Peugeot 206 xs 1.6 koelvloeistof verlies

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 206 xs 1.6 koelvloeistof verlies

Berichtdoor Amazon66 » 06 mei 2015, 08:35

Ik zal me even kort voostellen gezien dit mijn eerste postje op dit forum is.

Naam is Jeroen en gek van autos vooral oldtimers. Ik doe alles zelf aan mijn volvo amazon uit 1966 maar de peugeot 206 xs 1.6 van mijn vriendin is nog onbekend terrein voor me. Helaas begint deze nu ook wat kuren te vertonen en hopelijk kan ik hier zelf mee aan de slag.

Het volgende is er aan de hand:

Koelvloeistof lekkage in de buurt van de thermostaat, thermostaat heb ik vervangen (mede omdat de motor wat aan de koele kan liep) hier is de lekkage nu over maar hij lekt ook ronde het thermostaathuis(?) daar waar de thermostaat invalt. Een soort aluminium blok welke tegen het blok vast zit. Is deze redelijk makkelijk los te halen? Zit hier een soort pakking tussen? Weet iemand nog valkuilen als ik hier de bol lostrek?

Volgende probleem is het wegvallen van de snelheidsmeter, alle meters werken behalve de snelheid. Het blokje geeft dan ook merkbaar minder power en de auto houdt in. Ik heb geprobeerd te zoeken online maar kom hier niets over tegen. In eerste instantie dacht ik aan een elktrische storing in de klokkenwinkel maar gezien het inhouden twijfel ik hier toch aan. Vreemde is ook dat het af en toe is.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en alvast dank daarvoor.

Jeroen
Amazon66
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 mei 2015, 08:27

Re: Peugeot 206 xs 1.6 koelvloeistof verlies

Berichtdoor MarcoPeus » 06 mei 2015, 09:48

Welkom Jeroen,

Heb je ook een storing op t scherm staan als je dit gebeurt? Dan zou ik zeggen uitlezen van de auto.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 206 xs 1.6 koelvloeistof verlies

Berichtdoor Amazon66 » 06 mei 2015, 10:23

Dank!

En bedankt voor je snelle reaktie. er gebeurt verder niets, alleen de snelheidsmeter werkt niet.

Lastige is dat dit niet vaak het geval is maar soms vaak achter mekaar en dan weer een tijdje niet.

-edit: maar het eerste wat ik wil aanpakken is de koelvloeistof lekkage :D
Amazon66
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 mei 2015, 08:27

Re: Peugeot 206 xs 1.6 koelvloeistof verlies

Berichtdoor EH Autoservice » 06 mei 2015, 13:10

Gewoon huisje los schroeven , alles schoon en vetvrij maken , en terug met vloeibare pakking , simpel :wink:

Snelheids signaal zou weg kunnen vallen , nu zijn er 2 opties waar dat vandaan komt :
Gever in de versnellingsbak , wil weleens stuk gaan .
Als er ABS op zit , kan het snelheidssignaal ook uit de ECU van de ABS komen .......
Diagnose er aan , en/of snelheidspuls gaan meten is de enige manier om er achter te komen waar het mis gaat , of je moet lukraak dingen gaan vervangen :?
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Peugeot 206 xs 1.6 koelvloeistof verlies

Berichtdoor Amazon66 » 08 mei 2015, 10:04

Thanks, ik ga morgen met het thermostaathuis aan de slag, moet lukken dan lijkt me.

Vwb de snelheidsmeter: die gever welke in de versnellingsbak zit, heeft deze ook invloed op het motormanagement? Dit gezien de pit van het motortje behoorlijk wegvalt als de snelheidsmeter het niet doet?

Groet Jeroen
Amazon66
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 mei 2015, 08:27


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten