cilinderkop 404

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

cilinderkop 404

Berichtdoor v.kapaan » 29 feb 2016, 22:28

Hallo
ik had al op het forum gevraag om een cilinderkop. maar ik wil toch kijken of er een andere oplossing is nu heb ik de kop even met een collega goed bekeken. maar ik zie bij 3 bougie poorten 1 klein scheurtje . maar ik vraag me af kan dit kwaad, heeft iemand hier ervaring mee. en kan je dit maken. ik had me kop al weggebracht om hem te laten reviseren en de man daar wist ook niet zeker of dit kwaad kon. ik heb hieronder 2 foto's gezet je moet goed kijken maar je ziet een klein scheurtje

Afbeelding

Afbeelding
v.kapaan
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 dec 2015, 16:53

Re: cilinderkop 404

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 maart 2016, 15:07

Dat hangt ervan af of het scheurtje door en door is.
Het kan nog een hele tijd goed gaan en het kan ook zo maar verder uitscheuren, dat weet je op voorhand helaas niet/nooit.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: cilinderkop 404

Berichtdoor 404noir » 20 maart 2016, 14:43

de grote vraag is of de scheur doorgaat tot in de koelwater mantel.
Het is zeker wel te lassen door een specialist. Die slijpen dan eerst de scheur wat uit, dan wordt de kop volledig voorverwarmd (in kokend water) waarna het eigenlijke lassen begint.
Het voorverwarmen is bedoeld om de las betrouwbaar te maken. De las is heet en koelt na het lassen dan tegelijk af samen met de kop. Daardoor zal de las veel minder makkelijk weer barsten. Als je een hete las legt in een koud werkstuk dan zullen spanningen in het materiaal er eerder toe leiden dat er vlak naast de las gewoon weer opnieuw een barst ontstaat.
Na het lassen wordt de kop dan afgeperst met kleurvloeistof in het water om te testen of de kop echt dicht is.
Dan indien nodig de kop vlakken en monteren maar weer.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: cilinderkop 404

Berichtdoor Frank.04 » 22 maart 2016, 01:26

In vroeger jaren was ik op de TU Delft studenten-assistent Metaalkunde (hoewel ik Werktuigbouw studeerde...).

Daar stak ik het volgende op:

Het lassen van 'koud' materiaal geeft niet zozeer spanningen, dan wel het materiaal ondergaat een warmtebehandeling.

Wat gebeurt er precies?

Door de relatief koude omgeving koelt met name het gebied vlak naast de las zo snel af dat er een hardingsproces plaats vindt.

Harder betekent sterker, maar ook brosser.

In deze zogenaamde HAZ (Heat Affected Zone) ontstaan dan ook gemakkelijk scheurtjes.

Indien men voorverwarmt is de afkoeling zodanig langzamer dat er geen harding plaatsvindt.

De mate van voorverwarming hangt mede af van de dikte van het materiaal en ligt meestal tussen de 100 en 250 graden Celsius.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: cilinderkop 404

Berichtdoor Michael » 22 maart 2016, 13:09

Heb ooit een cilinder kop thuis in de oven voorverwarmd , daarna gelast en afgeslepen. Ging prima, echter de oven stonk na 3 maanden nog naar olie.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: cilinderkop 404

Berichtdoor Mockenrue » 24 maart 2016, 01:50

:lol:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: cilinderkop 404

Berichtdoor Pininfarina504 » 27 maart 2016, 21:52

Gewoon een andere kop er op, dat zeg ik niet omdat ik er nu toevallig nog 3 heb liggen.
Het is geen Facel Vega.
Bij een 404,504,505 diesel scheuren ze uiteindelijk ook allemaal.
De cilinderkoppen van een 404 en van een 504 zijn van een matige tot redelijke kwaliteit, de legering is zeker niet van topkwaliteit, redelijk bros, en gevoelig voor elektrolytische reacties door koelwater na langdurige stilstand, bovendien kleppen moeten bovengemiddeld vaak gesteld worden, ook bij een gas/lpg-kop.
Ik heb ook een aantal 205-jes waar ik veel kilometers mee maak gedurende de winter periode, daar hoef ik de kleppen nagenoeg nooit van te stellen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten