordeden bij de eerste 205'jes die uitgerust waren met injectie. Die weerstandbaan van koolstof ging bij de eerste exemplaren vaak kapot, waardoor die sensor gaat storen. De gevolgen zijn slecht lopen, uitvallen op de meest ondefinieerbare momenten en knipperende motormanagementlampjes. Ze zijn in de garantieperiode bij bosjes vervangen, maar niet allemaal natuurlijk. En mijn ex-Accent en XR vielen dus onder die laatste categorie.
Been There, Seen That... Misschien zijn er wel forumleden die nog ergens een exemplaar voor een 1360cc uit 1992 ergens weten te liggen of in ieder geval voor je kunnen uitkijken naar een exemplaar?
Mvg, Steven.
205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''
Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!