Kort inhouden bij gas geven

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kort inhouden bij gas geven

Berichtdoor Johan203 » 22 mei 2015, 10:16

Van mijn 203c heb ik recentelijk de bobine, de contactpunten en bougies vervangen. De ontsteking staat goed, bedrading is in orde. Ook heb ik de carburateur schoongemaakt. Stationair en bij kruissnelheid loopt de motor als een zonnetje. Op het moment dat ik tijdens het rijden, na het gas te hebben losgelaten weer gas geef, houdt de motor heel even in om daarna weer prima te lopen. Wat kan dat zijn?
Johan203
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 apr 2005, 18:23
Woonplaats: IJsselmuiden

Re: Kort inhouden bij gas geven

Berichtdoor 403diesel » 22 mei 2015, 11:24

Membraan acceleratiepomp kapot waarschijnlijk. Of eventueel de vacuumvervroeger.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Kort inhouden bij gas geven

Berichtdoor 404noir » 26 mei 2015, 16:03

Lekkende acceleratie pomp membraan kan je vaak wel zien aan de buitenkant, dan zie je lekkage sporen in de buurt onder de acceratiepompkamer van de carb zitten.
Je kan het ook vaak wel zien als de motor draait zonder aangesloten luchtfilter. Je kijkt dan van boven recht in de venturi. Als je dan met de hand aan de carb enkele gas stoten geeft moet je uit het accelaratiepomp buisje een spray benzine zien komen. Is dat niet zo dan is het membraan lek.

Nog een mogelijke oorzaak: een lekkende voetpakking of los lopende carburateur moeren. Dan wordt er valse lucht aangezogen langs de voet van de carb en is het mengsel ook strucureel te arm.

Een probleem met de vacuum verstelling is ook mogelijk. Je zou kunnen checken op vervuiling tussen grondplaat en contactpuntplaat. Eventueel een beetje smeren met lichte olie.
Je kan met een vacuumpompje (of door aan het slangetje te zuigen) checken of de grondplaat wel verstelt als je de boel vacuum zuigt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Kort inhouden bij gas geven

Berichtdoor Johan203 » 26 mei 2015, 20:00

Bedankt voor de reacties. Tips ga ik langslopen. De carburateur zit met nieuwe pakkingen goed vast. Is er nog een trucje om het aanzuigen van valse lucht te testen?
Ik zie geen lekkage onder de acceleratiepomp. Moet ik deze dan nog loshalen om het membraan te controleren? De inspuiting bij gasgeven in de venturi lijkt goed.
Ik zal de vacuumvervroeger/grondplaatje nog controleren zoals omschreven.
Zou het helpen de ontsteking nog een ietsje vroeger te zetten om het euvel iets voor te zijn?
Johan203
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 apr 2005, 18:23
Woonplaats: IJsselmuiden

Re: Kort inhouden bij gas geven

Berichtdoor 404noir » 01 jun 2015, 20:51

valse lucht kan je opsporen door op verdachte lekkage plekken te spuiten met startvloeistof.
Gaat het toerental niet omhoog? geen lek op die plek.
Gaat het toerental wel kortstondig omhoog? Lek gevonden!
Pas wel op! Startvloeistof is erg brandbaar! Dus hou het weg bij de ontstekingsverdeler en dynamo/alternator.

Wat betreft de ontsteking. Niet gaan experimenteren, het ding moet inwenig schoon en goed gangbaar zijn en de vacuum doos moet werken.

Verder kan ook vervuiling van de sproeiers oorzaak zijn van slecht aan het gas hangen.
Om dat aan te pakken zal je de oorzaak moeten wegnemen door een lijnfilter in de brandstofleiding te zetten en
de carburateur spoeiers allemaal 1 voor 1 los te halen en door te blazen.
Ik heb dat bij de carb van mijn '62 404 ook gedaan en daar zat overal rommel in... zelfs in het zeefje bij de slangaansluiting van de carb...
In de 404 carb zit ook een kleine kogelklep, die kogel moet kunnen bewegen, bij mij zat dat kogeltje vast gekoekt...
Ik zou als ik jou was gewoon een carburateur revisie kitje kopen (set pakkingen)
en op je gemak de hele carburateur uit elkaar halen en schoon blazen (perslucht uit compressor of uit een spuitbus) en weer schoon in elkaar bouwen met allemaal frisse verse pakkingen. Op mijn 404 was het verschil opmerkelijk groot.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten