Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door Patrick106 » 18 jan 2016, 14:28
Ik heb een 106 Accent uit 1995.
Ik denk met monopoint injectie.
Bij koud weer wil de motor niet altijd in 1 keer starten.
Echter als ik het daarna nog eens probeer is de motor al verzopen (ruik benzinelucht).
Ik geef geen gas bij.
Van de wegenwacht een trucje geleerd om een blauwe stekker uit het blok te trekken.
Ben niet technisch, maar het schijnt dat deze extra benzine inspuit?
Deze tip heeft mij inmiddels 2 keer uit de brand geholpen.
Kan ik die stekker er niet gewoon uit laten?
Het lijk wel of de auto zonder beter start.
Of kan er iets afgesteld worden, dat er minder benzine wordt ingespoten?
-
Patrick106
-
- Berichten: 20
- Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16
door risky » 19 jan 2016, 12:18
hoi, kan je er een foto van plaatsen ?
ik kan deze stekker niet echt plaatsen.
mvg
Dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
-
risky
- Forumbeheer
-
- Berichten: 3037
- Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
- Woonplaats: westfriesland
door pauldevries » 19 jan 2016, 12:30
Lijkt mij van de tempratuur-sensor,
Deze sensor vervangen ( zal een 10 tot 15 euro kosten) en het probleem is waarschijnlijk opgelost,
Dit is een veelvoorkomende kwaal bij de TU motoren
--))
-
pauldevries
-
- Berichten: 950
- Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39
door Patrick106 » 19 jan 2016, 23:59
Ben er nu inderdaad achter dat het de temperatuur sensor betreft. Sinds ik die los heb gehaald, is het starten/lopen met dit koude weer.
Maar als dit voor 15 euro te fixen is, zijn dat ook de kosten niet.
-
Patrick106
-
- Berichten: 20
- Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16
door EH Autoservice » 20 jan 2016, 10:56
Wel een super tip van de wegenwacht zeg , zie je maar weer dat ze echt weten waar ze het over hebben
Gewoon lekker in koudstartverrijking modus laten lopen , kost je alleen maar een katalysator , kom je vanzelf tegen bij de 4 gastest bij de APK , dan gaat het je een paar honderd euro kosten
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
-
EH Autoservice
-
- Berichten: 1015
- Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
- Woonplaats: Zierikzee
-
door Patrick106 » 20 jan 2016, 11:16
De wegenwacht heeft m.i. niets verkeerd gedaan. Mijn auto wilde niet starten. Ze hebben het stekkertje losgehaald, waardoor de auto weer startte en de stekker weer bevestigd. Ik kon weer verder.
Ik heb dat trucje zelf een paar dagen later herhaald en zelf besloten de stekker niet terug te doen. Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat met stekker los de motor in de koudstart verrijkingsmodus loopt? Mijn ervaring is dat deze nu armer loopt, waardoor de motor niet meer verzuipt. Ik heb er geen verstand van, dus misschien kun je het nog eens uitleggen?
-
Patrick106
-
- Berichten: 20
- Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16
door jerilo » 20 jan 2016, 12:20
Bij losgenomen stekker of defecte sensor zal de computer een vaste waarde gaan hanteren van -40 graden. Hierdoor zal hij veel meer brandstof blijven inspuiten dan nodig is, computer weet dan niet dat de motor op bedrijfstemperatuur is en blijft dus verrijken. Met een kapotte katalysator als gevolg.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
-
jerilo
-
- Berichten: 463
- Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
- Woonplaats: Hoeksche-Waard
door Patrick106 » 20 jan 2016, 12:24
Bedankt!
Het is niet in overeenstemming met mijn ervaringen van de afgelopen dagen, maar ik heb er weinig verstand van.
Ik zal hoe dan ook de sensor vervangen.
Kosten rond EUR 10,- zag ik.
-
Patrick106
-
- Berichten: 20
- Geregistreerd: 04 dec 2014, 22:16
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten