Pagina 1 van 1

Indenor en CAV DPA vragen

BerichtGeplaatst: 17 okt 2015, 20:08
door roelofsz
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een aluminium geklonken motorsloep (ex marine ~1954). In deze sloep staat een Peugeot Indenor. De motor start redelijk goed en loopt eenmaal op temperatuur uitstekend.
Omdat hier op het forum veel kennis aanwezig is over deze dieselmotoren stel ik hier een aantal vragen.

Welk type Indenor is het?
Op de motor staan de volgende nummers: X491136X en 621286

De motor draait maximaal naar 2400 - 2600 toeren. Helaas is er geen toerenteller geinstalleed dus ik weet het niet zeker.
Op de CAV Roto Diesel staat: DPA R 3442702 4 88, een regel lager: 4400 en het serienummer is 088507W0
Ik denk dat het een XD88 is. Maximaal onbelast toerental 4400?

Filmpje van de motor: https://www.youtube.com/watch?v=3NgiBJqaGUE

De motor start vlot, maar loopt dan redelijk. De diesel knock is duidelijk hoorbaar en achter de boot ontstaan een mooie wit/grijze rookwolk. Als de motor warmer wordt verdwijnt de knock en rook en loopt de motor prima. Olie en koelwater niveaus veranderen niet merkbaar. De gloeistiften zijn nieuw en werken correct. Daarom denk ik dat de verstuivers wel eens gereinigd mogen worden. Zijn deze eventueel ook nieuw of gereviseerd te koop?

De olieleiding naar de cilinderkop die boven het vliegwiel langs loopt is vervangen door een flexibele leiding diagonaal over de kleppendeksel. Dit is erg onhandig voor het stellen van de kleppen dus ik wil graag een originele leiding monteren. Waar ik ik terecht voor onderdelen van deze motor?

Re: Indenor en CAV DPA vragen

BerichtGeplaatst: 18 okt 2015, 13:21
door 403diesel
Het typemotor wordt aangeduid met een 3-cijferig nummer. In geval van een XD 88 zou dit dacht ik 113 moeten zijn. Let wel dat dit de codering van de automotoren is. Of deze nummers ook gebruikt zijn bij fabrieks gemariniseerde motoren weet ik niet.
Gemariniseerde motoren hebben normaal een andere (stationaire) brandstofpomp. Tevens zijn ze vaak teruggetuned. 2600 toeren is niet echt veel maar het komt idd voor.
Ze zijn niet heel stil, zeker koud niet. Het is een diesel die in de jaren 50 is ontwikkeld. Als het buitensporig is kan het inspuitmoment wat (te) vroeg staan.
Olieleiding heb ik wel liggen, voor een 4 cilinder iig.
Onderdelen zijn redelijk verkrijgbaar voor deze motoren.

Groet, Serge

Re: Indenor en CAV DPA vragen

BerichtGeplaatst: 25 okt 2015, 11:19
door roelofsz
nummer op de motor is X491136X. Betekend de 113 in het nummer dat het om een XDP88 gaat?

Gisteren met een amateur compressiesetje via de gaten van de gloeibogies de compressie gemeten. Alle cilinders tussen de 21 en 22 bar.
De gloeibougie van cilinder 4 ziet er echter anders uit dan die van cilinder 1, 2 en 3. Nummer 4 heeft een zwarte roet laag terwijl de andere 3 grijzig van kleur zijn. Kan dit betekenen dat er bij cilinder 4 iets aan de hand is? Bijvoorbeeld een minder goede injector of slecht afgestelde kleppen?

Re: Indenor en CAV DPA vragen

BerichtGeplaatst: 25 okt 2015, 18:37
door 403diesel
Typenummer is losstaand. Zal kijken of ik een plaatje kan schieten. Zit wellicht achter je watergekoelde uitlaatspruitstuk :mrgreen:

4e cilinder is zeker iets aan de hand; gloeibougie kapot. Verklaart wellicht ook het wat roken bij koude start.
Je kunt ze makkelijk testen door ze op een accu aan te sluiten. Ik gebruik meestal gewoon de verbindingsstrip tussen de gloeiers voor op de +, het huis dan tegen - houden. De gloeiers moeten aan het uiteinde gaan gloeien met een paar seconden.

Groet, Serge

Re: Indenor en CAV DPA vragen

BerichtGeplaatst: 23 nov 2015, 16:57
door roelofsz
De gloeibougies zijn nieuw, maar wellicht dat de aarding van het blok niet 100% is/was. Zal ze opnieuw testen.
Ik laat de verstuivers ook controleren. Weet iemand een adresje voor goede (nieuwe) nozzles voor het geval ze vervangen moeten worden?

Re: Indenor en CAV DPA vragen

BerichtGeplaatst: 21 jul 2018, 11:18
door roelofsz
Een nieuwe vraag over de CAV DPA.
Het deksel is los geweest vanwege lekkage. Kan iemand de theorie uitleggen over de mogelijkheden voor het installeren van de governor spring. Er zijn 9 mogelijkheden en de juiste zou je terug moeten kunnen vinden middels de code op de pomp.
Ik denk dat het instelling "4" is maar ben daar niet zeker van.

Afbeelding

Ik ben zeer geïnteresseerd naar wat er gebeurd als je 1 van de andere 9 instellingen selecteert.
De motor is een gemariniseerde (J7?) XDP4.88 en loopt in nullast veel te veel toeren (~4400). Ik wil dit terug brengen naar 3000rpm maar wel met een zo groot mogelijke slag van de throttle arm.
Ik begrijp dat ik de max rpm kan beperken met de stelschroef op de deksel, maar dan wordt de slag van de gashandel weer erg klein.