306 slaat niet meer aan

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 09 mei 2015, 00:24

Hallo,

Bij een 306 1.4 uit 1998 3drs heb ik het volgende probleem:
Donderdag sloeg de motor af en wil nu niet meer aanslaan.
Ik heb de bobine gecontroleerd en die geeft gewoon een vonk.
Ik heb bij de injector rail gecontroleerd, maar heb daar geen brandstof. Als je de brandstofleidingen los haalt bij de pomp komt er daar ook geen brandstof uit, ook niet terwijl je de pomp hoort pompen.

Tevens als het contact aanstaat in stand 1, dan branden het olielampje en het acculampje. Als je de sleutel dan doordraait tot de motor start, gaan beide lampjes uit en gaat het handremlampje branden.
Als je dan de sleutel loslaat en het contact uitzet, blijft het olielampje (en soms ook het acculampje) heel flauw branden voor ongeveer 10 a 15 seconde en begint het schermpje van de radio en binnenverlichting heel flauw te knipperen, je hoort ook de sloten in de deur tikken.

Ik heb de brandstofpomp al vervangen.
BDP sensor heb ik schoongemaakt, maar niet vervangen.
Brandstofpomp relais heb ik vervangen.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt voor alle reactie.

Groet Mark
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor MarcoPeus » 09 mei 2015, 09:31

Hoofdrelais? Inertie schakelaar? Geen idee of die er op zitten maar dat zijn 2 mogelijkheden wellicht.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 09 mei 2015, 09:43

MarcoPeus schreef:Hoofdrelais? Inertie schakelaar? Geen idee of die er op zitten maar dat zijn 2 mogelijkheden wellicht.

Waar zou die inertie schakelaar ongeveer moeten zitten?
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor maan » 09 mei 2015, 10:18

lege tank?
Brandstoffilter verstopt?
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 09 mei 2015, 10:41

maan schreef:lege tank?
Brandstoffilter verstopt?

Tank zit helemaal vol, heb hem donderdag nog volgegooid.
De benzine wordt al niet uit de benzinepomp gepompt en het filter dat onder de pomp in de tank zit is "schoon".
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor maan » 09 mei 2015, 10:51

de tank zit vol, je hebt de brandstofpomp al vervangen, het zeefje eronder is schoon, je hoort de pomp zoemen en toch meet je bij de pomp geen brandstofopbrengst?? Dan is de pomp misschien verkeerd om aan gesloten, of trekt de tank vacuum doordat de ontluchting dicht zit. Heb je het al geprobeerd met de tankdop eraf?
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 09 mei 2015, 10:56

maan schreef:de tank zit vol, je hebt de brandstofpomp al vervangen, het zeefje eronder is schoon, je hoort de pomp zoemen en toch meet je bij de pomp geen brandstofopbrengst?? Dan is de pomp misschien verkeerd om aan gesloten, of trekt de tank vacuum doordat de ontluchting dicht zit. Heb je het al geprobeerd met de tankdop eraf?

Nee heb ik nog niet geprobeerd. Ook nog niet bij stil gestaan. Ga ik vanmiddag of morgen even testen.

Bedankt alvast voor alle reacties. :D
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor MarcoPeus » 09 mei 2015, 13:09

Markie-mark schreef:
MarcoPeus schreef:Hoofdrelais? Inertie schakelaar? Geen idee of die er op zitten maar dat zijn 2 mogelijkheden wellicht.

Waar zou die inertie schakelaar ongeveer moeten zitten?


Hij zit onder de motorkap maar waar hij bij een 306 precies zit weet ik niet maar hij ziet er zo uit:
Afbeelding
Een rode of zwarte dop in ieder geval.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 09 mei 2015, 13:15

MarcoPeus schreef:
Markie-mark schreef:
MarcoPeus schreef:Hoofdrelais? Inertie schakelaar? Geen idee of die er op zitten maar dat zijn 2 mogelijkheden wellicht.

Waar zou die inertie schakelaar ongeveer moeten zitten?


Hij zit onder de motorkap maar waar hij bij een 306 precies zit weet ik niet maar hij ziet er zo uit:
Afbeelding
Een rode of zwarte dop in ieder geval.


Ja die had ik zien zitten, alleen ik ken hem als botsknop.
Maar deze zit niet aangesloten. En er zit ook geen stekker in de buurt die erop zou kunnen.
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 10 mei 2015, 12:12

maan schreef:de tank zit vol, je hebt de brandstofpomp al vervangen, het zeefje eronder is schoon, je hoort de pomp zoemen en toch meet je bij de pomp geen brandstofopbrengst?? Dan is de pomp misschien verkeerd om aan gesloten, of trekt de tank vacuum doordat de ontluchting dicht zit. Heb je het al geprobeerd met de tankdop eraf?


Heb het geprobeerd zonder de tankdop, maar ook dan komt er geen brandstof uit de pomp :cry:
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Keezx » 11 mei 2015, 20:13

Tankzeef verstopt?
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor Markie-mark » 11 mei 2015, 20:19

Ik heb het probleem gevonden :D . De massakabel tussen de versnellingsbak en de carrosserie was gebroken. De auto maakte daar dus sluiting. Heb een andere kabel gemonteerd en de auto rijdt weer als een zonnetje :D .

Bedankt voor alle reactie en het meedenken.

Groet Mark
Markie-mark
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 mei 2015, 23:54

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor MarcoPeus » 11 mei 2015, 20:25

Soms kan 't zo simpel zijn dat 't voor je neus ligt en je 't niet ziet. Zo ook hiermee.
Weer opgelost en verder rijden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 306 slaat niet meer aan

Berichtdoor 404noir » 15 jul 2015, 11:57

Markie-mark schreef:Ik heb het probleem gevonden :D . De massakabel tussen de versnellingsbak en de carrosserie was gebroken. De auto maakte daar dus sluiting. Heb een andere kabel gemonteerd en de auto rijdt weer als een zonnetje :D .


Even nog voor het goeie begrip:
als een massa kabel breekt is er geen sprake van (kort) sluiting maar juist van een onderbreking van de betreffende stroomkring.
een blok/bak moet om te kunnen werken een goeie massa verbinding hebben naar de min van de accu. Vaak loopt deze via de carrosserie waarbij de carrosserie dan weer een korte kabel naar de minpool van de accu heeft. massa strips/kabels hebben de neiging te corroderen en als je ziet dat zo'n strip/kabel groenig is uitgeslagen (koperoxide) dan weet je dat het hoog tijd is om die kabel te vervangen.

mooi dat je de fout hebt gevonden, dit soort fouten zijn soms lastig op te sporen.
Het is bij oude auto's sowieso een goeie gewoonte om extra aandacht te besteden aan alle massa verbindingen op en aan de auto. Dat kan je een hoop electrische problemen schelen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron