Peugeot 205 doorspoelen + koelvloeistof vervangen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 205 doorspoelen + koelvloeistof vervangen

Berichtdoor joel95 » 14 okt 2015, 16:46

Hallo,

Mijn 205 (Generation, 1.4 uit 1997) verbruikt een minimale hoeveelheid kvs om de zoveel k kilometer. Nu is het zover dat ik de kvs wel moet gaan aanvullen gezien hij op minimaal staat.
MAAR, ik heb geen idee welke kvs er momenteel in zit. En gezien je kvs niet mag mengen, en volgens de historie deze kvs van juli 2013 is wil en moet ik het vervangen.

Nu wil ik eigenlijk weten hoe ik dit het beste aan moet pakken.
Volgens internet moet ik alle ontluchtingsventielen open zetten en de dop van het reservoir eraf. Vervolgens de slang (als je voor de auto staat) linksonder de radiator loshalen en dan leeg laten lopen.
Afbeelding

Ik heb maar één ontluchtingsventiel gevonden en die zit tussen het schutbord en het gasklephuis (groene cirkel), en volgens haynes moet ik de sensor (rood omcirkeld) ook los schroeven.
Afbeelding

Maar ik las ook weer dat de dop op de radiator rechtsboven open moet, of is dit alleen voor het bijvullen?
Afbeelding

Dus leeg laten lopen:
Sensor, ventiel, reservoir-dop en radiator-dop open/eraf. Slang linksonder eraf en dan loopt ie leeg..?

Dan leek het me toch wel t slimst om hem door te spoelen. Volgens Haynes moet dit gewoon met een tuinslang en kraanwater, MAAR als je kvs mengt met water is de antivries in een te kleine concentratie en heb ik van de winter (lees binnenkort, gezien het weer) een probleem.
Hoe weet ik dan zeker na doorspoelen dat al het water eruit is? Tips betreft het doorspoelen?

Verder weer het aanvullen en ontluchten. Ik begreep dat ik gewoon weer alle slangen moet aansluiten. Dan kvs aanvullen via de radiatoropening. Als deze vol zit dop erop en verder aanvullen via het kvsreservoir (deze zo hoog mogelijk houden?) totdat er geen lucht meer komt uit de ventielen (=1 ventiel en 1 sensor)
Dan aanvullen tussen min en max.

Vanaf hier weet ik het niet meer. Bij de een lees ik in de slangen knijpen en verder ontluchten, ergens anders lees ik weer dat doen terwijl de motor draait.

Verder nog ideeën betreft welke kvs ik het beste kan gebruiken? Het moet iig bestand zijn tegen aluminium begreep ik.
Dus, iemand die me kan vertellen hoe dit precies moet?.. Hebben we ook gelijk een soort tutorial voor mensen die dit ook willen doen want ik kon t niet duidelijk vinden op internet.
Alvast bedankt!
Peugeot 205 Generation 1.4 uit 1997 (1e auto)
Avatar gebruiker
joel95
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 dec 2014, 23:03

Re: Peugeot 205 doorspoelen + koelvloeistof vervangen

Berichtdoor joospeugeot » 14 okt 2015, 19:11

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:35, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugeot 205 doorspoelen + koelvloeistof vervangen

Berichtdoor maan » 14 okt 2015, 20:08

je moet niet de rood omcirkelde sensor loshalen, maar net daarboven zit een imbus op het thermostaathuis, die is hol en die moet je een paar slagen losdraaien. Wel opletten, omdat ie hol is is ie wat zwakker.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Peugeot 205 doorspoelen + koelvloeistof vervangen

Berichtdoor joel95 » 15 okt 2015, 16:41

Oke!
Die tip van -36 ipv -26 is een hele goeie :P Bedankt!
En bedankt voor de tip van de ontluchtingsnippel, heb hem inderdaad gevonden ;)
Nu nog op zoek naar de lek en dan gauw aanpakken die handel.
Peugeot 205 Generation 1.4 uit 1997 (1e auto)
Avatar gebruiker
joel95
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 dec 2014, 23:03


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten