406 loopt niet meer stationaire.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

406 loopt niet meer stationaire.

Berichtdoor Peukje 1 » 23 jan 2016, 12:20

Hallo mijn 406 1.8 16 valve uit 2000 met een LFY motor loopt niet meer stationaire.
Wat kan ik er aan doen.
Ik heb de stappenmotor al schoon gemaakt maar dat helpt niet.
Ik wil de temperatuur sensor vernieuwen maar weet niet of het nodig is en welke kleur sensor ik dan moet vervangen .
Ik heb de keuze uit blauw ,bruin en groen.
Wie heeft dit ook al eens mee gemaakt en kan mij verder helpen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: 406 loopt niet meer stationaire.

Berichtdoor e de grood » 29 maart 2016, 22:24

Maakte dat ook mee. Schoonmaken stappenmotortje hielp niet; groene temperatuursensor vernieuwd, dat hielp ook niet.
Toen de stappenmotor vervangen, dat hielp volledig en direct. Wil niet zeggen dat dat altijd de oorzaak is maar toch wel waarschijnlijk. Je kunt aan zo'n dingetje niet zien dat hij defect is. Na nog eens 100.000 km had ik weer het zelfde; stappenmotor vervangen en alles weer in orde. Ik denk dat periodieke vervanging dus normaal is. Kenmerken van een defecte: 'zagen' van het toerental stationair, wegvallen van toeren bij gas loslaten, afslaan voor een stoplicht bij te weinig gas....
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 406 loopt niet meer stationaire.

Berichtdoor Peukje 1 » 30 maart 2016, 01:26

Dan idee had ik eerst ook maar uiteindelijk heb ik hem eerst met remmenreiniger schoongemaakt en daarna WD 40 tussen het asje laten lopen.
Dan de stappenmotor 15 min laten uitlekken.
Dan geïnstalleerd en de accuklem weer vast gemaakt ,dan warm laten draaien en dat afgezet en de accuklem weer los gemaakt en na 5 min weer opnieuw de accuklem vast gezeten even laten draaien .Ik heb er nu +/- 25.000km zonder problemen mee gereden ,het volgen van deze stappen met de accuklem is nodig om de stappenmotor uiteindelijk in de goede startstand te krijgen. Ik heb een nieuwe klaarliggen maar na 200.000 km is dit nog steeds de originele stappenmotor en ik heb hem in totaal 2 keer schoongemaakt.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten