Problemen na vervangen waterpomp

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor Patrick106 » 28 mei 2015, 22:48

Waterpomp van mijn 106 is zeer recent vervangen (samen met distributieriem).
Na een kort ritje begon de ventilator te loeien, ook na stilstand.
Nooit eerder last van gehad.
Koelvloeistof gecheckt: reservoir leeg.
Bijgevuld en geprobeerd te ontluchten door motor te laten draaien zonder radiatordop.
Na enkele minuten begon het koelwater te koken.
Koelwater liep in de bak onder de auto.
Toen de fan aansloeg motor weer uitgezet.
In bak zit vrijwel net zoveel koelvloeistof als ik had bijgevuld (1l): roestbruin van kleur (niet rood).
Reservoir is weer leeg (onder streep max.)

Moet ik doorgaan met bijvullen (procedure herhalen)?
En duidt roestbruin koelvloeistof op een lekke koppakking?
Ik heb soms witte rook uit de uitlaat, maar niet altijd.
Motor liep goed.
Patrick106
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16

Re: Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor Patrick106 » 28 mei 2015, 23:15

Lees net wat meer info op het forum en denk dat de garage (geen Peugeot specialist) wel een fout heeft gemaakt met de koelvloeistof en ontluchten.
Heb nu dus een kwartier met te weinig koelvloeistof gereden met een hete motor ten gevolge.
Kan dit op zich de koppakking al hebben beschadigd?
Patrick106
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16

Re: Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor jan-03 » 29 mei 2015, 15:38

Ik ben zeker geen kenner maar weet dat een 106 ontluchten wel kennis vereist..
Bijvullen moet moet een hulpmiddel om alle lucht eruit te krijgen.
Een te hete motor kan je de koppakking kosten of erger een krom
Getrokken kop.. Maar hoeft niet zo te zijn hoor.
Even naar een Peugeot garage rijdeb.
Heb ik toen ook gedaan met mn 106.
Gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor EH Autoservice » 29 mei 2015, 18:56

Ontluchten :?:

Pfff , een beetje garage doet dat helemaal niet :
Vacumeren met de Valeo Fastfill , kraantje open en klaar , koelsysteem gevuld en meteen ontlucht 8)

Beter als al dat gepruts / geklooi / gehobby met ontluchtnippeltjes :wink:

Sowieso , als je garage het niet goed heeft gedaan , zoals blijkt uit je verhaal , terug er mee , garantie :!:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor CinqCentCinq » 01 jun 2015, 14:28

Tsja, je was al gewaarschuwd :!: :roll:

CinqCentCinq schreef:Prima prijs, maar die spanrol hoort er gewoon bij en is niet duur! :!:

Wat wel een rotklus is bij een 106 is het goed ontluchten van het koelsysteem, als dat niet goed gedaan wordt hoor je op z'n minst water in de kachel klotsen als je de bocht om gaat maar de motor kan ook oververhit raken wat je minstens de koppakking kost...
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor Patrick106 » 25 jun 2015, 11:38

Problemen met ontluchting/koelvloeistof zijn opgelost.
Ik vind wel dat de auto 'anders' rijdt.

Bij starten vaak witte rookpluim uit uitlaat (daarna niet meer) en loopt zeer lang hoog stationair.
Wijze les die ik geleerd heb: volgende keer naar een peugeot specialist!

Kan e.e.a. iets te maken hebben met verkeerde afstelling?
Patrick106
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16

Re: Problemen na vervangen waterpomp

Berichtdoor blauweaaf » 25 jun 2015, 12:11

Hmmmm, ik vertrouw die witte rookpluim niet. Dat had mijn 305 ook, maar ik heb er nooit echt aandacht aan besteed. Ik dacht, zal wel normaal zijn bij dit type. Mooi niet dus! Op een wat minder goeie dat wilde de auto niet meer starten, aangeduwd en toen was het een rookgordijn van hier tot Tokyo. Koppakking definitief door en bij nader onderzoek bleek dat er koelwater boven de zuiger had gestaan, dat heeft geresulteerd in een gebarsten cilinderhuls. Niet zo leuk, motor afgeschreven en nu bezig met een nieuwe tweedehandse. Overigens, bij mij begon de klacht met het aanslaan van het STOP lampje, maar dat was al een tijdje niet meer voorgekomen nadat ik goed had ontlucht...

Nou ja, goed. Een witte rookpluim is niet altijd een witte rookpluim, dus misschien valt het mee. Maar ik zou verhaal gaan halen bij je garage.

'Koelwater liep in de bak onder de auto.' schrijf je. De vraag is echter, waar komt het vandaan? Waar zit het lek? Bij mij destijds, nadat de boel ontploft was, ergens rondom de aansluitinng van het uitlaatspruitstuk en de koppakking op die plek.

Succes, ik ben beniewd wat je garage zegt.

beste groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten