Olieverbruik 207 na chippen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Olieverbruik 207 na chippen

Berichtdoor Cas207 » 15 feb 2016, 09:53

Geachte mede peugeot eigenaren,

Mijn vraag gaat over het olieverbruik van mijn 207 1.6thp. Op dit moment moet ik elke +/- 1200 km een liter olie bijvullen, mijn eerste vraag daarom is dit normaal? Of is dit toch te veel van het goede? Zoja, wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Mijn tweede vraag is, hoe zal het olieverbruik worden na het chippen? Volgens verschillende sites wordt het olieverbruik alleen maar meer na het chippen. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Cas207
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 feb 2016, 09:48

Re: Olieverbruik 207 na chippen

Berichtdoor Gilletti » 15 feb 2016, 10:41

Flink olieverbruik is helaas wel een kenmerk van de vroege THP's. Maar 1200 km. en dan weer een duur litertje volsynthetisch is wel erg veel.
Is bij jou de distributie ook al eens vervangen?

Aangezien het hier vooral over klassieke Peugeots gaat kun je je vraag wellicht beter ook op dit forum stellen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Olieverbruik 207 na chippen

Berichtdoor Cas207 » 15 feb 2016, 10:53

Giletti dank je wel voor je reactie, zal de vraag daar ook eens stellen. Ja distributie is vervangen bij aanschaf van de auto, verder geen enkel probleem met de auto behalve het overmatig olieverbruik.. Olie rookt stationair beoorlijk, zeker met dit weer, maar ook met een warme motor na 2 minuten stationair rookt hij behoorlijk.. Iemand die hier raad mee weet?
Cas207
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 feb 2016, 09:48

Re: Olieverbruik 207 na chippen

Berichtdoor jerilo » 15 feb 2016, 14:01

Waarschijnlijk zitten door inwendige motor vervuiling je zuigerveren vast. Je zou een motorspoeling kunnen laten doen en kijken of het verbeterd. Zoniet dan zal de motor uit elkaar moeten om te kijken wat de oorzaak is.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Olieverbruik 207 na chippen

Berichtdoor 404noir » 17 feb 2016, 16:31

Het is wel jammer dat de originele poster er niet bij heeft verteld hoeveel km's de auto al gereden heeft. Want dat zou dan een indicatie kunnen geven over bv turbo lagering slijtage. Een versleten turbo lagering kan voor verhoogd olieverbruik zorgen, zeker als die zelfde turbo ook nog eens meer druk moet produceren. (vaak wel te traceren door overmatige vettige vervuiling in de inlaatslangen/pijpen en de intercooler.

Ik kan mij wel vinden in de opmerking van jerilo.
Sommige BMW's met directe injectie blokken hebben er ook last van. (325i, 330i)

Het is een bekend gegeven dat direct ge-injecteerde benzine motoren met EGR meer last hebben van interne motor vervuiling.
Misschien zijn er wel middeltjes te vinden waarmee je e.e.a. kan oplossen zonder het blok open te hoeven maken.
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Motor-Flush.html

Mij lijkt het zeker de moeite waard om die mogelijkheid eerst te onderzoeken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten