Pagina 1 van 2

veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 13:44
door blauweaaf
Goeiedag!

Wie helpt mij aan een juiste diagnose?
Bij een koude start rookt mijn 205 1.1 uit 1988 (TU dus) als een ouwe scheepsdiesel. Als ik nog moet keren voor ik wegrijd en een paar keer moet steken, is de hele straat zwart van de rook. Of blauw? Dat vind ik moeilijk te zien, maar het lijkt zwart. Dit is al jaren erger aan het worden en zo langzamerhand wordt het te erg. Motor heeft bijna 220000 gelopen en draait als een zonnetje, start altijd, bij voorkeur bij de tweede poging. (eerste poging 1 seconde starten, bij tweede poging meteen lopen, zomer of winter hetzelfde). Geen olie in KVS-tankje, ook geen sludge in olie, wel nog eerste koppakking.

Wie heeft er een idee?

beste groet, blauweaaf

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 14:16
door MarcoPeus
Kleprubbers? Koppakking? (olie bij de cilinder), waar ruikt de rook naar? Olie of benzine?

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 14:23
door blauweaaf
Dankjewel!
Ja, ik denk ook aan kleprubbers of koppakking. Dat zou ik nog wel kunnen repareren, denk ik. Maar ik heb ergens gelezen dat het ook de olieschraapveren van de zuigers kunnen zijn. Dat gaat me mijn pet te boven. Hoe kom ik er nou achter wat het is, zonder de boel uit elkaar te halen?

Geur, ga ik proberen te achterhalen.

groetjes, blauweaaf

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 14:47
door jerilo
Eerst een compressietest uitvoeren en daarna eventueel een cilinderlektest.

Nog een leuk artikel http://www.shell.nl/nld/products-services/on-the-road/consumer-lubricants-tpkg/cars/how-oil-works/maintaining-your-engine/reading-the-signs.html

Succes,
Jeroen

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 14:56
door MarcoPeus
Een compressie test zal je meer vertellen maar kan nog steeds vragen open laten. Het is een begin waar ik mee zou beginnen.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 14:58
door blauweaaf
Als kind las ik al vol aandacht de verschillende 'Shell helpt'-boekjes op de achterbank! En opnieuw komen ze met een zinnig tekstje:
"Zwarte rook wordt veroorzaakt door onverbrande brandstof die in de uitlaat verbrandt. Dat kan het gevolg zijn van een slecht afgestelde carburateur (of brandstofverstuivers, mits ingebouwd) of een verstopte luchtfilter. Wanneer u alleen 's ochtendsvroeg zwarte rook constateert, kan het zijn dat de choke of het brandstofverrijkingsgedeelte van uw brandstofinspuitsysteem moet worden afgesteld. Uw plaatselijke dealer zal de oorzaak bevestigen en het probleem voor u verhelpen."
Dat laatste is bij mij het geval, alleen 's ochtendsvroeg rook, maar ik heb een handchoke en de rook is veel kortdurender dan het gebruik van die choke. Dat kan het dus niet zijn.

"Blauwe rook betekent dat er olie wordt verbrand. Helaas is continu blauwe rook waarschijnlijk een dure reparatie, omdat het duidt op een beschadiging van de zuigerveren of de zuigerwanden. Wanneer u alleen 's ochtends vroeg een kortstondige blauwe wolk ziet, is het probleem waarschijnlijk te wijten aan slechte klepgeleiders of klepgeleiderafdichtingen. Dit is minder ernstig, maar moet wel op korte termijn door uw dealer worden verholpen"
Toch iets aan de kleppen dus waarschijnlijk en niet de zuigerveren, want alleen bij koude motor. Dat moet te fixen zijn!

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:02
door blauweaaf
MarcoPeus kan sneller typen dan ik...

Compressietest zou ik kunnen doen, maar wat voor informatie krijg ik dan? Niets over olieschraapveren of klepsteeldichtingen toch? Alleen over hoe de kleppen sluiten en over de bovenste zuigerveren. Of zie ik dat verkeerd?

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:04
door MarcoPeus
Dit verhaaltje is uit een pre-katalysator tijdperk. Tegenwoordig zie je rook bijna niet meer bij een warme motor(en kat). Als je dat wel ziet is er wel iets ernstigs aan de hand.
Beginnen met compressie test en dan zie je wel verder. Als alle cilinders rond de 10 geven zit je goed en kun je verder zoeken.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:15
door blauweaaf
Maar mijn auto is ook pre-katalysator! Maar compressietest ga ik proberen. Volgens mij heb ik ergens een setje liggen. Ooit in een overmoedige bui gekocht. :)

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:26
door MarcoPeus
Om welke gaat t eigenlijk? De 305 de 205 of de Benz?

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:27
door blauweaaf
Ha, ha, staat bovenin: 205! De 305 staat op een ruilmotor te wachten en de Benz heeft hard onderhoud nodig, dus de 205 moet wel blijven rijden!

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:30
door MarcoPeus
Volgens mij heeft een 205 met TU wel een kat.......of heb ik t nu mis?

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 15:39
door blauweaaf
De mijne niet, dat weet ik vrij zeker, ik heb laatst de uitlaat nog aan een roest-inspectie onderworpen en gekeken wat een vervangende kost. De uitlaat is ook zonder kat gewoon te bestellen. Ik heb ook nog een carburateur! Of heeft dat er niets mee te maken??

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 16:01
door MarcoPeus
Ik meende altijd dat een TU een kat had maar blijkbaar dus niet. Weer wat geleerd. Tsja, dan zou ik toch een beginnen met compressietest en van daaruit verder kijken.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 10 sep 2015, 00:07
door Bart-Peugeot
De allereerste TU motoren hadden een carburateur en een hand choke.
Dat was zeg maar bouwjaar 88 en 89.
In 89 kwam de monopoint injectie mondjesmaat. In 1990 werd het gemeengoed.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 10 sep 2015, 00:18
door figlio del commesso
Maar Nederlandse hadden volgens mij altijd een katalysator.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 10 sep 2015, 03:10
door joospeugeot
\

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 10 sep 2015, 07:26
door figlio del commesso
..

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 10 sep 2015, 10:29
door blauweaaf
Helaas, geen K6 te vinden in mijn kentekenbewijs, wel S6. Geen idee waar dat voor staat.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 10 sep 2015, 10:50
door figlio del commesso
..

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 22:29
door Bart-Peugeot
Peugeot heeft weinig K6 modellen gehad. 205 geen enkele volgens mij. De 405 van mijn pa uit 1989 was volgens mij een 1.6 k6. Is ook maar een jaar geleverd ofzo.

@Fliglio: de blauwe 205 die ik van jou kocht was van 1988 en had een TU met carburateur en handchoke. Was een S6 modelletje. Schoon zonder kat dus. (Zoals in die de slogan luidde)

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 14 sep 2015, 16:28
door figlio del commesso
..

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 15 sep 2015, 00:29
door Bart-Peugeot
Was echt een TU hoor. Anders had ik hem niet gekocht.
Je kan het aan het gewicht zien (bij de rdw). 745kg is een TU met carburateur. 749kg is een xy blok.

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 15 sep 2015, 08:35
door blauweaaf
Dat kan ik bevestigen, mijn TU weegt ook 745 kg! :lol:

Re: veel rook bij koude motor

BerichtGeplaatst: 16 sep 2015, 11:55
door pauldevries
een 88er xe heeft normaal een TU1 motor met 54 pk
Ook het gewicht van 745 kg verraad dit idd.
Mijn ex 205 xe uit mei 86 woog 749 kg met kantelblok.