Koelingprobleem 504GL 1978 Carburateur opgelost

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Koelingprobleem 504GL 1978 Carburateur opgelost

Berichtdoor Peu204 » 21 jul 2005, 17:28

Kon het tijdens de vakantie in Luxemburg niet laten om de 307 om te wisselen voor de 504GL.

Tijdens wat scheurwerk tussen Antwerpen-Luik ging de motor aan de kook. Er lekte al een beetje uit de onderste radiator slang....dus beetje bijvullen en weer verder.

In Luxemburg de slangklem nog maar eens goed aangedraaid. Verder geen probleem meer....wel blijft de temperatuurmeter tegen het rode gebied aan na een flinke rit.

Dinsdag 19 juli 2005 de terugreis met de caravan erachter. Dat was iets te veel voor de oude dame. Tot twee maal moeten stoppen om bij te vullen en af te laten koelen.

Woensdag dan maar naar Evert Jonkhart te Hilversum voor onderdelen en wat advies. Tot overmaat van ramp was er ook nog een schroef of sproeier uit de carburateur gevallen (lag gelukkig nog op het motoerblok). Toch wel handig zo'n schuin geplaatst blok.

Gelukkig had de heer Jonkhart wat tijd en kon er direct naar kijken.
Bij de controle van de ontsteking bleek deze niet helemaal goed te staan. Dit verklaarde het te heet worden en het gepruttel bij het loslaten van het gas. Tevens bleek dat het vacuumpotje niet meer werkte.

Na het vervangen van het vacuumpotje en het op tijd zetten van de ontsteking kon de carburateur opnieuw afgesteld worden. De stelschroeven van de carburateur zijn voorzien van O-ringen zodat deze blijven zitten.

Op de terugreis de wagen eens flink laten werken. De temperatuur bleef netjes in het midden, zoals het hoort.

Samenvattend:

Als je motor te heet wordt, controleer dan de ontsteking en controleer de werking van het vacuumpotje bij de ontsteking.

Dankzij Evert Jonkhart snort en scheurt de 504 weer als vanouds.

Gr.

Henri
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Peu204 » 21 aug 2005, 22:00

Had je gedacht dat het opgelost was.......opnieuw problemen met de koeling.

Dus de slang maar in de radiator en door laten lopen.....liep goed en geen troep er in. Vervolgens de kachel doorgespoeld......liep goed en geen troep er in.

Thermostaat vervangen......geen soelaas.


Het thermokoppel deed zijn werk wel. Schakelde de fan in maar bleef maar 10 tot 15 seconden draaien. De koelwatertemperatuur schommelde daarbij tussen de 92 en 95 graden en oplopend.

Thermokoppel doorverbonden......motor blijft nu beter gekoeld.

Na vervanging van het thermokoppel blijft de motor wat koeler zonder te gaan koken. De fan blijft nu ook langer draaien.

Met dank ook deze keer weer aan de heer Evert Jonkhart.

Echt opgelost......of op naar het volgende manco?

Gr.

Henri
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Marcel » 22 aug 2005, 11:41

Peu204 schreef:<knip>Vervolgens de kachel doorgespoeld......liep goed en geen troep er in.
<knip>


Hoe kan je de kachel doorspoelen? :roll:
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Berichtdoor Steven » 22 aug 2005, 11:56

Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe kan ik het best het koelsysteem doorspoelen, want die radiator blijft maar vol vuil komen???
104 ZL - 205 CT - 205 automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Peu204 » 22 aug 2005, 12:00

Ik heb de slang, die van de waterpomp naar de kachel loopt losgekoppeld en de onderste slang van de radiator naar de pomp losgekoppeld.

Vervolgens een tuinslang op de kachelslang en druk erop.....het komt er via de waterpomp weer uit. Wel de kachelklep open zetten ander heb je een nat gezicht..........en uitvoeren bij afgekoelde motor.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Peu204 » 22 aug 2005, 12:07

Steven,

Het doorspoelen heb ik meer gedaan om te controleren of er niets verstopt zat.

Voor het echte reinigen zijn er middelen te koop. Ook wel gehoord dat het vroeger gewoon met soda werd gedaan. Je zou het geheel kunnen aftappen, ook via de plug in het motorblok. Het geheel weer vullen met water en soda. Laten draaien....aftappen en spoelen. Of een paar maal aftappen en vullen.

De radiator kan je uitbouwen afdoppen en separaat spoelen.

Misschien zijn er andere forumleden die hier ervaring mee hebben.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Steven » 22 aug 2005, 12:45

ik ga verder domme vragen stellen :oops: :
-mag ik de radiator eens in een bad water met soda leggen, want met gewoon spoelen komt niets van het vuil eruit, heb ook al speciale producten geprobeerd
- kan ik de motor spoelen terwijl de radiator eruit is?
104 ZL - 205 CT - 205 automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

vieze radiator

Berichtdoor Pininfarina504 » 22 aug 2005, 13:00

Eerst reinigen middels rijden met speciaal middel, is vaak verkrijgbaar in poedervorm in blikjes, daarna(niet te snel)radiateur er weer af en zeer grondig doorspuiten met hogedruk reiniger.
Zo doe ik het meestal.
Steven schreef:Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe kan ik het best het koelsysteem doorspoelen, want die radiator blijft maar vol vuil komen???
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nieuwstaat.
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2511
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast